واکنش‌ها به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی؛ برخی سناتورها خواستار درگیری مستقیم با جمهوری اسلامی شدند

بایدن: به کشته‌شدن سربازان آمریکایی در مرز اردن و سوریه پاسخ خواهیم داد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا-SAUL LOEB / AFP

به‌دنبال کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی در مرز اردن و سوریه و زخمی شدن دست‌کم ۳۴ سرباز دیگر آمریکایی که نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی مسئولیت آن را پذیرفتند، سطح تنش‌ها در منطقه افزایش یافته است و برخی سناتورهای آمریکایی خواستار شدت‌ عمل علیه جمهوری اسلامی ایران و درگیری نظامی شدند.

به گزارش رویترز، تیم امنیت ملی کاخ سفید عصر یکشنبه، ۲۸ ژانویه (۸ بهمن)، با حضور جو بایدن، رئیس ‌جمهوری و کامالا هریس، معاون رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، برای بررسی حمله‌هایی که به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی در اردن انجامید، تشکیل جلسه داد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از این جلسه، جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، گفته است که «به کشته‌شدن سربازانمان در مرز اردن و سوریه پاسخ خواهیم داد».

به گزارش واشنگتن‌پست به نقل از یکی از مقام‌های ارشد «مقاومت اسلامی عراق»، این گروه شبه‌نظامی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حمله پهپادی را به پایگاه نظامی در مرز اردن و سوریه که به کشته ‌شدن سه نظامی آمریکایی انجامید، بر عهده گرفت.

این مقام ارشد «مقاومت اسلامی عراق» گفت: «همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، اگر ایالات متحده به حمایت از اسرائيل ادامه دهد، درگیری‌ها تشدید خواهد شد. همه مواضع آمریکا در منطقه برای ما اهداف مشروع‌اند و به تهدید‌های آمریکا برای پاسخ به عملیاتمان اهمیتی نمی‌دهیم.»

پس از این حمله، جو بایدن گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را مسئول کشته شدن سربازان آمریکایی معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز در واکنش به حمله پهپادی به پایگاه نظامی در مرز اردن و سوریه که به کشته‌ شدن سه نظامی آمریکایی منجر شد، گفت: «از کشته ‌شدن سه سربازمان در حمله به نیروهایمان در شمال شرق اردن خشمگین و ناراحتم. شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران مسئول این حمله‌ها به نیروهای آمریکایی‌اند.» آستین افزود: «ما در زمان و مکان مناسب به حمله به نیروهایمان پاسخ می‌دهیم. رئیس جمهوری جو بایدن و من حمله به نیروهای آمریکایی را تحمل نمی‌کنیم و تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از ایالات متحده، نیروها و مواضعمان انجام می‌دهیم.»

خبر کشته شدن سربازان آمریکایی در منطقه که همواره از خطوط قرمز آمریکا بوده است، با واکنش تند سناتورهای جمهوری‌خواه ایالات متحده مواجه شده است. هنوز مشخص نیست که آیا کشته‌ شدن این سه سرباز آمریکایی سیاست راهبردی دولت کنونی ایالات متحده را در قبال تهران تغییر خواهد داد، یا خیر.

دونالد ترامپ: بایدن میلیاردها دلار برای گسترش خونریزی و کشتار به تهران داد

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری پیشین ایالات متحده، در واکنش به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اثر حمله‌های نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران گفت: «کشور ما با جو بایدن در مسند فرمانده کل قوا نمی‌تواند زنده بماند.»

ترامپ که نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌ جمهوری نوامبر آینده آمریکا است، در بیانیه‌ای گفت: «این حمله وقیحانه به ایالات متحده پیامد وحشتناک و غم‌انگیز دیگری از ضعف و تسلیم جو بایدن است.»

ترامپ گفت: «سه سال قبل، ایران ضعیف، شکننده و کاملا تحت‌ کنترل بود. به لطف سیاست فشار حداکثری من، رژیم ایران به‌سختی می‌توانست دو دلار برای تامین مالی نیابتی‌های تروریست خود جمع کند. سپس جو بایدن آمد و میلیاردها دلار به ایران داد که رژیم از آن برای گسترش خونریزی و کشتار در سراسر خاورمیانه استفاده کرد.»

او همچنین گفت: «این حمله هیچ‌گاه رخ نمی‌داد اگر من رئیس‌ جمهوری بودم؛ اصلا احتمال نداشت، درست مانند حمله حماس تحت حمایت ایران به اسرائیل. جنگ در اوکراین هم هیچ‌گاه رخ نمی‌داد و می‌توانستیم اینک در سراسر جهان صلح داشته باشیم، اما در عوض در آستانه جنگ جهانی سوم‌ایم.»

دونالد ترامپ در ادامه گفت: «این روز وحشتناک دلیل دیگری بر این است که به بازگشت فوری به صلح از طریق قدرت نیاز داریم، چنانکه دیگر هیچ نوع هرج‌و‌مرجی، هیچ ویرانی‌ای و از دست دادن جان گرانبهای آمریکایی‌ها در کار نباشد.»

کلودیا تنی، عضو مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، نیز با انتشار یادداشتی در شبکه اکس از اقدام دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری پیشی آمریکا، در [صدور دستور حمله برای] کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، تمجید کرد.

او نوشت:‌ «تحت سیاست خارجی هدفمند «اول آمریکا»ی رئیس‌ جمهوری ترامپ، ایالات متحده با کشتن قاسم سلیمانی، از افسران ارشد سپاه پاسداران، به اقدامات مرگبار علیه نیروهای آمریکایی پاسخ داد. تحت رهبری ضعیف جو بایدن، ایران و نیروهای نیابتی ایران به حمله و کشتن آمریکایی‌ها ادامه می‌دهند، در حالی که دولت بایدن از از اجرای تحریم‌های موجود خودداری می‌کند.»

