اوکراین: روسیه برای اولین بار از موشک پیشرفته مافوق صوت استفاده کرد

کارشناسان می‌گویند سرعت مافوق صوت این موشک آن را حتی در برابر بهترین سیستم‌های دفاع‌ موشکی غربی مانند پاتریوت هم نفوذناپذیر می‌کند

اوکراین مدعی است شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد روسیه برای اولین بار در جنگ تقریبا دو ساله با این کشور، یک موشک مافوق صوت پیشرفته شلیک کرده؛ موشکی که به گفته کارشناسان سرنگونی آن تقریبا غیرممکن است.

به گزارش سی‌ان‌ان، یک موسسه تحقیقاتی در کی‌یف در پست تلگرامی اعلام کرد که پس از حمله روز هفتم فوریه به پایتخت اوکراین، آوارهای کشف‌شده حاکی از آن است که روسیه از موشک کروز مافوق صوت زیرکن (Zircon) استفاده کرده است.

این موسسه که بخشی از وزارت دادگستری اوکراین است، اعلام کرد: «علامت‌گذاری روی قطعات، شناسایی اجزا و ویژگی‌های نوع سلاح مربوطه از اولین استفاده از زیرکن در جنگ روسیه علیه اوکراین خبر می‌دهد.»

این پست تلگرامی با ویدیویی همراه بود که ده‌ها قطعه‌ای را که گمان می‌رود متعلق به موشک جدید باشد، نشان می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اوکراینی از کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن ۳۸ تن در کی‌یف در جریان حملات روز هفتم فوریه خبر دادند، اما هیچ تلفاتی مستقیما به موشکی که ادعا می‌شود زیرکن بود، نسبت داده نشد. به سکوی پرتاب این موشک هم اشاره‌‌ای نشده، اگرچه بر اساس  گزارش‌های قبلی در رسانه‌های دولتی روسیه، این موشک در یک کشتی جنگی مستقر است.

کارشناسان معتقدند اگر موشک زیکون با آنچه دولت روسیه در مورد آن می‌گوید مطابقت داشته باشد، یک سلاح مهیب است و در صورت صحت ادعاهای کرملین، سرعت مافوق صوت این موشک می‌تواند آن را حتی در برابر بهترین سیستم‌های دفاع موشکی غربی مانند پاتریوت نفوذناپذیر کند.

گفته می‌شود موشک زیرکن حین پرواز کاملا با یک ابر پلاسما پوشانده می‌شود که پرتو‌های فرکانس رادیویی را جذب و موشک را برای رادارها نامرئی می‌کند؛ قابلیتی که به این موشک اجازه می‌دهد در مسیر رسیدن به هدف ناشناخته بماند.

هنگامی که ناوچه نیروی دریایی روسیه ژانویه گذشته برای یک ماموریت جنگی حرکت کرد، ولادیمیر پوتین، رهبر این کشور، به موشک‌های زیرکن که در کشتی حمل می‌شدند، مباهات کرد و گفت: «هیچ کشوری در جهان چنین سلاحی ندارد.»

پوتین در آن زمان افزود: «اطمینان دارم که چنین سلاح‌های قدرتمندی با ضریب اطمینان بالا از روسیه در برابر تهدیدهای خارجی محافظت و به تضمین منافع ملی کشورمان کمک می‌کند.»

اگر روسیه سلاح جدید را وارد درگیری کرده باشد، این می‌تواند برای دفاع هوایی اوکراین که برای دفع حملات هوایی مسکو تلاش می‌کند، دردسر ایجاد کند. داده‌های نیروی هوایی اوکراین نشان می‌دهد که در حمله هفتم فوریه که گفته می‌شود در آن از زیرکن استفاده شد، سه موشک بالیستیک اسکندر و چهار موشک کروز کی‌اچ‌ــ۲۲ (Kh-22) نیروهای روسیه موفق شدند از خطر سرنگونی بگریزند.

اگرچه پدافند هوایی اوکراین در گذشته موشک‌های اسکندر را سرنگون کرده، اعتقاد بر این است که اوکراین در تقریبا دو سال جنگ نتوانسته حتی یک کی‌اچ‌ــ۲۲ هم رهگیری کند. یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، در سخنانی در ماه دسامبر گفت که روسیه تاکنون در جنگ تقریبا ۳۰۰ فروند کی‌اچ‌ــ۲۲ شلیک کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه دوازدهم فوریه به نقل از سرویس اطلاعاتی نروژ اعلام‌ کرد که روسیه در جنگ با اوکراین «دست‌بالا» را دارد، زیرا هم راه «دور زدن تحریم‌ها را بلد است» و هم از «تسلیحات ارسالی کره ‌شمالی و جمهوری اسلامی و بلاروس و تجهیزات صنعتی چینی» بیشترین بهره را می‌برد.

نیلز آندریاس اسونسون، رئیس واحد اطلاعات نظامی نروژ، از جزئیات جنگ روسیه با اوکراین گزارش مفصلی ارائه ‌داد و تاکید کرد که کی‌يف برای تغییر وضعیت موجود به کمک نظامی «گسترده» کشورهای غربی نیازمند ‌است.

نروژ، دانمارک و هلند توافق‌ کرده‌اند که به‌زودی جت‌های جنگی اف‌ــ۱۶ آمریکایی در اختیار اوکراین قرار دهند. 

بیشتر از جهان