فارن پالیسی: آمریکا در حال تصمیم‌گیری درباره احتمال خروج از سوریه است

فارن پالیسی گزارش داد داعش در حال بازیابی قدرت در سوریه برای شورش دوباره ‏است

حضور نیروهای آمریکایی در استان حسکه سوریه ژانویه ۲۰۲۳ - Delil SOULEIMAN / AFP

از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر و حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه تنش‌ها در سراسر خاورمیانه به اوج رسیده است. فارن پالیسی با اشاره به این تحولات می‌نویسد که با وقوع این بحران پیچیده در منطقه تجدید نظر احتمالی دولت بایدن در اولویت‌های نظامی در منطقه تعجب‌آور نیست.

فارن پالیسی در گزارشی پیش‌بینی کرد که این روند ممکن است به خروج کامل نیروهای آمریکایی از سوریه منجر شود. اکنون هیچ تصمیم قطعی برای خروج این نیروها گرفته نشده است، اما چهار منبع در وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا به این نشریه گفتن که کاخ سفید دیگر برای حفظ ماموریتی که آن را غیرضروری می‌داند سرمایه‌گذاری نمی‌کند. براساس این گزارش، در حال حاضر گفت‌وگوهایی در داخل دولت آمریکا برای تعیین چگونگی و زمان خروج احتمالی نیروهای نظامی از سوریه در جریان است.

فارن پالیسی می‌‌نویسد، به‌رغم تاثیر فاجعه‌باری که عقب‌نشینی نیروهای نظامی بر نفوذ آمریکا و متحدانش در بحران حل‌نشده و بسیار ناآرام در سوریه خواهد داشت، هدیه‌ای به داعش نیز خواهد بود. در حالی که این گروه بسیار ضعیف شده است، اگر فضای لازم برای این تقویت نیروها به داعش داده شود، آن‌ها برای تجدید حیات در سوریه آماده‌اند.

به گزارش فارن پالیسی، مداخله بی‌سابقه بین‌المللی که آمریکا و بیش از ۸۰ کشور هم‌پیمان در سال ۲۰۱۴ برای شکست داعش آغاز کردند بسیار موفقیت‌آمیز بود و آخرین بخش از خاک سوریه در اوایل سال ۲۰۱۹ از اشغال داعش آزاد شد.

در ادامه این گزارش آمده است، آمریکا با حدود ۹۰۰ سرباز پیاده نقش مهمی در مهار و عقب راندن شورش مداوم داعش در شمال شرق سوریه ایفا کرد. آمریکا در کنار شرکای محلی‌اش، از جمله نیروهای دمکراتیک سوریه، کار می‌کند. با این حال، تهدید داعش امروز نیز همچنان باقی است. در نخستین ساعت‌های ۱۶ ژانویه، دولت اسلامی (داعش) به زندان تحت مدیریت نیروهای دمکراتیک سوریه حمله کرد. این حمله موجب شد حدود پنج هزار زندانی داعش که در آنجا نگهداری می‌شدند به‌صورت گروهی فرار کنند.

البته این عملیات در نهایت خنثی شد و استقرار نیروهای آمریکا در خنثی شدن این عملیات نقشی حیاتی داشت. صد هزار شبه‌نظامی داعش در حداقل ۲۰ زندان موقت و ۵۰ هزار زن و کودک مرتبط با نیروهای داعش نیز در اردوگاه‌های امن نگهداری می‌شوند. همان‌طور که فرماندهی مرکزی آمریکا بارها هشدار داده است، حفظ امنیت زندانیان داعش و نسل بعدی آن‌ها یکی از منافع حیاتی امنیت ملی آمریکا است.

برآورد فارن پالیسی حاکی از آن است که در حالی که نیروهای آمریکایی و نیروهای دمکراتیک سوریه توانسته‌اند بازیابی دولت اسلامی در شمال شرق سوریه را مهار کنند، وضع در غرب سوریه و آن سوی رود فرات، جایی که رژیم سوریه حداقل روی کاغذ آن را کنترل می‌کند، بسیار نگران‌کننده‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فارن پالیسی می‌نویسد، داعش در این گستره وسیع بیابان درحال بازیابی آهسته اما روشمند قدرت بوده است و از بی‌توجهی رژیم اسد و ناتوانی‌ در به چالش کشیدن این شورش در این بیابان استفاده می‌کند. در چند سال گذشته، این گروه تروریستی همچنین حضور عملیاتی در شهر درعا در جنوب سوریه را فعال کرده است. داعش مقیاس، گستردگی و پیچیدگی عملیاتی‌اش را در سراسر صحرای مرکزی به‌طور چشمگیری گسترش داده و به‌طور موقت مناطق مسکونی را به تصرف درآورده است. داعش با در دست گرفتن اختیار تاسیسات، فشار زیادی در اطراف شهر استراتژیک پالمیرا وارد کرده است.

فارن پالیسی می‌نویسد، در شرق و مرکز سوریه، نفوذ در سایه دولت اسلامی بازگشته است. این گروه عملیات‌های پیچیده‌اش را از سر گرفته و با اخاذی اقدام به دریافت نوعی مالیات از پزشکان و مغازه‌داران گرفته تا کشاورزان و رانندگان کامیون کرده است.

براساس این گزارش، با افزایش قدرت دولت اسلامی داعش و بر اساس تجربه‌های سابق در کسب درآمد از کسب‌وکارهای محلی، این گروه در حال تامین منابع مالی است. در برخی موارد، قبض‌هایی با مُهر دولت اسلامی صادر می‌شود. در صورت لزوم، پیام‌های تهدیدآمیز نیز به تلفن‌های همراه این افراد و بستگان آنها ارسال می‌شود.

فارن پالیسی می‌نویسد، در حالی که بیشتر این فعالیت‌ها در ابتدا در مناطق روستایی سوریه متمرکز بود، اکنون به مناطق شهری کشیده شده است. در بسیاری از مناطق روستایی، دولت اسلامی بیش از پیش مرجعی در سایه شناخته می‌شود. این فعالیت‌های کنونی داعش شاید کمتر در رسانه‌ها دیده و تبدیل به تیتر خبرها شود، اما نشانه‌ها حاکی از آن است که این‌ها اجزای اصلی آغاز یک شورش تروریستی قدرتمند و گسترده است.

بیشتر از جهان