طبق گزارشها، شاهزاده چارلز ولیعهد بریتانیا می‌خواهد به ایران سفر کند

چارلز در مصاحبه با روزنامه ساندی تایمز گفته که می‌خواهد سفری رسمی به ایران داشته باشد

شاهزاده چارلز در سفر اخیر خود به اورشلیم، ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ در کنار رهبران مسیحی کلیسای ارتدوکس- AFP

 بریتانیا از ایران خواسته است که نازنین زاغری رتکلیف و دیگر شهروندان دو تابعیتی زندانی شده را آزاد کند و شاهزاده چارلز، وارث تاج و تخت بریتانیا، در مصاحبه با روزنامه ساندی تایمز گفته که می‌خواهد سفری رسمی به ایران داشته باشد.

اما، طبق گزارش این روزنامه، چارلز از اظهارنظر در مورد تنش‌های ناشی از بحران موجود در خاندان سلطنتی بریتانیا که در نتیجه کناره‌گیری پسر وی، پرنس هری، و همسرش مگان ایجاد شده است، خودداری کرد.

طبق نقل قولی که از او شده، وی گفته است «بله، بدون شک دوست دارم به ایران سفر کنم.

من می‌دانم که ایران به مدت چندین قرن بخش مهمی از جهان بوده است و نقش مهمی در ارتقای دانش، فرهنگ، شعر، و هنر بشر داشته است. می‌خواهم بگویم که واقعا مردم فوق‌العاده‌ای دارد.»

اما در پاسخ سؤالی در مورد سفر احتمالی این مقام سلطنتی به ایران در آینده، سخنگوی شاهزاده چارلز گفت: «هیچ برنامه‌ای برای سفر رسمی شاهزاده ولز به ایران وجود ندارد.»

خواست پرنس چارلز برای سفر به ایران در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها بین ایران و غرب بالا گرفته است. بریتانیا از ایران خواسته است که نازنین زاغری رتکلیف و دیگر شهروندان دو تابعیتی زندانی شده را آزاد کند. چارلز به ساندی تایمز گفت که سعی می‌کنند که منادی صلح باشد و برای صلح در خاورمیانه دعا کرده است.

او در این مصاحبه با تکرار سخنان روز جمعه خود در جریان سفر به سرزمین مقدس گفت «به نظر من مهمترین چیز صلح عادلانه و پایدار است».

خانواده سلطنتی بریتانیا از سیاست پرهیز می‌کنند، اگرچه چارلز، که در صورت نشستن بر تخت پادشاهی رئیس کلیسای انگلستان خواهد شد، بارها ر مورد مسائلی مانند گفتگوی بین ادیان و محیط زیست صحبت کرده است.

رویترز

© Reuters