اخبار متناقض رد یا تایید صلاحیت حسن روحانی هم تنور انتخابات را گرم نکرد

تحریم انتخابات از سوی طیف‌های وسیعی از مردم جمهوری اسلامی را با بحران مشروعیت مواجه کرده است

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری سابق پای صندوق رای انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی‌ــ الف

در حالی‌ که نتایج نظرسنجی‌های رسمی در جمهوری اسلامی آشکار می‌کند کمتر از ۲۷ درصد واجدان شرایط قصد دارند در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان شرکت کنند، مناقشه درون‌گروهی افراد و نهادهای وابسته به حاکمیت درباره رد و تایید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان ادامه دارد و در صدر این خبرها نیز نام حسن روحانی، رئیس‌ دولت دوازدهم جمهوری اسلامی، قرار گرفته که در روزهای اخیر خبرهای متعددی درباره احتمال رد یا تایید صلاحیت او در انتخابات مجلس خبرگان منتشر شده است.

سایت رسمی حسن روحانی روز سه‌شنبه چهارم بهمن با استناد به نقل‌قول یکی از مقام‌های شورای نگهبان، در خبری کوتاه اعلام کرد که فقهای این شورا صلاحیت حسن روحانی برای حضور و نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تایید نکرده‌اند. در این خبر آمده بود که این موضوع از طریق وزارت کشور نیز اعلام خواهد شد.

پیش‌ از آن، خبرگزاری برنا هم به نقل منابع آگاه، خبر رد صلاحیت حسن روحانی را اعلام کرده و خبرآنلاین هم روز چهارشنبه رد صلاحیت حسن روحانی را تایید کرده بود؛ اما پس از انتشار این خبر در سایت رسمی‌ حسن روحانی، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، از قول هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، نوشت که هنوز اسامی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به وزارت کشور اعلام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی شورای نگهبان با انکار تلویحی رد صلاحیت حسن روحانی از رسانه‌ها خواست «از هرگونه گمانه‌زنی درباره رد یا تایید صلاحیت داوطلبان پرهیز کنند».

شورای نگهبان پیش‌تر اعلام کرده بود که نتایج بررسی رد یا تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در روزهای چهارم و پنجم بهمن به داوطلبان ابلاغ می‌کند.

در روزهای اخیر، موضوع تایید یا رد صلاحیت داوطلبان به موضوعی فراگیر در رسانه‌های وابسته به حاکمیت تبدیل شده است و مناقشات درون‌گروهی ادامه دارد؛ با این حال حتی نتایج نظرسنجی‌های رسمی در جمهوری اسلامی نیز نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۵ درصد  واجدان شرایط رای دادن در ایران، انتخابات را تحریم کرده‌اند و قصد ندارند در آن شرکت کنند.

بر مبنای داده‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، حدود ۲۷ درصد مردم اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند، ۷.۴ درصد پاسخ داده‌اند به «احتمال کم» در انتخابات شرکت می‌کنند و ۳۶ درصد گفته‌اند به‌هیچ‌عنوان در این انتخابات شرکت نمی‌کنند. نزدیک به ۲۲ درصد هم پاسخ ممتنع داده‌اند.

تحریم انتخابات از سوی طیف‌های وسیعی از مردم جمهوری اسلامی را با بحران مشروعیت مواجه کرده است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی‌های اخیرش به‌تناوب از این نگرانی پرده برداشته و از افراد و نهادهای وابسته به حکومت خواسته است برای بالا بردن میزان مشارکت مردم از همه ابزارهای تبلیغاتی استفاده کنند.

خامنه‌ای روز ششم دی‌ماه در دیدار با شماری از زنان که رسانه‌های جمهوری اسلامی آنان را «اقشار مختلف بانوان» معرفی کردند، از آنان خواست همسر و فرزندانشان را به مشارکت در انتخابات وادار کنند.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه نیز در دیدار با جمعی از مداحان گفت: «انتخابات یک وظیفه است و هر کسی با انتخابات مخالفت کند، با جمهوری اسلامی و اسلام مخالفت کرده است.»

به نظر می‌رسد طبق دستورالعمل رهبر جمهوری اسلامی، ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به حسن روحانی محول شده است. به‌خصوص اینکه با توجه به کهولت سن علی خامنه‌ای، احتمال می‌رود همین مجلس تعیین‌کننده رهبر آینده جمهوری اسلامی باشد.

حسن روحانی در ماه‌های اخیر چندین بار در سخنرانی‌هایش خواستار حضور مردم در انتخابات شده است. او روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در دیدار با برخی فعالان رسانه‌ای، گفت که اقلیت حاکم می‌خواهد انتخابات خلوت باشد و کسی پای صندوق رای نرود. اکثریت مردم هم نمی‌خواهند پای صندوق بروند و «اولین بار است که می‌بینم اقلیت حاکم با اکثریت مردم نظر واحد دارند».

رئیس دولت پیشین جمهوری اسلامی در ادامه چنین استدلال کرد که به همین دلیل، انتخابات «پرشور» باید برگزار شود زیرا در این صورت «اقلیت حاکم» پیروز انتخابات نخواهند شد.

رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی سال ۱۳۹۶ نیز با همین ترفند موفق شد شمار قابل‌توجهی از مردم را به نفع خود پای صندوق‌ها بکشاند و شمار زیادی از حدود ۲۳ میلیون نفری که در آن سال به حسن روحانی رای دادند، پای صندوق‌ها رفتند تا مانع از به قدرت رسیدن تندروها شوند؛ اما دولتی که با ادعای «اعتدال» روی کار آمد، کمتر از دو سال بعد در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸، به کشتار گسترده معترضان چراغ سبز نشان داد و پس از وقایع آبان ۹۸ و سپس سرنگونی هواپیمای اوکراینی بود که حتی آن‌هایی که به اصلاحات درون‌ساختاری حکومت امیدوار بودند، نیز حسابشان را از جمهوری اسلامی جدا کردند و خواستار عبور از حکومت ایران شدند.

حالا در وضعیتی که تمام ارکان حاکمیت، از اصول‌گرایان تندرو گرفته تا اصلاح‌طلبان میانه‌رو، در تلاش‌اند به هر طریقی تنور انتخابات را گرم کنند، مردم ایران در خانه و خیابان شعار «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا» سر می‌دهند و در این میان، ترفندها و تهدیدهایی مانند اینکه «اگر به اصلاح‌طلبان و میانه‌روها رای ندهید، تندروها قدرت را به دست می‌گیرند»، هم حسابی نخ‌نما و تکراری شده‌اند و دیگر تاثیری بر مردم ندارند.