یک‌پنجم از گروگان‌های اسرائیلی باقیمانده در دست حماس کشته شدند

آخرین گزارش‌ها که به تایید ارتش اسرائیل نیز رسیده، حاکی از آن است که نیروهای حماس در مجموع ۲۵۳ تن را گروگان گرفتند

مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل می‌گویند که دست‌کم ۳۲ تن از ۱۳۶ گروگانی که گمان می‌رود هنوز در غزه نگهداری می‌شوند کشته شدند. این تعداد بیشتر از رقمی است که مقام‌های اسرائیلی پیش‌تر اعلام کرده بودند.

روزنامه نیویورک تایمز روز سه‌شنبه ۶ فوریه (۱۷ بهمن)، در گزارشی به نقل از چهار مقام نظامی ناشناس، آمار تازه‌ای از تعداد گروگان‌های اسرائیلی کشته‌شده منتشر کرد. پیش‌تر ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که ۲۹ تن از ۱۳۲ گروگان باقیمانده در دست حماس کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ۱۱۶۰ تن کشته شدند. آخرین گزارش‌ها که به تایید ارتش اسرائیل نیز رسیده، حاکی از آن است که نیروهای حماس در مجموع ۲۵۳ تن را گروگان گرفتند.

گفته می‌شود حماس همچنین چهار گروگان دیگر را در اختیار داشته است: دو سرباز کشته‌‌شده در سال ۲۰۱۴ و دو غیرنظامی اسرائیلی که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ هنگام ورود به غزه گروگان گرفته شده و زنده‌اند. مشخص نیست رقم ۳۲ شامل این دو سرباز کشته‌شده می‌شود یا خیر.

هم‌زمان ارتش اسرائیل در حال ارزیابی گزارش‌های تاییدنشده در مورد کشته شدن دست‌کم ۲۰ گروگان دیگر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار تازه گروگان‌های کشته‌شده در گرماگرم تلاش‌های بین‌المللی برای مذاکره بر سر توافق پیشنهادی ایالات متحده در زمینه آزادی گروگان‌های باقیمانده در دست حماس و برقراری آتش‌بس در غزه منتشر می‌شود.

در ادامه این تلاش‌ها، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه در قاهره با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دور از سفر خود به منطقه که روز دوشنبه از ریاض آغاز کرد به‌دنبال آن است تا توافق پیشنهادی واشنگتن را پیش ببرد. بلینکن پس از مصر، عازم قطر شد تا با مقام‌های این کشور گفت‌و‌گو کند. او در ادامه با رهبران تشکیلات خود‌گردان فلسطینی و مقام‌های اسرائیل نیز دیدار خواهد کرد.

اگر چه جزئیات دقیق این توافق مشخص نیست. اما طبق پیش‌نویس آن، اسرائیل عملیات نظامی علیه حماس را در غزه به مدت شش هفته و در ازای آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان ربوده‌شده، متوقف خواهد کرد.

در حالی که طرف‌های مذاکرات در مورد نتیجه آن خوشبین‌‌اند، در عین حال می‌گویند برای رسیدن به توافق راه درازی در پیش است.

از یک ‌سو، اختلاف‌های داخلی بین رهبران ارشد حماس، و از سوی دیگر، مخالفت شرکای ائتلاف ملی‌گرای نتانیاهو با پایان جنگ در غزه، دستیابی به توافق آتش‌بس را پیچیده کرده است.

نتانیاهو تنها به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها نظر دارد. در مقابل، رهبران حماس، جهاد اسلامی و دیگر جناح‌های فلسطینی، تضمین‌هایی می‌خواهند که اسرائيل را به پایان دادن به جنگ در غزه و خروج نیروهایش از این باریکه ملزم کند.

در همین حال، اسرائیل بارها اعلام کرده که به‌دنبال پیروزی در جنگ است و این پیروزی جز با «نابودی حماس» به دست نخواهد آمد.

بیشتر از جهان