حوثی‌ها بار دیگر به دو کشتی در دریای سرخ موشک شلیک کردند

گزارش‌ها حاکی از آن است که بر اثر این حملات تنها به یکی از کشتی‌ها آسیب جزئی وارد شد

حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ششم فوریه (۱۷ بهمن) به دو کشتی در دریای سرخ موشک شلیک کردند. این حملات به یک کشتی باری که در محدوده سواحل حدیده یمن در حرکت بود، خسارات جزئی وارد کرد.

به گزارش رویترز، سخنگوی حوثی‌های یمن اعلام کرد که این گروه به سمت دو کشتی‌ به نام‌های مورنینگ تاید (Morning Tide) و استار ناسیا (Star Nasia) با پرچم جزایر مارشال و باربادوس که انگلستانی و آمریکایی شناسایی شده‌اند، موشک شلیک کرده‌ است.

در همین حال، آمبری، شرکت امنیت دریایی بریتانیا، خبر داد کشتی باری با پرچم باربادوس که به یک شرکت انگلستانی تعلق دارد، هنگام حرکت به سمت جنوب شرق از طریق دریای سرخ، هدف حمله پهپادی قرار گرفت. بنا بر اعلام آمبری، این حمله هیچ آسیبی در پی نداشت و کشتی موفق شد با اجرای عملیات مانور فرار، به سفرش ادامه دهد.

مالک کشتی مورنینگ تاید نیز که یک شرکت بریتانیایی است، به خبرگزاری رویترز گفت که این کشتی در حال حاضر بدون مشکل در حال حرکت است، اما اطلاعات بیشتری ارائه نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) سه‌شنبه درست بعد از نیمه شب به وقت گرینویچ، اعلام کرد که گزارشی مبنی بر شلیک یک پرتابه به سمت یک کشتی در غرب حدیده دریافت کرده و یک کشتی کوچک هم در نزدیکی آن دیده شده است.

این سازمان افزود که پرتابه از روی عرشه عبور و به برخی پنجره‌ها آسیب جزئی وارد کرده، اما کشتی و خدمه سالم‌اند و به حرکت در مسیر برنامه‌ریزی‌شده ادامه داده‌اند.

پس از حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر و آغاز جنگ گسترده در غزه، حوثی‌ها از ماه نوامبر به نشانه همبستگی با فلسطینی‌ها و با درخواست پایان جنگ، کشتی‌های تجاری عبوری از دریای سرخ را با پهپاد و موشک هدف قرار داده‌اند.

حملات دریای سرخ کشتی‌رانی جهانی را مختل و شرکت‌ها را مجبور کرده است با تغییر مسیر همیشگی، از مسیر طولانی‌تر و گران‌تر دور زدن دماغه امید نیک در جنوب آفریقا گذر کنند. این حملات همچنین درباره گسترده‌تر شدن دامنه درگیری‌ها در منطقه هم نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

ایالات متحده و بریتانیا از یک ماه پیش، در تلافی حمله به کشتی‌ها دریای سرخ، حمله به اهداف حوثی‌ها در یمن را آغاز کردند. این دو کشور با پشتیبانی استرالیا، بحرین، دانمارک، کانادا، هلند و نیوزیلند، شنبه‌شب به مواضع حوثی‌ها که تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن فعالیت می‌کنند، حمله کردند. این سومین حمله مشترک این دو قدرت نظامی به مواضع حوثی‌ها محسوب می‌شود که در پاسخ به حملات این گروه شبه‌نظامی به شناور‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن صورت گرفت.

با این حال یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، در شبکه اکس (توییتر) نوشت: «این حملات ما را از موضعمان در حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه، جایی که جنگ اسرائیل و حماس ادامه دارد، منصرف نخواهد کرد. حملات اخیر آن‌ها بدون پاسخ و مجازات نخواهد بود.»

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، درباره حمله حوثی‌ها گفت که تهران را مسئول اصلی گسترش خشونت و جنگ در خاورمیانه می‌داند. او در گفت‌وگو با ساندی‌تایمز تاکید کرد: «ما باید واضح‌ترین سیگنال ممکن را به ایران ارسال کنیم و به آن‌ها بفهمانیم کاری که از طریق گروه‌های نیابتی‌‌شان انجام می‌دهند، غیرقابل قبول است.»

کامرون افزود:‌ «شما [جمهوری اسلامی] این گروه‌ها را تاسیس کردید، از آن‌ها حمایت مالی می‌کنید، به آن‌ها تسلیحات می‌دهید و در نهایت باید در قبال کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند، پاسخگو باشید. اقدام‌های بی‌مسئولانه آن‌ها جان بی‌گناهان را به خطر می‌اندازد و کشتی‌رانی آزاد را تهدید و منطقه را بی‌ثبات می‌کند.»

بیشتر از جهان