متهم پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش به اعدام محکوم شد

وکیل خانواده مهرجویی ضمن تاکید بر «ابهامات و ایرادات» پرونده گفته بود: «به رای دادگاه خوش‌بین نیستیم»

تصویری از داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر‌ــ رسانه‌های اجتماعی

کمتر از یک هفته پس از اینکه وکیل خانواده داریوش مهرجویی به «ابهامات و ایرادات» موجود در پرونده قتل سینماگر مطرح ایران و همسرش انتقاد کرد و گفت که نمی‌توان به رای دادگاه «خوش‌بین» بود، حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز، از صدور حکم «قصاص نفس» برای متهم ردیف اول این پرونده خبر داد.

حکم اعدام کریم، متهم ردیف اول، در حالی صادر شد که او در جریان محاکمه‌اش در دادگاه گفته بود اتهام قتل را نمی‌پذیرد و در بازجویی‌ها «تحت اجبار» به قتل اعتراف کرده است.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز روز دوشنبه ۲۳ بهمن خبر داد که متهمان ردیف دوم و سوم پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر نیز هر یک به ۳۶ سال حبس تعزیری، شلاق و دیه محکوم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته فاضلی هریکندی، متهم ردیف چهار پرونده بابت اتهام «معاونت در شروع قتل» و «سرقت» به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده است.

احکام متهمان این پرونده در حالی صادر شد که مانوش منوچهری، وکیل خانواده مهرجویی، به‌تازگی گفته بود به دلیل برطرف نشدن «ابهامات و ایرادات پرونده»، وکلای پرونده به رای دادگاه خوش‌بین نیستند.

او که پیش‌تر نیز به ایرادها و ابهام‌های موجود در پرونده قتل این سینماگر مطرح و همسرش اعتراض کرده بود، روز ۱۷ بهمن به اعتمادآنلاین گفت که دادگاه به ایرادهایی که وکلا بر کیفرخواست وارد دانسته‌اند، توجهی نکرده است.

این وکیل دادگستری در ادامه، ابراز امیدواری کرد که دادگاه به دلیل «تمامی نقایص شکلی و ماهوی»، پرونده را به منظور رفع آن‌ها و تکمیل تحقیقات، به دادسرا ارجاع دهد اما قوه قضاییه به‌رغم این درخواست وکیل خانواده مهرجویی، اعلام کرد که رسیدگی به این پرونده پایان یافته است. اکنون نیز رای دادگاه در حالی صادر شده که به گفته مانوش منوچهری، آخرین نظریه پزشکی قانونی هنوز برای بررسی به وکلای اولیای دم ارائه نشده است. ضمن اینکه آن‌ها اجازه کپی‌ گرفتن از صفحات پرونده و بازبینی فیلم کامل بازسازی صحنه جرم را هم نداشته‌اند.

در خبری دیگر، خانواده همسر داریوش مهرجویی نیز ضمن ابراز نگرانی درباره روند رسیدگی به این پرونده، گفته بودند: «مطالبی در پرونده هست که به آن‌ها پرداخته نشده است و ما نمی‌خواهیم حرفی بزنیم که موجب خدشه به امنیت کشور شود.»

داریوش مهرجویی، سینماگر شناخته‌شده ایران، و همسرش، وحیده محمدی‌فر، شامگاه ۲۲ مهر در ویلای شخصی‌شان به طرز فجیعی کشته شدند. پلیس در همان روزهای اول، باغبان خانواده مهرجویی را «قاتل اصلی» داریوش مهرجویی و وحیده‌ محمدی‌فر معرفی کرد و انگیزه قتل نیز «خصومت شخصی» و «مطالبه مالی» اعلام شد، ولی همچنان گمانه‌هایی مبنی بر اینکه قاتلان «اجیر شده بودند»، مطرح بود.

در همان زمان، مونا مهرجویی، دختر داریوش مهرجویی، در یک روایتگر (استوری) اینستاگرام نوشت: «ما تاکنون هیچ‌یک از شواهد و مدارک، اقاریر و آثار جنایت را بررسی نکرده‌ایم. تا بررسی همه ابعاد و حضور در پرونده و روند دادرسی، قاتل از نظر ما مشخص نیست.»