جمهوری‌خواهان خواستار شدت عمل و اقدام نظامی علیه تهران  

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده،  با انتشار بیانیه‌ای، به کشته‌ شدن سه آمریکایی در جریان حمله‌های پهپادی به نیروهای آمریکایی واکنش نشان داد و گفت: «جو بایدن با تحمیل حملات به نیروهای ما، رشوه دادن به آیت‌الله‌ها با میلیارد‌ها دلار و مماشات بی‌پایان، ایران را جسور کرده است.»

کاتن همچنین گفت: «تنها پاسخ به این حمله‌ها باید تلافی نابودکننده نظامی علیه نیروهای تروریستی ایران، هم در ایران و هم در سراسر خاورمیانه باشد. هر چیزی کمتر از این، تایید می‌کند که جو بایدن فردی ترسو است که شایسته فرماندهی کل قوا نیست.»

جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس، نیز با انتشار یادداشتی در شبکه اکس خواستارهدف قرار دادن تهران و تاسیسات «تروریستی» سپاه پاسداران و سپاه قدس شد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده، نیز یکشنبه، ۲۸ ژانویه، در واکنش به کشته‌شدن سه نظامی آمریکایی در حمله پهپادی به پایگاه نظامی ایالات متحده در نزدیکی مرز سوریه و اردن گفت: «ایران را بزنید. به آن‌ها ضربه‌ سختی وارد کنید.»

لیندسی گراهام همچنین با انتقاد از سیاست بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران، در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «وقتی دولت بایدن می‌گوید فلان کار را نکنید، جمهوری اسلامی ایران آن کار را می‌کند. گوش شنوایی برای لفاظی‌های دولت بایدن در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.» گراهام با اشاره به حمله‌های شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، گفت: «سیاست بازدارندگی دولت بایدن علیه جمهوری اسلامی ایران به طرز فجیعی شکست خورده است. جمهوری اسلامی ایران از اقدامات خود منصرف نشده است.» او در ادامه افزود: «دولت بایدن می‌تواند تمام نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرد، اما این کار مانع اقدامات آن نخواهد شد. از دولت بایدن می‌خواهم که به اهداف مهم در داخل ایران حمله کند. این اقدام را نه‌تنها برای انتقام کشته ‌شدن نیروهایمان، بلکه به مثابه عامل بازدارنده در برابر تجاوزهای آینده می‌خواهم. جمهوری اسلامی ایران فقط زبان زور را می‌فهمد. تا زمانی که آن‌ها با زیرساخت‌ها و پرسنل خود بها پرداخت نکنند، حمله‌های به نیروهای آمریکایی ادامه دارد.»

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز با انتشار یادداشتی در شبکه کس به کشته شدن سربازان آمریکایی در سوریه واکنش نشان داد و با «قهرمان» خطاب کردن سه سرباز آمریکایی کشته‌ شده، نوشت:‌ «آمریکا باید پیام روشنی به سراسر جهان بفرستد که حمله به سربالان ما تحمل‌شدنی نخواهد بود.»

دن سالیوان، سناتور دیگر جمهوری‌خواه، نیز با انتشار یادداشتی در شبکه اکس نوشت: «نیروهای نیابتی تروریستی ایرانی با کشتن سه سرباز شجاع آمریکایی و زخمی کردن ده‌ها تن دیگر، از خط قرمز عبور کرده‌اند.»

او با اشاره به این حمله و «بیش از ۱۵۰ حمله دیگر» در ماه‌های اخیر علیه نیرهای آمریکایی درمنطقه، نوشت:‌«این [حمله‌ها] نشان‌دهنده خطرات مماشات دولت بایدن با ایران درسه سال گذشته و شکست کامل دولت در اعمال بازدارندگی در منطقه است.»

سالیوان همچنین خواستار «پاسخی واضح، مرگبار و قاطع» علیه این حمله‌ها شد که «به ایران و جهان نشان دهد که هر کسی که مردان و زنان ما را هدف قرار دهد یا از این حمله‌ها حمایت کند، با تمام قدرت ارتش ایالات متحده روبه‌رو خواهد شد.»

ریک اسکات، دیگر سناتور جمهوری‌خواه، نیز در واکنش به کشته شدن سربازان آمریکایی، در شبکه اکس نوشت: «ایران آشکارا قدرت و عزم ایالات متحده را زیر سوال می‌برد.» او خطاب به جو بایدن نوشت که او با «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان» مماشات می‌کند و به این مماشات باید پایان داده شود.

به گزارش فاکس‌نیوز، تام اسکات، دیگر سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده، نیز درباره این حمله‌ها گفت:« دیگر کافی است. مماشات دولت بایدن با ایران باید پایان یابد. زمان اقدام روشن و قاطع رسیده است و ایران باید در قبال فعالیت‌های بدخواهانه نیروهای نیابتی خود پاسخگو باشد.»

به گزارش رویترز، جکی روزن، سناتور دموکرات ایالات متحده، نیز در واکنش به کشته‌ شدن سربازان آمریکایی گفت: «ایران باید پاسخگو باشد.»

به گزارش گاردین، مارک هرتلینگ، فرمانده سابق ارتش ایالات متحده در اروپا،  کشته شدن سربازان آمریکایی را «خبر دردآوری» دانست و افزود: «نیروهای بسیج مردمی برخودار از حمایت ایران در سراسر این منطقه حضور دارند و بیش از یک دهه است که مواجهه با آن‌ها چالشی مستمر بوده است. بسیاری می‌پندارند که از بین بردن این تهدید آسان است، اما چنین نیست.»