مریخ‌نورد ناسا وجود رسوبات دریاچه باستانی در سیاره سرخ را تایید کرد

یافته‌های جدید این احتمال را که مریخ سرد، خشک و بی‌جان شاید زمانی گرم، مرطوب و قابل سکونت بوده است تقویت می‌کند

تصویری از مریخ‌نورد پرسیویرنس، ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ AFP

بر اساس مطالعه‌ای که روز جمعه منتشر شد، مریخ‌نورد «پرسیویرنس» ناسا داده‌هایی که وجود رسوبات دریاچه‌ای باستانی را در سیاره سرخ تایید می‌کند جمع‌آوری کرده است.

به گزارش رویترز، یافته‌های مشاهدات راداری که مریخ‌نورد رباتیک پرسیویرنس انجام داده، اثبات‌کننده تصاویر مداری قبلی و دیگر داده‌هایی است که دانشمندان را به این نظریه سوق داده بود که بخش‌هایی از مریخ زمانی پوشیده از آب و احتمالا دارای حیات میکروبی بوده است.

این تحقیق را که تیم‌هایی از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس و دانشگاه اسلو رهبری می‌کنند، در مجله «ساینس ادونسز» منتشر شده است و پرونده جدیدی را درباره سیاره مریخ باز می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اسکن‌های زیرسطحی که این مریخ‌نورد شش‌چرخ گرفته‌، یافته‌های جدید به‌دست آمده است. پرسیویرنس برای ثبت تصاویر دقیق از دوربینی به نام «واتسون» که در قسمت انتهایی بازوی مکانیکی آن قرار گرفته است استفاده می‌کند.

 ناسا معتقد است که این دریاچه خشک، زمانی پرآب بوده و در این ناحیه یک رودخانه باستانی وجود داشته است و به باور ناسا، هر جا که آب وجود داشته باشد حیات میکروبی نیز در آن محتمل است.

دیوید پیج، دانشمند و نویسنده اول این مطالعه، در‌این‌باره گفت ابزار رادار «ریم‌فکس» مریخ‌نورد به دانشمندان این امکان را می‌دهد که به زیر زمین نگاه کنند تا نمای مقطعی از لایه‌های سنگی به عمق ۲۰ متر را ببینند.

به گفته او،‌ این لایه‌ها شواهد غیرقابل‌انکاری را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد رسوبات خاکی در دهانه «جرزو» و دلتای آن - که تصور می‌شود حدود سه میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند - از رودخانه‌ای نشات گرفته است که آن را تغذیه می‌کرد؛ درست همان‌طور که در دریاچه‌های روی زمین اتفاق می‌افتد.

این یافته‌ها آنچه را مطالعات قبلی مدت‌ها پیش مطرح کرده بودند تقویت می‌کند؛ اینکه مریخ سرد، خشک و بی‌جان، زمانی گرم، مرطوب و شاید قابل‌سکونت بوده است.

دانشمندان منتظرند رسوبات «جرزو» را در نمونه‌هایی که مریخ‌نورد پرسیویرنس برای انتقال به زمین‌ جمع‌آوری کرده است به‌طوردقیق بررسی کنند و مطالعات بیشتری انجام دهند.

در این میان، آخرین مطالعه انجام‌شده نشان می‌دهد که دانشمندان تلاش‌های ژئوبیولوژیکی خود را برای مریخ در مکان مناسبی روی این سیاره انجام داده‌اند.

تجزیه‌و‌تحلیل از راه دور نمونه‌های هسته اولیه حفاری‌شده به وسیله پرسیویرنس در چهار مکان نزدیک به محل فرود آن در فوریه ۲۰۲۱، محققان را با آشکار کردن سنگ‌هایی که طبیعت آتشفشانی داشتند و نه رسوبی، شگفت‌زده کرد. با این حال این دو مطالعه متناقض نیستند، زیرا به گفته کارشناسان، حتی سنگ‌های آتشفشانی نشانه‌هایی از تغییر را بر اثر قرار گرفتن در معرض آب داشتند.

دیوید پیج، محقق سیاره‌شناسی، در این زمینه تاکید کرد که در واقع خوانش‌های راداری ریم‌فکس که روز جمعه گزارش شد، نشانه‌هایی از فرسایش را قبل و بعد از تشکیل لایه‌های رسوبی مبنی بر این‌که شواهدی از تاریخ پیچیده زمین‌شناسی در آنجا وجود دارد شناسایی کرده است.

او افزود: «خبر مهم این است که اکنون ما به دلتا رفته‌ایم و شاهد یافته‌هایی از رسوبات دریاچه هستیم که یکی از دلایل اصلی آمدن ما به این مکان است. بنابراین داستان خوشحال‌کننده‌ای است.»

مریخ‌نورد «پرسیویرنس» ناسا جست‌وجوی حیات فرازمینی را در سال ۲۰۲۱ در یک دریاچه خالی آغاز کرد. پرسیویرنس در حال تهیه یک جدول زمانی است که نشان می‌دهد این دریاچه باستانی چه زمانی شکل گرفته است، چه زمانی خشک شده و چه زمانی رسوبات آن در دلتا جمع شده‌اند.

تفاوت در ساختارهای خاک‌شناسی می‌تواند از معماهای احتمال وجود حیات بیگانه رمزگشایی کند. اگر سنگ‌ها رسوبی باشند، مانند سنگ‌ماسه و سنگ‌‌آهک، احتمال بیشتری وجود دارد که رد پای زیست یک حیات قدیمی بر روی سیاره سرخ حفظ شده باشد.

پرسیویرنس علاوه بر حفاری در سطح مریخ، به دنبال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره جو مریخ نیز بود و این کار را از طریق بالگرد کوچک «اینجنویتی» که به همراه این کاوشگر به مریخ رفت انجام داد.

بیشتر از علوم