بیش از ۱۸ هزار «ایثارگر» سهمیه‌ای در مدارس استخدام می‌شوند

دست‌کم ۲۵ هزار طلبه هم در «طرح امین» در مدارس ایران استخدام شدند و از بودجه عمومی حقوق می‌گیرند

تصویر حضور تعدادی طلبه را در یک مدرسه نشان می‌دهدــ ستاد اقامه نماز

وزارت آموزش‌ و پرورش دولت ابراهیم رئیسی پس از استخدام هزاران طلبه در مدارس، حالا برای جذب بالغ‌ بر ۱۸ هزار «ایثارگر» به عنوان معلم و مربی در مدارس خیز برداشته است. این افراد با سهمیه‌ای که از آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش نصیبشان شده است، جذب مدارس خواهند شد.

آزمون استخدامی مربیان امور تربیتی، مربیان تربیت‌ بدنی، بهداشت و سلامت و مشاوران مدارس با ظرفیت پذیرش بیش از ۱۹ هزار نفر قرار است روز پنجشنبه ۱۹ اسفند برگزار شود. آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش برای جذب آموزگار ابتدایی با ظرفیت ۲۸ هزار نفر هم در روز جمعه ۱۸ اسفند و آزمون دبیری و هنرآموز با ظرفیت نزدیک به ۲۵ هزار نفر نیز  جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

مجری برگزاری آزمون مربیان و مشاوران مدارس سایت جهاد دانشگاهی و مجری آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی، دبیری و هنرآموز سازمان سنجش آموزش کشور است. بر مبنای گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، با برگزاری این سه آزمون، در مجموع نزدیک به ۷۳ هزار نفر در آموزش‌‍ و پرورش استخدام خواهند شد که از این میان، ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر «ایثارگر» با حداقل ۲۵ درصد «جانبازی» خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام به معنای آن است که آموزش‌ و پرورش در آینده نزدیک، بالغ‌ بر ۱۸ هزار نفر را که همسو با سیاست‌های عقیدتی و سیاسی جمهوری اسلامی‌اند، به عنوان مربی و معلم به مدارس تحمیل می‌کند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران با انتشار اطلاعیه‌ای، از «متقاضیان ایثارگر» که قصد اشتغال در وزارت آموزش‌ و پرورش را دارند، خواسته است با شرکت در آزمون استخدامی، از این «فرصت شغلی» و «سهمیه‌ قانونی» استفاده کنند.

اختصاص سهمیه‌ای گسترده به «ایثارگران» در مدارس ایران، در حالی است که همین حالا نیز بیش از ۲۵ هزار طلبه در طرحی موسوم به «امین» در مدارس ایران استخدام شده‌اند و به شست‌وشوی مغزی دانش‌آموزان مشغول‌اند.

پیش‌تر حمید نیکزاد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش، گفته بود که این تعداد از طلاب با هدف «کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های تربیتی» و «تقویت اقامه نماز» در مدارس به کار گرفته شده‌اند.

روند استخدام طلاب و افراد نزدیک به حاکمیت که از سال‌ها قبل آغاز شد، در دولت ابراهیم رئیسی، هم‌زمان با اخراج گسترده معلمان مستقل، سرعت بیشتری گرفت؛ به‌ طوری‌ که مقام‌های دولتی اذعان کرده‌اند تنها در یک سال حدود سه هزار و ۵۰۰ طلبه در مدارس استخدام شده‌اند.

استخدام هزاران طلبه، بسیجی و ایثارگر در مدارس ایران در حالی ادامه دارد که بسیاری از کلاس‌های درس به‌خصوص در مناطق حاشیه‌ای و محروم بدون معلم مانده‌اند. علاوه بر این‌، گزارش‌های رسمی مقام‌های آموزش‌ و پرورش نشان می‌دهد که بیشتر مدارس ایران مراقب سلامت ندارند.

وزارت آموزش‌ و پرورش وجود یک مراقب سلامت در ازای هر ۴۸۰ دانش‌آموز را به عنوان «شاخص تعداد مراقب سلامت در مدارس» در نظر گرفته است. صرف‌نظر از اینکه یک مراقب سلامت برای این تعداد دانش‌آموز کافی نیست، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در به‌کارگیری مراقبان سلامت، همین شاخص هم رعایت نشده است. به‌ عبارت‌ دیگر، آموزش‌ و پرورش باید نزدیک به ۲۰ هزار مراقب سلامت استخدام کند تا به شاخص موردتایید خودش برسد.

تعلل در استخدام مراقبان سلامت در حالی ادامه دارد که وزارت آموزش‌ و پرورش در تداوم رویکرد ایدئولوژیک و حاکمیتی آن در حال جذب شمار زیادی از طلاب  و ایثارگران در مدارس است. پرداخت حقوق به این افراد از بودجه عمومی در حالی است که هزاران مدرسه در ایران فاقد امکانات اولیه‌اند؛ به‌ طوری‌ که حتی نهادهای وابسته به حاکمیت هم نمی‌توانند روی این مسئله سرپوش بگذارند.

بر مبنای گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از مجموع حدود ۱۰۷ هزار مدرسه در کل ایران بیش از هفت هزار مدرسه یعنی بالغ‌ بر ۱۱ درصد آن‌ها فاقد آب لوله‌کشی شهری و روستایی‌اند. همچنین بیش از پنج هزار مدرسه در ایران سرویس بهداشتی ندارند. این گزارش آشکار می‌کند که نزدیک به ۱۲ هزار مدرسه فاقد سیستم دفع بهداشتی فاضلاب‌اند و بالغ‌ بر ۱۵ هزار مدرسه نیز آبخوری مجزا از روشویی ندارند. 

پیش‌تر نیز ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز، افشا کرده بود که بیش از سه میلیون دانش‌آموز ایرانی در کلاس‌های خطرآفرین درس می‌خوانند.