عربستان سعودی در نمایشگاه تجهیزات دفاعی ریاض چندین قرارداد بین‌المللی امضا کرد

بر اساس یکی از این قراردادها، عربستان سعودی ساخت قطعاتی از شرکت لاکهید مارتین آمریکا را به عهده گرفت

هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات دفاعی در ریاض، عربستان سعودی چندین قرارداد بین‌المللی به امضا رساند.

دومین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات دفاعی عربستان سعودی این هفته میزبان صدها شرکت دفاعی از ده‌ها کشور دنیا است. در این نمایشگاه که از روز یکشنبه ۴ فوریه (۱۵ بهمن) آغاز شد، چشم‌انداز دفاعی پادشاهی عربستان سعودی برای سال ۲۰۳۰ را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ در جریان برگزاری این رویداد در ریاض، شرکت لاکهید مارتین، سازنده تسلیحات آمریکایی، با شرکت‌های سعودی برای ساخت بخش‌هایی از سیستم دفاع موشکی در این کشور قراردادهایی امضا کرد.

شرکت لاکهید روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که انعقاد قراردادهای فرعی برای ساخت سیستم دفاعی در ارتفاع بالا (تاد)، قابلیت‌های تولیدی در عربستان سعودی را افزایش می‌دهد و با انتقال دانش فنی، صنعت دفاعی این کشور را تقویت خواهد کرد.

شرکای اصلی معامله لاکهید مارتین که برای اجرای بخش‌هایی از این معامله قراردادهای فرعی دریافت خواهند کرد، شرکت پیشران خاورمیانه (MEPC) و شرکت بین‌المللی فولاد عربستان سعودی (AIC) خواهند بود.

حمایت ایالات متحده از عربستان سعودی برای دریافت سامانه تاد اولین بار در سال ۲۰۱۷ به منظور مقابله با تهدید موشک‌های بالیستیک تایید شد و در دولت جو بایدن نیز ادامه یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر این معامله، عربستان سعودی اعلام کرد که شرکت صنایع نظامی این کشور ۱۱ قرارداد دیگر نیز به امضا رسانده است.

شرکت ایرباس روز دوشنبه اعلام کرد که به منظور دریافت سفارش‌های بیشتر برای هواپیماهای نظامی تانکر ای‌۳۳۰، در حال مذاکره با کاربران فعلی آن از جمله عربستان سعودی است.

در یک معامله جداگانه، بویینگ عربستان سعودی و شرکت بحری لجستیک (واحدی از شرکت ملی کشتی‌رانی پادشاهی سعودی)، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن، فعالیت‌های زنجیره تامین تقویت و پشتیبانی شرکت بحری از محصولات و خدمات مرتبط با صنایع دفاعی بیشتر می‌شود.

هلدینگ بارزان قطر نیز روز دوشنبه اعلام کرد که با شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی توافقی اولیه امضا کرده است؛ این اولین معامله از این نوع بین شرکت‌های دفاعی در خلیج فارس محسوب می‌شود.

عبدالله الخاطر، مدیرعامل این هلدینگ، بدون اشاره به جزئيات پروژه‌های موردتوافق، گفت: «ما می‌خواهیم علاوه بر این قراردادها به فرصت‌های بلندمدت نیز فکر کنیم.»

این همکاری دفاعی تقریبا سه سال پس از احیای روابط عربستان سعودی و قطر صورت می‌گیرد. عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در سال ۲۰۱۷ به اتهام حمایت از تروریسم و ایجاد روابط نزدیک‌ با جمهوری اسلامی ایران، روابطشان را با قطر قطع کرده بودند.

عبدالله الخاطر در مورد این اختلاف گفت: «این مسائل به گذشته مربوط می‌شود. باید به این فکر کنیم که آینده چیست و چه کاری می‌توانیم با هم انجام دهیم؛ زیرا رهبران هر دو کشور توافق کردند که روابط طبیعی از سر گرفته شود.»

نمایشگاه تجهیزات دفاعی چهار روزه در ریاض فرصتی در اختیار مقام‌های عربستان سعودی می‌گذارد تا سامانه‌های امنیتی و همین‌طور استفاده از فناوری هوش مصنوعی در حوزه دفاعی را از نزدیک و دقیقی‌تر بررسی کنند.

به گفته اندرو پیرسی، مدیر اجرایی نمایشگاه تجهیزات دفاعی، برای پادشاهی عربستان سعودی، رسیدن به چشم‌انداز ۲۰۳۰ در حوزه دفاعی اهمیت بالایی دارد و از طریق بومی‌سازی تولید ۵۰ درصد از نیازهای دفاعی این کشور را محقق خواهد کرد.

این نمایشگاه بر سامانه‌های دفاعی هوایی، زمینی و دریایی، ماهواره‌ها و امنیت اطلاعات تمرکز دارد و شرکت‌های حاضر، آخرین مدل‌ جت‌های نظامی، پهپادها و ماهواره‌های نظامی‌ را به نمایش می‌گذارند. قرار است دستاوردهای زنان و مشارکت آن‌ها در صنعت دفاع و امنیت جهانی نیز به نمایش گذاشته شود.

در نمایشگاه تجهیزات دفاعی ۲۰۲۴ عربستان سعودی، ۷۵ کشور با آخرین دستاوردهایشان در حوزه نظامی شرکت کرده‌اند. از این میان، ۲۳ کشور از جمله ترکیه برای نخستین بار است که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و برای شرکت‌هایی از قطر، کویت، بحرین، عمان، استرالیا، دانمارک، جمهوری آذربایجان، تایوان، کلمبیا، کرواسی و اتیوپی نیز این اولین حضور در این نمایشگاه است.

بیشتر از جهان