طالبان ۱۰ نفر را به‌ اتهام «رقص و موسیقی» بازداشت کردند

طالبان در نخستین ماه‌های سلطه بر افغانستان پخش موسیقی و رقص را ممنوع کردند

تعدادی از افراد بازداشت شده‌- ارسالی به ایندیپندنت فارسی

مقام‌های محلی طالبان در تخار روز دوشنبه ۱۶ بهمن اعلام کردند که ۱۰ تن از ساکنان شهرستان ینگی قلعه این استان را به اتهام «رقص، پایکوبی، آوازخوانی و نوازندگی» بازداشت کرده‌اند.  

عبدالمبین صافی، سخنگوی پلیس طالبان در تخار، گفت این افراد که آلات موسیقی به همراه داشتند، در روستای صافی منگل شهرستان ینگی قلعه بازداشت شدند. در عکسی که طالبان از این افراد منتشر کردند، «دایره» و «زیر بغلی»، دو ساز محلی افغانستان، به چشم می‌خورد.  

مشخص نیست این افراد تا چه مدت زندانی خواهند بود.  

طالبان در نخستین ماه‌های سلطه‌‌ بر افغانستان پخش موسیقی و رقص را ممنوع کردند و به تالارهای عروسی هم دستور دادند به گروه‌های موسیقی اجازه فعالیت ندهند و از رقصیدن مردم جلوگیری کنند. با وجود این ممنوعیت‌ها، بسیاری از مردم  همچنان پنهانی مراسم رقص و موسیقی برپا می‌کنند، البته سعی می‌کنند صدای آن به بیرون درز نکند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان افغانستان می‌گویند شماری از نیروهای طالبان با گوشی‌ موبایل یا در خودروهایشان موسیقی گوش می‌دهند اما موسیقی را برای مردم ممنوع کرده‌اند.  

نظامیان طالبان و کارکنان وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه در ایست‌‌بازرسی‌ها خودروها را کنترل می‌کنند و به رانندگان اخطار می‌دهند که موسیقی گوش ندهند.  

سازمان امر به معروف ونهی از منکر طالبان پیش‌تر تعدادی از آلات‌ موسیقی را در استان هرات آتش زد و نواختن و شنیدن موسیقی را در اسلام «حرام» اعلام کرد و تاکید کرد با کسانی‌ که آلات موسیقی بفروشند، برخورد می‌شود.  

موسیقی در سایر کشورهای اسلامی ممنوع نیست و افغانستان تحت سلطه طالبان تنها کشور دنیا است که در آن موسیقی و آوازخوانی کاملا ممنوع شده است. 

سازندگان آلات موسیقی از ترس این گروه محصولاتشان را پنهان کرده‌اند و نوازندگان، آوازخوانان و اعضای گروه‌های موسیقی هم دیگر فعالیتی ندارند و بسیاری از آنان افغانستان را ترک کرده‌، یا مخفی شده‌اند و از نظر اقتصادی، در وضعیت دشواری به سر می‌برند.  

طالبان در نخستین ماه‌های حکومت در افغانستان به رسانه‌ها دستور دادند پخش موسیقی را از برنامه‌هایشان حذف کنند. این دستور با توسل به زور عملی شد. این گروه در دوره نخست حاکمیتشان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی هم موسیقی را ممنوع کرده بودند، اما با سرنگونی رژیمشان در پی حمله ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۱، فصل تازه‌ای برای رشد هنر موسیقی در افغانستان آغاز شد. هنرمندان این عرصه و دوستداران موسیقی تصور نمی‌کردند که ۲۰ سال بعد، طالبان بار دیگر بر افغانستان مسلط شوند و دوباره موسیقی را به‌کل ممنوع کنند. 

بیشتر از فرهنگ و هنر