کنعانی: ایران در صورت حمله در پاسخ به آمریکا درنگ نخواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که «حضور مستشاری ایران در سوریه» به درخواست آن کشور انجام شده است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه شانزدهم بهمن بار دیگر گفته‌های پیشین مقام‌های ایران را تکرار کرد و مدعی شد که «ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد».

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، کنعانی که پیش‌تر نیز گفته بود نیروهای مقاومت نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران نیستند، در نشست هفتگی اخیرش با خبرنگاران هم به این موضوع واکنش نشان داد و از نیروهای ایرانی حاضر در سوریه با صفت «مستشاری» یاد کرد. او در پاسخ به سوالی درباره کشته شدن فرماندهان سپاه در سوریه در حملات اسرائیل به حومه دمشق، گفت: «حضور نظامیان ما در سوریه مستشاری و در چارچوب کمک و حمایت از ارتش این کشور برای مقابله با تروریسم است و در واقع نظامیان ما به درخواست سوریه در آن منطقه حضور پیدا کرده‌اند.»

روز جمعه سیزدهم بهمن در حمله جنگنده‌های اسرائیل به اهدافی در جنوب شهر دمشق، پایتخت سوریه، یکی از اعضای سپاه پاسداران کشته شد. خبرگزاری دانشجو ابتدا در خبری اختصاصی در کانال تلگرامی‌اش او را «یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب» نامید و سپس هویت این فرد را سعید علیدادی اعلام کرد.

در آخرین روز دی‌ماه نیز سپاه پاسداران اعلام کرد که پنج «مستشار نظامی بلندپایه» آن در حملات هوایی اسرائیل به دمشق کشته شده‌اند. اوایل دی‌ماه هم سیدرضی موسوی، از فرماندهان ارشد سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در یکی از حملات اسرائیل به سوریه کشته شد. موسوی حدود سه دهه مسئول پشتیبانی لجستیک سپاه قدس در سوریه بود و از افراد  نزدیک به قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، به شمار می‌رفت.

ناصر کنعانی در نشست خبری ۱۶ بهمن، کشته شدن فرماندهان ایرانی را «ضربه زدن به نیروهایی که در مبارزه با داعش در سوریه نقش داشته‌اند» دانست. حالی که سپاه قدس از حدود یک دهه پیش با هدف کمک به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه که به‌ رغم اعتراض‌های داخلی قصد کنار رفتن از قدرت نداشت، وارد سوریه شد و تاکنون نیز در این کشور حضور دارد.

هشدار درباره «پاسخ پشیمان‌کننده به متجاوزان»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال حمله نظامی آمریکا به داخل خاک ایران، گفت: «بارها اعلام کرده‌ایم که به دنبال تشدید تنش و بحران در منطقه نیستیم. در عین حال نشان داده‌ایم که با هرگونه تهدیدی علیه امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان برخورد می‌کنیم. ما در به‌کارگیری توانمان برای دادن پاسخ پشیمان‌کننده به هر متجاوزی تردیدی نمی‌کنیم و این را دیگران درک کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او سپس درباره اینکه گفته می‌شد آمریکا قبل از حمله به یمن، سوریه و عراق به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده و تهران پیش از این حملات، نیروهایش را از این مناطق تخلیه کرده است، اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: «آمریکایی‌ها اصلا در جایگاهی نیستند که به جمهوری اسلامی ایران هشدار بدهند.»

کنعانی در بخش دیگری از  صحبت‌هایش، از اقدام‌های نظامی آمریکا و انگلستان در منطقه انتقاد کرد.

او در پاسخ به سوال یک خبرنگار آمریکایی گفت: «عملکرد و اقدام‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در طول چهار ماه گذشته اثبات کرده که به دنبال ایجاد زمینه‌های ثبات در منطقه و پیشگیری از توسعه دامنه درگیری‌ها و بحران در منطقه است. ما نیروی نیابتی نداریم و این رژیم آمریکا است که از اسرائیل به عنوان نیروی نیابتی برای تحقق اهدافش استفاده می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوی تلفنی پنجشنبه شب امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه و زیاد نخاله، نیز گفت: «این گفت‌وگوها در ادامه مشورت‌ها و گفت‌وگوهای ما با رهبران مقاومت در ارتباط با وضعیت فلسطین و آخرین وضعیت موجود و راه‌های تحقق اهداف و منافع ملت فلسطین و پایان دادن فوری به جنایات جنگی علیه ملت فلسطین انجام شد.»

به مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیازی نیست

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد لزوم مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا درباره مسائل منطقه، تاکید کرد: «به مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیازی نیست. پیام ما در مورد تحولات منطقه روشن است. در این مدت آمریکایی‌ها از طریق واسطه پیام‌هایی ارسال کردند که ما نیز در صورت لزوم از طریق همان واسطه‌ها پاسخ‌هایی صریح به آن‌ها داده‌ایم.»

او ایالات متحده را «بخشی از بحران در منطقه» دانست و افزود: «آنچه می‌تواند به ثبات و امنیت در منطقه کمک کند، اعمال فشار بر اسرائیل برای توقف جنایت‌های جنگی در غزه و فلسطین و فشار به آمریکا برای قطع کمک‌هایش به اسرائیل است.»

واکنش به سفر جنجالی بازیگر فیلم‌های بزرگسالان

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از نشست روز دوشنبه‌، در پاسخ به سوالی درباره سفر بازیگر فیلم‌های بزرگسالان به ایران، خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: «اطلاع ندارم که در مورد سفر چه کسی صحبت می‌کنید.»

او در ادامه، با بیان اینکه برای سفر شهروندان آمریکا به ایران منعی وجود ندارد، افزود: «همان‌طور که می‌دانید سفر شهروندان ما به دیگر کشورها و سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران لزوما از طریق وزارت خارجه انجام نمی‌شود و سازوکار سفرها مشخص است.»

در روزهای گذشته ویتنی رایت، بازیگر شناخته‌شده فیلم‌های بزرگسالان (پورن) که در اظهاراتش از فلسطین حمایت می‌کند، مجموعه عکس‌هایی از بازدید از سفارتخانه اشغال‌شده آمریکا در تهران منتشر کرد. این بازیگر مخالف کشور اسرائیل سفارتخانه آمریکا در تهران را «لانه جاسوسی» نامید.

پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مجدد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، مبنی بر اینکه حمله ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد بین ایران و آمریکا هماهنگ شده بود، گفت: «شهادت یک آدم دروغگو، جنایتکار و جنایت‌پیشه که اکنون به دنبال رقابت‌های انتخاباتی است تا بار دیگر در راس آمریکا قرار بگیرد، ارزش شنیدن ندارد.»

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد با او تماس گرفته بود. او گفت: «ایران با من تماس گرفت که بگوید یک مکان خاص را هدف قرار می‌دهد ولی قصد ندارد آن را منهدم کند بلکه قرار است اطراف آنجا را بزند.»

او سپس توضیح داد که جمهوری اسلامی ایران ۱۶ یا ۱۸ فروند موشک شلیک کرد که پنج، شش یا هفت فروند آن‌ها در هوا منهدم شد و بقیه هم در برخورد به داخل پایگاه [عین‌الاسد] ناکام ماندند. به گفته او، هنوز هم ناظران در حیرت‌اند که چگونه آن موشک‌ها به اهدافشان اصابت نکردند و کسی هم کشته نشد.

علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبر جمهوری اسلامی ایران و دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در واکنش به این گفته‌ها، سخنان ترامپ را درباره تماس ایران با آمریکا قبل از حمله موشکی به عین‌الاسد، تکذیب کرد.