بایدن، ایران و سه سرباز کشته شده آمریکایی

پاسخ ضعیف رئیس‌جمهوری آمریکا به این حمله‌ها ریاست جمهوری‌اش را به خطر می‌اندازد

وال استریت ژورنال در یادداشتی درباره حمله‌های یکشنبه‌شب نیروهای نیابتی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در اردن که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن ۳۴ نفر دیگر انجامید نوشت که پاسخ ضعیف جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به این حمله‌ها می‌تواند ریاست جمهوری‌اش را در معرض خطر قرار دهد.

وال استریت ژورنال با طرح این پرسش که بایدن چه اقدامی انجام خواهد داد نوشت: این حمله‌ها و تاسف باقی‌مانده بابت کشته شدن سه سرباز آمریکایی نتیجه انتخاب‌های سیاست خارجی بایدن است.

بایدن از ماه اکتبر تا کنون بیش از ۱۵۰ حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را تحمل کرده و در موارد معدودی به پاسخ‌هایی شامل حمله هوایی محدود اکتفا کرده است.

براساس این گزارش، دولت بایدن حتی پس از آسیب مغزی وارد شده به سربازان آمریکایی هم رویه خود را تغییر نداد. حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در روز کریسمس موجب شد که یک خلبان ارتش آمریکا به کما برود.

به نوشته وال استریت ژورنال، بایدن روز یکشنبه قول داد که عاملان حمله را در زمان و مکان و به شیوه‌ای که انتخاب می‌کند پاسخگو کند. او اکنون چاره‌ دیگری جز صدور فرمان اقدام نظامی ندارد اما هدف گرفتن شبه‌نظامیان کافی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال استریت ژورنال می‌نویسد، همه می‌دانند که ایران این حمله‌ها را هماهنگ می‌کند. اما بایدن نمی‌خواهد ایران را ناراحت کند و از خطر تشدید تنش‌ها می‌هراسد. این درحالی است که با ادامه این حمله‌ها، او هر بار باید پاسخ قوی‌تری به آنها بدهد که ریسک درگیری گسترده‌تر را تشدید می‌کند.

وال استریت ژورنال می‌نویسد که اکنون جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش درگیری‌ها را تشدید کرده‌اند و تا زمانی که نیروهای خود را در خطر نبینند، متوقف نخواهد شد.

وال استریت ژورنال با اشاره به خطرات نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران برای نیروهای آمریکایی در منطقه و حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ می‌نویسد که در مقابل این بحران، دولت بایدن اسرائیل را برای توقف جنگ با حماس تحت فشار قرار می‌دهد.

وال استریت ژورنال در پایان نتیجه‌گیری می‌کند که دولت بایدن می‌خواهد از جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر جلوگیری کند و این درحالی است که واقعیت این است که این جنگ هم‌اکنون وجود دارد. در نتیجه این رویکرد، بازدارندگی آمریکا در منطقه از بین رفته و نیروهای آمریکایی کشته می‌شوند. ضعف دولت بایدن عامل حمله‌های بیشتر است.

وال استریت ژورنال می‌نویسد، ایران در اواخر دهه ۷۰ میلادی با گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا پایان دولت کارتر را رقم زد. بایدن هم اگر پیامی شفاف برای «ملاها» در تهران نفرستد، باید نگران ریاست‌جمهوری خود باشد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه