آیا جمهوری اسلامی ایران به حملات آمریکا پاسخ می‌دهد؟

پاسخ جمهوری اسلامی به حملات آمریکا به احتمال زیاد از طریق گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه داده خواهد شد

پس از چند روز اشاره و تاکید، سرانجام آمریکا به حمله پهپادی پاسخ داد که هفته گذشته برج ۲۲ اردن را هدف قرار داد و به کشته شدن سه سرباز آمریکایی منجر شد.

آمریکا شامگاه جمعه ۲ فوریه ۲۰۲۴، مواضع گروه‌های شبه‌نظامی وفادار به جمهوری اسلامی در غرب عراق و شرق سوریه را که در حملات اردن شرکت داشتند، هدف قرار داد. البته پیش از آغاز حمله، در سحرگاه روز جمعه، یکی از مستشاران نظامی سپاه پاسداران در حمله اسرائیل در دمشق کشته شد.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا تهران می‌تواند به حملات آمریکا به شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه و عراق پاسخ دهد؟

حمله‌های نمادین

در همین راستا، محمد محسن ابوالنور، رئیس مجمع عرب در زمینه تحلیل سیاست‌های ایران و پژوهشگر متخصص در امور ایران، در گفت‌وگو با شبکه العربیه، حملات اخیر آمریکایی‌ها را «نمادین» خواند، حملاتی که در واکنش به کشته شدن سربازان آمریکایی در اردن صورت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «بین هدف قرار دادن پایگاه‌های حزب‌الله و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران در سوریه و عراق و هدف مستقیم قرار دادن مواضع سپاه پاسداران تفاوت بسیاری وجود دارد. به‌عنوان مثال، پایگاه «امام علی» در شهر مرزی ابوکمال سوریه که سپاه پاسداران از آن استفاده می‌کند هدف حمله قرار نگرفت، این بدان معنا است که حملات آمریکا به مواضع گروه‌های شبه‌نظامی محدود بوده است.

تلاش برای کاهش خشم افسران آمریکایی

ابوالنور متذکر شد که جمهوری اسلامی ایران این حملات را هضم خواهد کرد و به آن‌ها پاسخی نخواهد داد؛ به‌ویژه اینکه هدف آمریکا از این حملات تلاش برای آرام کردن افکار عمومی داخلی و مقام‌های پنتاگون است که از سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در قبال جمهوری اسلامی ایران به خشم آمده‌اند. به همین دلیل، جمهوری اسلامی ایران به حملات اخیر آمریکا پاسخ مستقیم و قابل ذکری نخواهد داد. اما این تحلیلگر سیاسی معتقد است که پاسخ این حمله را حوثی‌های یمن و گروه‌های شبه‌نظامی عراق و سوریه خواهند داد.

آیا تهران به کشته شدن سعید علیدادی پاسخ خواهد داد؟

ابوالنور درباره واکنش به حمله‌ سحرگاه جمعه گذشته در دمشق که به کشته شدن سعید علیدادی، مستشار نظامی سپاه پاسداران، یک شهروند عراقی و فردی ناشناس منجر شد، گفت: «پاسخ جمهوری اسلامی ایران به احتمال زیاد از طریق حملاتی مشابه آنچه در گذشته در سوریه و عراق شاهد بودیم خواهد بود و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایتش منافع آمریکا و اسرائيل در دو کشور یادشده هدف قرار خواهند داد.»

او در ادامه گفت: «ممکن است در آینده شهر ابوکمال سوریه شاهد تنش‌های نظامی بیشتری باشد، به‌ويژه اینکه جمهوری اسلامی ایران اخیرا پایگاه نظامی امام علی را آن‌جا تاسیس کرده است که می‌تواند از آن برای حمله به منافع آمریکا و پایگاه‌هایش در منطقه استفاده کند. بلندی‌های جولان سوریه هم به احتمال زیاد شاهد درگیری‌های نظامی خواهد بود. اما دامنه این درگیری‌ها در حال حاضر گسترش پیدا نمی‌کند و همچنان محدود باقی خواهد ماند».

به گفته ابوالنور، «تهران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، راهبرد جدیدی با هدف بیرون‌ راندن نیروهای آمریکایی از منطقه اتخاذ کرده است. بر اساس این راهبرد، تهران در چند سال گذشته مواضع و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را (از طریق گروه‌های شبه‌نظامی وفادار) هدف حملات دقیق و فشرده قرار داد تا سرانجام واشنگتن را وادار کند تصمیم‌ به خروج نیروهایش از منطقه بگیرد.»

آمریکا در حمله‌ به مواضع گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در غرب عراق و شرق سوریه، ۱۲۵ موشک از بمب‌افکن‌های بی-۱ شلیک کرد و ۸۵ مکان از جمله پایگاه‌های گروه‌ شبه‌نظامی مرتبط با حمله اردن (کتائب حزب‌الله عراق) را هدف قرار داد. علاوه بر این، به مراکز فرماندهی، مراکز اطلاعاتی، انبارهای تسلیحاتی، موشکی و پهپادی متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی و نیروی قدس سپاه نیز حمله شد.

برگرفته از شبکه العربیه

بیشتر از جهان