ادعای جدید وزارت اطلاعات ایران: «بازداشت یکی از رهبران داعش و قتل دو تروریست»

پس از حادثه کرمان و سپس حمله نظامی پاکستان، کیفیت عملکرد نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی با انتقاد و تمسخر شدید ایرانیان در رسانه‌های اجتماعی مواجه شد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۹ دی‌ماه در بیانیه‌ای جدید مدعی شده است دو عضو داعش خراسان را که در ماجرای حمله به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان نقش داشته‌اند کشته، چهار عضو این گروه ازجمله «یکی از امرای داعش» را بازداشت کرده و اکنون درحال تعقیب «محمد عادل عارف، معروف به عادل پنجشیری» از دیگر اعضای داعش است که به ادعای وزارت اطلاعات، اکنون در غرب تهران پنهان شده است.

همچنین براساس ویدیویی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده است و به نظر می‌رسد از دوربین پهپادهای جمهوری اسلامی ضبط شده است، چند فرد مسلح در حال فرار دیده می‌شوند که در بیابان‌های کرمان هدف تیراندازی شدید قرار گرفته‌اند و در نهایت به قتل می‌رسند.

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه تازه‌اش اعلام کرده است که در این عملیات، «دو بمب دست‌ساز بسیار قوی به وزن ۲۰ کیلوگرم، ۱۰ عدد چاشنی الکتریکی، چهار عدد چاشنی ساده، یک قبضه مسلسل ام‌پی۴ آمریکایی همراه با هشت تیغه خشاب و ۲۷۸ عدد فشنگ، یک قبضه مسلسل کلاشنیکف همراه با پنج تیغه خشاب و ۱۸۱ عدد فشنگ، هفت قبضه نارنجک، دو عدد دوربین معمولی و دید در شب، دو دستگاه بی‌سیم، سه عدد ریموت، ۱۲ متر سیم با فتیله باروتی و الکتریکی و مقادیر قابل‌توجهی تجهیزات مرتبط دیگر» را کشف و ضبط کرده‌اند.

سیزدهم دی ۱۴۰۲ خبر دو انفجار مهیب در کرمان و در پی آن، کشته شدن نزدیک به ۱۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود قاسم سلیمانی، با بهت و ناباوری عمومی همراه شد. سپس مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی گمانه‌زنی‌های خود را از بمب‌گذاری و انفجار از راه دور و همچنین دست داشتن اسرائیل و آمریکا در این اقدام تروریستی شروع کردند، تا آنکه گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. در ادامه مقام‌های امنیتی آمریکا نیز یک پسوند به نام «داعش» افزودند و «داعش خراسان» را مسئول این انفجارها معرفی کردند.

وزارت اطلاعات ایران همچنین توضیح داده است که دو نیروی داعشی کشته‌شده، «در جریان تیراندازی‌های متقابل» با نیروهای ایرانی کشته شدند و این اتفاق در شرایطی افتاد که قصد داشتند «سناریو دو مرحله‌ای و خطرناک حمله به یکی از مراکز انتظامی» را انجام دهند.

در بخش دیگری از این بیانیه ادعا شده است که یکی از «امیران» گروه داعش به‌نام «محمد عمران تنویر» با نام مستعار «ابوعمران» بازداشت شده است که او را «متخصص بمب‌سازی» و از رابط‌های «عبدالله تاجیکی» معرفی کرده‌اند. نام عبدالله تاجیکی در اطلاعیه‌ دوم این وزارتخانه به‌عنوان «طراح و پشتیبان اصلی» عملیات داعش در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی ذکر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهاد امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرد که فرد دیگری از امیران گروه حکومت اسلامی نیز به نام «مهتاب» که با طراحی «عبدالله تاجیکی» به‌عنوان کارگر وارد ایران شده بود، بازداشت شده است و هر دو نفر در مرحله بازجویی قرار دارند. دربیانیه توضیح داده شده است که «مهتاب» نام یک مرد است.

در همین حال، وزارت اطلاعات ایران از شناسایی و بازداشت «تروریستی دیگر از سرکردگان موسوم به داعش خراسان همراه با چهار نفر از اعضای تیم او» به‌عنوان رابط اصلی «عبدالحکیم توحیدی، فرمانده‌ عملیات تروریستی گروه» هم خبر داد و افزود که «شناسایی و بازداشت یک تروریست که قصد انجام عملیات تروریستی در بارگاه یکی از امامزادگان در حومه شهر مقدس مشهد را داشت» نیز به دست ماموران این وزارتخانه انجام شده است.

در بخش پایانی این بیانیه نیز از «شناسایی و رهگیری یکی از سرکردگان گروهک صهیونیستی داعش به نام محمد عادل عارف، معروف به عادل پنجشیری که طبق آخرین اخبار به‌دست‌آمده وارد منطقه‌ای در غرب تهران شده»، خبر داده شد و اینکه «تاکنون تعدادی از اطرافیان او شناسایی و بازداشت شده‌اند، اما شخص محمد عادل عارف متواری است و تحت تعقیب قرار دارد».

وزارت اطلاعات ایران دو تصویر از این فرد متواری را هم منتشر کرده است تا شهروندان ایرانی در صورت شناسایی او، این وزارتخانه را در جریان محل اختفایش قرار دهند.

سه اطلاعیه پیاپی وزارت اطلاعات ایران درباره عوامل حمله مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان، پس از آن منتشر شده است که انتقادها از عملکرد سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی حتی در میان نیروهای ملقب به بسیجی و انقلابی نیز بالا گرفت و رئیس دیوان عالی نیز به‌طور تلویحی عملکرد این نهادها را زیر سوال برد.

همچنین حمله نظامی بامداد پنجشنبه ارتش پاکستان به استان سیستان‌ و بلوچستان ایران و قتل ۱۰ نفر از اهالی غیرنظامی و ساکن شهرستان سراوان، ازجمله چهار کودک و سه زن نیز بار دیگر انتقادهای عمومی از عملکرد نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی را افزایش داده است.