جاسوس روسیه که از بریتانیا اخراج شده بود، با پرواز تخلیه از کابل به لندن بازگشت

این فرد که هویت پیچیده‌ای دارد، ادعا می‌کند برای وزارت خارجه و وزارت دفاع بریتانیا کار کرده و به اسناد فوق سری دسترسی دارد

ورود مسافران به یکی از پروازهای تخلیه نظامی در فرودگاه کابل (اوت ۲۰۲۱)- AFP

روزنامه بریتانیایی دیلی‌میل روز جمعه، ۲۰ بهمن (۹ فوریه)، گزارش داد که یک فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه که ادعا می‌کند برای سرویس اطلاعاتی بریتانیا (MI6)، کار می‌کرده و با شاهزاده چارلز و شاهزاده ویلیام نیز ملاقات کرده، با وجود هشدارهای سرویس امنیتی درباره خطر ورود مجددش به بریتانیا، در جریان پروازهای تخلیه از افغانستان به بریتانیا رسیده است.

این شخص که هویت پیچیده‌ای دارد، خود را «سی۲» می نامد، تابعیت روسیه را دارد و در سال ۲۰۰۰ هنگامی که مدعی شده بود از دست طالبان فرار کرده، در بریتانیا پناهندگی به‌دست آورده است. او سپس موفق به دریافت شهروندی بریتانیا شده و در زمان نخست‌وزیری گوردون براون و دیوید کامرون، در وزارت‌های دفاع و خارجه بریتانیا فعالیت کرده است. این فرد حتی در اواخر دهه اول ۲۰۰۰ میلادی، با شاهزاده چارلز و شاهزاده ویلیام به افغانستان سفر کرده بود.

با این حال، این فرد در سال ۲۰۱۹ پس از آنکه سرویس اطلاعاتی بریتانیا او را به جاسوسی برای سازمان اطلاعات نظامی روسیه متهم کرد، شهروندی بریتانیا را از دست داد و از این کشور اخراج شد. از آن زمان سرویس‌های امنیتی بریتانیا بازگشت او به این کشور را خطری برای امنیت ملی این کشور دانستند.

سرویس امنیتی بریتانیا اعلام کرد که او با پایان‌یافتن کارش در وزارت خارجه، در این کشور مانده و به کارهای مختلف ادامه داده، درحالی‌که طی این مدت با مقام‌های روسی تماس نزدیک داشته و شش بار به روسیه سفر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما سی۲ در سال ۲۰۲۱ با آخرین پروازهای تخلیه در اواخر ماه اوت، از کابل به لندن رسید و محض ورود به این کشور بازداشت شد. این مظنون جاسوسی برای روسیه اکنون در بازداشت است و تاکنون دادگاه‌های متعددی برای تصمیم‌گیری درموردش برگزار شده‌ است.

دیلی‌میل نوشته است که این فرد ادعا می‌کند با وزارت‌های خارجه و دفاع بریتانیا کار کرده و «اطلاعات فوق سری در اختیار دارد».

او حتی گفته که از سوی سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) نیز پیشنهاد کار دریافت کرده است و افزوده: «آن‌ها می‌خواستند در مورد سلاح‌هایی که ما [بریتانیا] استفاده می‌کنیم، از من اطلاعات بگیرند.»

موضوع قابل تامل در مورد این فرد، این است که هویت اصلی او هنوز مشخص نیست، زیرا براساس گزارش‌ها، او حتی شهروند بومی روسیه هم نیست.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که این فرد در سال ۱۹۹۴ با کمک یک قاچاقچی انسان خود را به روسیه رسانده و در آنجا زبان روسی را فراگرفته و با یک زن روس ازدواج کرده است. احتمالا او پس از این ازدواج، شهروندی روسیه را به‌دست آورده است.

با این حال شش سال بعد، او دوباره با یک پاسپورت جعلی سفری به کارائیب را برنامه‌ریزی کرده بودکه از لندن عبور می‌کرد و در جریان سفر، در فرودگاه لندن خود را به پلیس تحویل داده و گفته که از افغانستان آمده و از دست طالبان فرار کرده است.

پس از آنکه او در سال ۲۰۱۹ شهروندی بریتانیا را از دست داد و به‌عنوان یک فرد خطرناک برای امنیت ملی بریتانیا از این کشور اخراج شد، دوباره سر از افغانستان بیرون آورد. در ارزیابی قبل از ورود او، سرویس‌های امنیتی بریتانیا هشدار داده بودند که در صورت ورود مجددش به بریتانیا، «این خطر واقعی وجود دارد که او از طرف سازمان اطلاعات نظامی روسیه (GRU) فعالیتی انجام دهد».

با فروپاشی ناگهانی حکومت جمهوریت در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، هزاران نفر، اعم از شهروندان افغان و خارجی، برای خارج‌شدن از افغانستان به فرودگاه کابل رفتند و در میان هرج‌ومرجی که سبب تلفاتی در میان جمعیت نیز شد، هزاران تن موفق شدند از دیوارهای بلند بتنی و سیم‌های خاردار عبور کنند و به هواپیماهای نظامی برسند.

این افراد که نخست به قطر یا ابوظبی و سپس به کشورهای مقصد منتقل شدند، همه واجد شرایط انتقال از افغانستان نبودند، بلکه در میان آنان برخی از افراد خطرناکی که پرونده‌های تروریستی و جنایی داشتند نیز موفق شدند خود را به آمریکا، بریتانیا، آلمان و برخی کشورهای میزبان دیگر برسانند.

در نخستین سال پس از فروپاشی افغانستان بود که سرویس‌های امنیتی آمریکا اعلام کردند شماری از کسانی که در سیستم بایومتریک آمریکا دارای پرونده تروریستی بوده‌اند نیز در میان تخلیه‌شدگان از افغانستان بیرون آمده‌اند.

بیشتر از جهان