وزارت اطلاعات: عامل اصلی انفجار کرمان، بمب‌ها را ساخت و از ایران خارج شد

«بمب‌های خنثی‌شده در محدوده قبر قاسم سلیمانی حداقل پنج‌ ماه پیش کشف شده بودند»

تصویری از محدوده وقوع انفجارهای مرگبار کرمان‌ــ انتخاب

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ در دومین اطلاعیه‌اش درباره انفجارهای مرگبار کرمان، با اذعان بر اینکه «عامل و پشتیبان اصلی» انفجارها قبل از وقوع حادثه ایران را ترک کرده است، از بازداشت ۳۵ نفر که طبق ادعای این وزارتخانه، از «عوامل پشتیبانی تروریست‌ها» بوده‌اند، خبر داد. این نهاد امنیتی ادعا کرد که «تعقیب» تعدادی از «آمران و طراحان» این حادثه در خارج ایران نیز ادامه دارد.

وزارت اطلاعات، «طراح و پشتیبان اصلی» انفجارهای کرمان را فردی تاجیکستانی با نام مستعار عبدالله تاجیکی معرفی کرد و نوشت که این فرد ۲۸ آذر همراه با یک زن و یک کودک به صورت «غیرمجاز و با کمک قاچاق‌برهای محلی» از مرزهای جنوبی شرقی وارد ایران شد. او که «علاوه بر هدایت عملیات در تولید بمب‌های دست‌ساز نیز تخصص دارد»، پس از ورود به ایران در خانه‌ای اجاره‌ای در حومه کرمان مستقر شد و پس از تولید بمب‌ها، دو روز پیش از وقوع حادثه ایران را ترک کرد.  

وزارت اطلاعات درباره هویت یکی از عوامل انتحاری بمب‌گذاری‌های کرمان نوشت که این فرد بازیروف «بوزروف» فرزند امان‌الله و تبعه تاجیکستان بوده است که از طریق پیام‌رسان تلگرام با گروه داعش آشنا و سپس جذب آن‌ها شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق ادعای وزارت اطلاعات، بازیروف در ماه‌های اخیر به استان وان در ترکیه رفته و از آنجا با کمک قاچاق‌برهای محلی وارد ایران شده و پس از آن نیز به افغانستان رفته است. او در استان بدخشان افغانستان تحت آموزش داعش قرار گرفته و چند ماه بعد هم با قاچاق‌برهای محلی از مرز سراوان وارد ایران شده و پس از عبور از شهرهای خاش، ایرانشهر و جیرفت به فردی که «طراح و پشتیبان» عملیات معرفی شده، پیوسته است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی درباره عامل انتحاری دوم بمب‌گذاری‌های کرمان نیز نوشت که اطلاعات هویتی این فرد پس از «حصول مشخصات کامل» اعلام خواهد شد. در این اطلاعیه آمده است که عوامل انتحاری انفجارها ظهر روز حادثه به‌طور جداگانه از محل استقرارشان خارج شدند و به سمت گلزار شهدای کرمان رفتند. هدف اصلی آن‌ها انفجار قبر قاسم سلیمانی بود اما با مشاهده آنچه «تدابیر شدید امنیتی و چند لایه حفاظتی» خوانده شده است، تصمیم گرفتند که سناریو را در نقاطی دورتر از گلزار شهدا و خارج از مدارهای حفاظتی و نرسیده به گیت‌های بازرسی عملی کنند.

به این ترتیب عامل انتحاری اول ساعت ۱۴:۵۵ دقیقه در فاصله‌ ۷۰۰ متری گلزار شهدای کرمان و عامل دوم در ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه و در فاصله‌ هزار متری از مزار شهدا جلیقه‌هایشان را منفجر کردند.

وزارت اطلاعات مدعی است که روز بعد از حادثه و در اولین عملیات، «عوامل پشتیبان تروریست‌ها» را دستگیر و روز بعد از آن نیز خانه تیمی عوامل انتحاری را کشف و سه عامل دیگر را بازداشت کرده است. بر اساس این گزارش، تاکنون ۳۵ نفر در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و آذربایجان غربی در ارتباط با انفجارهای کرمان بازداشت شده‌اند.

وزارت اطلاعات همچنین مدعی است که شماری از افراد «دخیل» در فاجعه کرمان را در خارج ایران شناسایی کرده و تعقیب آنان را در دستور کار قرار داده است.

این نهاد امنیتی جمهوری اسلامی ادعاهای خنثی‌سازی بمب‌گذاری‌های قبل از انفجارها را که برخی مقام‌ها مطرح کرده بودند، تکذیب کرد و نوشت آنچه درباره تعداد و زمان مواد منفجره اعلام شد و «شبهاتی» ایجاد کرد، «دقیق» نیست و بمب‌های خنثی‌شده در محدوده قبر قاسم سلیمانی حداقل پنج‌ ماه پیش کشف شده بودند.

پس از انفجارهای مرگبار کرمان در چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، علی توکلی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمان، در سخنانی گفت که قرار بود در آن روز بیش از ۶۴ بمب در سراسر ایران منفجر شود اما عوامل آن دستگیر شدند. او همچنین گفت که در کرمان نیز قبل از حادثه ۱۶ بمب آماده انفجار کشف شده بود. مهدی بخشی، دادستان کرمان، نیز کشف ۱۶ بمب در کرمان را تایید کرد و گفت که قدرت انفجار هر یک از این بمب‌ها از جلیقه‌های عامل انتحاری بیشتر بود.

سخنان این دو مقام حکومتی واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت و کاربران زیادی جمهوری اسلامی را به دلیل ناتوانی در برقراری امنیت و امتناع از لغو مراسم نکوهش کردند. پس از آن بود که سپاه ثارالله استان کرمان به میدان آمد و در اطلاعیه‌ای ادعا کرد بمب‌گذاری در برخی اماکن و معابر و خنثی‌سازی آن‌ها «شایعات و دروغ‌پردازی‌های روزهای جاری» است.

در انفجارهای مرگبار کرمان که روز ۱۳ دی‌ماه و در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی به وقوع پیوست، دست‌کم ۹۴ نفر کشته و ده‌ها تن مجروح شدند. یک روز پس از این حادثه، گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حملات را پذیرفت و اعلام کرد که هر دو انفجار انتحاری بودند.