وزارت خارجه آمریکا: برای پاسخگو کردن طالبان در قبال رفتارشان با زنان تلاش می‌کنیم

متیو میلر بازداشت‌های خودسرانه اخیر دختران جوان در افغانستان را محکوم کرد

جنگجویان طالبان در کابل در حال سرکوب یک اعتراض مدنی با حضور زنان‌ــ WAKIL KOHSARAFP

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ضمن محکوم کردن اقدام اخیر طالبان در بازداشت‌ زنان در شهرهای مختلف افغانستان گفت که آمریکا به اقدام‌هایش برای پاسخگو کردن طالبان در قبال رفتارشان با زنان افغان ادامه می‌دهد. 

وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۷ دی (۱۷ ژانویه) با بازنشر نشست خبری متیو میلر به نقل از او نوشت که ایالات متحده رفتار طالبان را زیر نظر دارد و اقدام‌های این گروه علیه زنان و دختران افغان «اسفناک» است. 

او در پاسخ به این پرسش که با توجه با آغاز بازداشت دختران جوان افغان در خیابان‌ها به بهانه‌ها نداشتن حجاب، آیا آمریکا این رفتارهای طالبان با زنان را آپارتاید جنسیتی می‌داند و در واکنش به آن‌ها چه می‌کند؟ تاکید کرد: «ما در این مورد اقدام‌هایی را انجام داده‌ایم.» 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «ما همچنان رفتار طالبان با زنان و دختران در افغانستان را محکوم می‌کنیم. ما آن‌ها را دیده‌ایم که کارهای واقعا اسفناکی انجام می‌دهند که به زنان و دختران و نقش آن‌ها در جامعه مربوط می‌شود. ما اقدام‌هایی را انجام داده‌‌ایم و به اقدام‌های مناسب برای پاسخگو کردن آن‌ها در قبال این رفتارها ادامه خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رژیم طالبان در کنار وضع ده‌ها محدودیت برای زنان و دختران افغان، در چند هفته گذشته، بازداشت‌ خودسرانه دختران جوان را به اتهام «ترویج بدحجابی» در کابل و شماری از استان‌های دیگر از جمله دایکندی آغاز کرده است. بر اساس گزارش‌ها، طالبان در کابل زنان را حتی با وجود داشتن لباس بلند و روسری به‌ دلیل پوشیدن کتانی و شلوار جین بازداشت کرده‌اند و از سرنوشت ده‌ها دختر جوانی که اداره امر به معروف طالبان در سطح شهرها بازداشت کرده است، هنوز اطلاعی در دست نیست.

طالبان این اقدام را تلاش برای اجرای احکام شریعت اسلامی می‌نامند و بازداشت زنان را تایید می‌کنند. در آخرین مورد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به رسانه‌های داخلی افغانستان گفت که این برخورد «برای تنبیه زنان بی‌حجاب» انجام می‌شود.

اقدام اخیر طالبان واکنش‌های گسترده نهادهای ملی و بین‌المللی مدافع حقوق بشر را به دنبال داشت. نهادهای مختلف ملی و بین‌المللی فعال در عرصه حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در مورد این بازداشت‌ها واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند. 

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان که هنوز چهره‌اش را کسی ندیده است، در یک پیام صوتی جدید از فرمان‌های صادرشده علیه زنان دفاع و ادعا کرد: «هیچ‌کدام از دولت‌های پیشین افغانستان مانند رژیم طالبان حقوق زنان را تامین نکردند.» آخوندزاده با ستایش از وضعیت زنان در رژیم طالبان گفت: «این فرمان‌ها سبب شدند حقوق زنان در همه بخش‌ها تامین شود.»