«آمریکا با حمله به مواضع شبه‌نظامیان پیام اشتباه به جمهوری اسلامی می‌فرستد»

پیتر برگن، تحلیلگر مسائل حوزه امنیت ملی در سی‌ان‌ان، می‌نویسد که ایالات متحده آمریکا با حل بحران غزه می‌تواند آتشی که منطقه خاورمیانه را فرا گرفته است خاموش و تهدیدهای جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش را مهار کند

پیتر برگن، تحلیلگر مسائل حوزه امنیت ملی شبکه خبری سی‌ان‌ان، در یادداشتی به راهبرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه پرداخته و آن را «ناموفق» ارزیابی کرده است.

نگارنده با اشاره به گزارش‌های رسانه‌ها در مورد حملات تلافی‌جویانه آمریکا به بیش از ۸۵ هدف در عراق و سوریه به‌منظور «ارسال پیام» به جمهوری اسلامی ایران، از نحوه اقدام بایدن انتقاد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته گفت در مورد کاری که قرار است انجام دهد تصمیم گرفته است. هم‌زمان، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید افزود به حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران «پاسخی درخور» داده خواهد شد. از نظر نگارنده، این نوع برخورد بایدن با جمهوری اسلامی به اعضای سپاه پاسداران در عراق و سوریه پیام می‌دهد که «چمدان‌هایشان را ببندند و به جای دیگری بروند».

این یادداشت در بخش دیگری با اشاره به سخن بایدن که می‌گوید «نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود»، متذکر می‌شود که «بخشی از بازدارندگی این نیست که بگویید چه کاری انجام نخواهید داد، بلکه مبهم گذاشتن راهبردی کاری است که می‌توانید و ممکن است انجام دهید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه یادداشت، نگارنده با استناد به «سابقه تا حد زیادی ناموفق» حملات آمریکا به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه، دور از انتظار می‌داند که ادامه اقدام نظامی آمریکا گروه‌های نیابتی را از حملات بیشتر به مواضع آمریکا و کشتی‌های تجاری در منطقه بازدارد.

برای نمونه، می‌توان به اقدام آمریکا به از میان برداشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در ژانویه ۲۰۲۰ در بغداد اشاره کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت، آن را «اقدامی بازدارنده» در برابر حملات شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی به مواضع نیروهای آمریکایی در منطقه توصیف کرد. کمتر از یک هفته پس از آن، حمله موشکی به دو پایگاه آمریکا در عراق به «آسیب مغزی بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی» منجر شد.

حمله پهپادی ماه گذشته آمریکا به پایگاه شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق نیز که به کشته شدن یکی از رهبران این گروه منجر شد، نتیجه منفی به دنبال داشت. در پی این اقدام، دولت عراق خواستار خروج ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در این کشور شد، حرکتی که یکی از «اهداف مهم سیاست جمهوری اسلامی ایران» در منطقه را برآورده می‌کند.

نویسنده یادداشت در ادامه، خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ را «اشتباه بزرگ» دولت بایدن ارزیابی می‌کند و می‌افزاید خروج نیروهای آمریکا از عراق «به‌نفع جمهوری اسلامی ایران» تمام خواهد شد، و «شکست دیگری» برای ایالات متحده آمریکا رقم زده خواهد شد.

در این یادداشت، همچنین با انتقاد از سیاست بازدارندگی آمریکا برای جلوگیری از حمله جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش به مواضع آمریکا در منطقه، آمده است که «این حملات [آمریکا] اهداف راهبردی آمریکا در جلوگیری از حمله جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به مواضع آمریکا و متحدانش را پیش نمی‌برد و تهران به گسترش نفوذ قابل توجهش در خاورمیانه از یمن تا لبنان ادامه می‌دهد».

این یادداشت در بخش دیگری به سخنان اخیر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، اشاره می‌کند که حملات آمریکا در عراق و سوریه را «شروع پاسخ» این کشور خوانده بود. نگارنده با اشاره به احتمال حملات سایبری آمریکا به عناصر کلیدی ساختارهای فرماندهی و کنترل نظامی جمهوری اسلامی ایران، آماده‌سازی این نوع حملات را «وقت‌گیر» می‌داند.

به باور نویسنده، برای از بین بردن احتمال بروز جنگی گسترده‌تر در منطقه، ایالات متحده آمریکا باید تلاش‌هایش را به علت اصلی این درگیری‌های فزاینده، یعنی «ادامه جنگ در غزه»، معطوف کند؛ چرا که با توقف جنگ در غزه، آزادی گروگان‌های اسرائیلی باقی‌مانده در اسارت حماس، و ترسیم برنامه‌ای پذیرفتنی برای غزه پس از جنگ، آمریکا «می‌تواند آتشی که منطقه خاورمیانه را فرا گرفته است خاموش کند، و تهدیدهای جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش را نیز مهار کند».

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه