مریخ‌نورد پرسیویرنس در جست‌وجوی حیات فرازمینی

«هرچه سنگ‌های بیشتری مطالعه کنیم، بیشتر خواهیم دانست»

تفاوت در ساختارهای خاک‌شناسی، می‌تواند از معماهای احتمال وجود حیات بیگانه رمزگشایی کند-Handout / NASA/JPL-CALTECH / AFP

مریخ‌نورد «پرسیویرنس» ناسا جست‌وجوی حیات فرازمینی را در یک دریاچه خالی آغاز کرد. این مریخ نورد برای ثبت تصاویر دقیق از سنگ‌های سطح دهانه «جزرو» از دوربینی به نام «واتسون» استفاده می‌کند که در در قسمت انتهایی بازوی مکانیکی آن قرار گرفته است. ناسا معتقد است که این دریاچه خشک، زمانی پرآب بوده و در این ناحیه یک رودخانه باستانی وجود داشته است و هر جا که آب وجود داشته باشد، به باور ناسا حیات میکروبی نیز در آن محتمل است. 

پرسیویرنس در حال تهیه یک جدول زمانی است که نشان می‌دهد این دریاچه باستانی چه زمانی شکل گرفته است، چه زمانی خشک شده است، و چه زمانی رسوبات آن در دلتا جمع شده‌اند. تفاوت در ساختارهای خاک‌شناسی، می‌تواند از معماهای احتمال وجود حیات بیگانه رمزگشایی کند. اگر سنگ‌ها رسوبی باشند، مانند سنگ‌ماسه و سنگ‌‌آهک، احتمال بیشتری هست که رد پای زیست یک حیات قدیمی بر روی سیاره سرخ، حفظ شده باشد. اگر سنگ‌ها آذرین باشند که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی شکل می گیرند (که به گمان دانشمندان هنوز هم می‌تواندرخ دهد)، داده‌های گم شده‌ و حفظ‌نشده می‌تواند در جدول زمانی بازسازی و جبران شود. دانشمندان می‌توانند با استفاده از این داده‌ها، جزییات دقیق‌تری از جدول زمانی تاریخچه این دهانه تهیه کنند. کن فیرلی، از دانشمندان پروژه پرسیویرنس، می‌گوید: «هرچه سنگ‌های بیشتری مطالعه کنیم، بیشتر خواهیم دانست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته چنین کاری اصلا ساده نیست. سنگ‌ها در مریخ در اثر وزش باد فرسایش یافته‌اند و ممکن است با شن و غبار پوشیده شده باشند. بر روی زمین، راه حل این است که یک قطعه نمونه سنگ را با چکش بشکنیم و جزییات بیشتر آن را بررسی کنیم. متاسفانه پرسیویرنس چکش ندارد. اما بازوی رباتیک آن می‌تواند قطعات را بردارد.

دانشمندان می‌توانند از دستگاهی برای خراشیدن و تراشیدن سنگ‌ها، ابزاری برای ساییدن بخش خارجی سطوح در قسمت انتهایی بازوی پرسیویرنس، استفاده کنند تا سطح سنگ‌ها را خرد و صاف کند تا ساختار درونی سنگ‌ها و ترکیبات آنها مشخص شود. این کار باعث می‌شود که تجهیزات دیگر مریخ‌نورد، اطلاعاتی درباره ساختار شیمیایی و کانی‌شناسی این سنگ‌ها به دست آورند.

علاوه بر حفاری در سطح مریخ، پرسیویرنس به دنبال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره جو مریخ نیز خواهد بود. بالگرد کوچک «اینجنویتی» که به همراه مریخ‌نورد به مریخ رفته است، دست‌کم یک ماه دیگر هم به پرواز ادامه خواهد داد تا در پی اولین پرواز موفقیت‌آمیز خود، آزمایش‌های علمی انجام دهد. 

© The Independent

بیشتر از علوم