دیدار هیئت لیگ مسلمانان جهان از اردوگاه آشویتس

چندین نفر از اعضای هیئت، روی زمین اردوگاه آشویتس نماز گزاردند

در اردوگاه آشویتس بیش از یک میلیون و یکصد هزار نفر توسط عوامل آلمان نازی به قتل رسیدند- JANEK SKARZYNSKI / AFP

هیئت ۶۲ نفره‌ای از رهبران جامعه مسلمان از ۲۸ کشور، در دیداری تاریخی از اردوگاه آلمان نازی آشویتس، در کنار بازماندگان قربانیان هولوکاست نماز گزاردند.

این هیئت که در صدر آن شیخ محمد بن عبدلکریم العیسی، دبیرکل «لیگ جهانی مسلمانان» قرار دارد، بلندپایه‌ترین نماینده دین اسلام است که تاکنون از اردوگاه مرگ آشویتس دیدن کرده است. 

شیخ العیسی در جریان این دیدار گفت: «حضور در اینجا، درمیان فرزندان بازماندگان هولوکاست و اعضای جوامع اسلامی و یهودی، هم یک وظیفه مقدس است و هم یک افتخار بزرگ.»

او افزود: «این جنایات خلاف وجدان که امروز شاهد آن هستیم، حقیقتا جنایت علیه بشریت است. به عبارت دیگر، این تجاوز به حق همه ما و بی‌حرمتی به تمام بندگان خداست.»

اعضای هیئت لیگ جهانی مسلمانان، شانه به شانه شخصیت‌های «کمیته یهودیان آمریکا» که قدیمی‌ترین گروه یهودیان آمریکا و سازمان‌دهنده این دیدار بود، ایستادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مرحله ای از این دیدار، چندین نفر از اعضای هیئت روی زمین اردوگاه آشویتس نماز گزاردند.

این دیدار چند روز پس از ۷۵مین مراسم بین‌المللی یادبود آزادی اردوگاه مرگ آشویتس، توسط ارتش سرخ شوروی در سال ۱۹۴۵، انجام شد.

شبکه اردوگاه‌های آشویتس در جنوب لهستان – که در جریان جنگ جهانی دوم تحت اشغال آلمان نازی بود – یک میلیون و سیصد هزار اسیر را در خود جای داده بود که یک میلیون و یکصد هزار نفر از آن‌ها کشته شدند.

اکثر کسانی که در آشویتس جان سپردند، از جمله تعداد ۸۶۵ هزار نفری که در بدو ورود به اتاق‌های گاز فرستاده شدند، یهودی بودند.

دیوید هریس، از کمیته یهودیان آمریکا، گفت هیئت مسلمان به رهبری شیخ العیسی «بلندپایه‌ترین هیئت مسلمان است که از آشویتس یا هر اردوگاه مرگ دیگر آلمان نازی دیدن کرده است.»

در میان کسانی که برای حضور در مراسم از آمریکا به لهستان سفر کرده بودند، فرزندان بازماندگان آشویتس نیز حضور داشتند.

این دیدار چند روز پس از ۷۵مین مراسم بین المللی یادبود آزادی اردوگاه مرگ آشویتس، اردوگاه مرگ در جنگ جهانی دوم، صورت گرفته است که در جریان آن عوامل آلمان نازی بیش از یک میلیون و یکصد هزار نفر را به قتل رساندند.

در سال‌های اخیر، لیگ جهانی مسلمانان در صدد ارائه وجهه میانه‌روتری ازاسلام و برقراری ارتباط با گروه‌های یهودی بوده است.

این نهاد خیریه در سال ۱۹۶۲ با بودجه دولت، توسط عربستان سعودی بنیان گذاشته شد.

© The Independent