حماس به توافق‌ پیشنهادی آتش‌بس در غزه پاسخ داد؛ اسرائیل آن را بررسی می‌کند

وزیر خارجه قطر در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایالات متحده: پاسخ حماس چند نکته را در بر می‌گیرد اما در کل مثبت است

هم‌زمان با سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به منطقه برای پیش‌برد مذاکرات بر سر بحران غزه، رهبران حماس نیز به توافق پیشنهادی آتش‌بس پاسخ دادند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به پاسخ حماس، گفت که حماس «تحرکاتی» در مورد توافق برای آزادی گروگان‌ها از خود نشان داده است و واکنش این گروه شبه‌نظامی را «کمی بیش از انتظار» ارزیابی کرد.

در ادامه مذاکرات بر سر آتش‌بس در غزه، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال بررسی پاسخ حماس به توافق پیشنهادی است. به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است: «پاسخ حماس از طریق میانجی قطری به موساد منتقل شده است. مقام‌های مرتبط با مذاکرات دارند آن را به‌طور کامل ارزیابی می‌کنند.»

به گزارش رویترز، محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، روز سه‌شنبه، ۶ فوریه (۱۷ بهمن)، واکنش مقام‌های حماس به توافق پیشنهادی ایالات متحده برای آزادی گروگان‌ها در ازای توقف جنگ در غزه را «مثبت» ارزیابی کرد.

وزیر خارجه قطر این سخنان را در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن در دوحه بیان کرد. او افزود: «ما پاسخ حماس را درباره چارچوب کلی توافق آزادی گروگان‌ها دریافت کردیم. پاسخ آن‌ها چند نکته را در بر می‌گیرد اما در کل مثبت است.»

با وجود ارزیابی مثبت از واکنش حماس به توافق پیشنهادی، جزئیات محتوای پاسخ این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هنوز منتشر نشده است.

هم‌زمان، حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که پاسخ خود را به میانجی‌های کلیدی در این مذاکرات داده است. اشاره این گروه به قطر، میزبان برخی از اصلی‌ترین رهبران حماس و مصر است که در کنار ایالات متحده، به‌عنوان میانجی‌ گفت‌وگوها میان نمایندگان دولت اسرائیل و حماس نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران حماس بیش از یک هفته است که توافقی را بررسی می‌کنند که در غیاب آن‌ها در نشست پاریس، بین مقام‌های ارشد عربستان سعودی، مصر، قطر، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی به بحث گذاشته شد.

حماس در این بیانیه با اشاره به «آتش‌بس جامع و کامل»، هدف از این پاسخ را «پایان دادن به تجاوز علیه مردم فلسطین»، «تامین کمک‌رسانی و سرپناه، رفع محاصره نوار غزه، بازسازی آن و تکمیل فرآیند تبادل اسرا» برشمرده است.

رویترز به نقل از غازی حمد، یکی از مقام‌های ارشد حماس، نوشت که این گروه قصد دارد تا بیشترین تعداد ممکن از فلسطینیانی را که در زندان‌های اسرائیل‌اند آزاد کند.

به گفته این مقام حماس، «نتانیاهو تلاش می‌کند تا همه را به این باور برساند که برای حفظ دولت ائتلافی خود به پیروزی رسیده یا خواهد رسید»

بلینکن در پنجمین دور از سفر به منطقه از آغاز جنگ در غزه که با رهبران عربستان سعودی، مصر و قطر دیدار داشته، گفت پاسخ حماس با اسرائیل «به‌اشتراک گذاشته شده» است. او پس از قطر روانه اسرائیل می‌شود تا روز چهارشنبه با مقام‌های اسرائیلی دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر ضرورت دستیابی به این توافق، گفت:‌ «هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود.»

بیشتر از جهان