فراخوان تظاهرات سراسری علیه «نسل‌کشی هزاره‌ها» و «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان

جبهه آزادی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از این تظاهرات حمایت کرد

تظاهرات علیه کشتار هدفمند هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان (اکتبر ۲۰۲۲ کابل) -AFP

در پی تشدید فشارها علیه زنان و دختران و نیز افزایش حملات هدفمند به مناطق هزاره و شیعه‌نشین در افغانستان، گروه‌های مختلف اجتماعی افغانستان برای برگزاری یک تظاهرات در سراسر جهان در روز یکشنبه یکم بهمن (۲۱ ژانویه) فراخوان داده‌اند.

این تظاهرات قرار است در کشورهای مختلف از‌جمله آمریکا، استرالیا، آلمان، نروژ، اندونزی، یونان، اسپانیا، ایتالیا، برزیل، پرتغال و در مجموع در ۳۰ کشور جهان برگزار شود. فعالان حقوق بشر، شوراهای مردمی مقیم خارج، نهادهای مدنی، فعالان فرهنگی و طیف‌های مختلف شهروندان افغانستان از برگزار‌ی این تظاهرات حمایت  کرده‌اند.

هدف از برگزاری این تظاهرات، دادخواهی برای مردم افغانستان به‌ویژه هزاره‌ها و زنان است. معترضان قصد دارند دولت‌ها و مردم جهان را از وضعیت غیرانسانی حاکم بر افغانستان آگاه کنند و از آنان بخواهند که در برابر جنایت‌های طالبان، نقض گسترده حقوق بشر، سرکوب زنان و اقلیت‌های قومی در افغانستان و آنچه تبعیض گسترده جنسیتی خوانده می‌شود سکوت نکنند و با طالبان تعامل و مدارا نکنند.

علاوه بر گروه‌های مدنی و فعالان اجتماعی، برخی از جریان‌های نظامی مخالف طالبان نیز از این تظاهرات حمایت کرده‌اند. جبهه آزادی افغانستان روز شنبه طی بیانیه‌ای ضمن حمایت و استقبال از این تظاهرات، از تمامی اعضا، هواداران و نهادهای همسو با این جبهه خواست که در هر کشوری که حضور دارند به این تظاهرات بپیوندند و «در راستای رساندن صدا و خواسته‌های برحق قربانیان جنایت، خشونت و تبعیض سازمان‌یافته و پایان دادن به ظلم، ستم و استبداد امارت طالبانی علیه مردم به‌ویژه زنان و دختران کشور به جهانیان، ادای دین کنند.»

این جبهه همچنین کشتار غیرنظامیان به‌ویژه حملات هدفمند علیه جامعه هزاره و شیعه در افغانستان را محکوم کرده و گفته است این حملات با هدف «سرکوب مردم و ترویج اختلافات فرقه‌ای و مذهبی توسط طالبان و شبکه‌های تکفیری و تندرو تحت حمایت آنان صورت می‌گیرد.»

فراخوان تظاهرات گسترده علیه طالبان در کشورهای مختلف جهان در حالی پخش شده‌ است که طالبان در ۲۰ روز گذشته با یک اقدام جدید، فضای زندگی در شهرها را برای زنان افغانستان تنگ و اختناق‌آور کرده‌اند. این گروه اخیرا دستور بازداشت و سرکوب زنانی را که بدون برقع یا حجاب بلند سیاه از خانه خارج می‌شوند صادر کرده است و در پی این دستور، تاکنون ده‌ها دختر و زن جوان در کابل، بلخ، غزنی و برخی دیگر از شهرهای افغانستان بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حرکت طالبان آخرین فشار این گروه برای سرکوب و حذف زنان از جامعه است، زیرا این گروه در دو سال و پنج ماه گذشته دستور منع تحصیل زنان در مدارس متوسطه و عالی، دانشگاه و مراکز آموزشی را صادر کردند، سپس کار زنان در ادارات و سازمان‌های غیردولتی را نیز ممنوع کردند و در ادامه، کار در آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، رفتن به رستوران و مکان‌های تفریحی، حمام‌های عمومی و ده‌ها مورد دیگر برای زنان ممنوع شد و طالبان به‌طور کامل زنان را از ساختارهای اجتماعی حذف کردند.

پیام دیگر تظاهرات روز یکشنبه شهروندان افغانستان به رسمیت شناختن «نسل‌کشی هزاره‌ها» در این کشور است. معترضان از کشورهای جهان می‌خواهند که کشتار هدفمند هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان را به‌عنوان یک نسل‌کشی به رسمیت بشناسند و علیه آن اقدام کنند.

این در حالی است که تنها در سه هفته اول سال جدید میلادی، دو انفجار در دشت‌برچی، منطقه هزاره‌نشین شهر کابل، رخ داد که در نتیجه آن شماری از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.

حمله به اماکن مذهبی، مکان‌های آموزشی، ورزشی و تفریحی هزاره‌ها در ۱۰ سال اخیر، بخشی از اخبار روزمره افغانستان بوده است.

طالبان و داعش تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، مسئولیت بیشتر این حملات را بر عهده می‌گرفتند، اما در دو سال گذشته، داعش به‌تنهایی مسئولیت این حملات را به عهده گرفته و این در حالی‌ است که طالبان مدعی‌اند دست داعش را از افغانستان کوتاه کرده‌اند.