زلنسکی و بلینکن در مورد همکاری‌های دفاعی در داووس گفت‌وگو کردند

رئیس کمیسیون اروپا در جریان سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در مورد حمایت ضعیف از اوکراین به غرب هشدار داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه در داووس با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره همکاری‌های دفاعی گفت‌وگو کرد.

زلنسکی با انتشار پستی در رسانه اجتماعی اکس در این زمینه نوشت: «تاکید ویژه‌ای بر دفاع هوایی و قابلیت‌های دوربرد انجام شد.»

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری اوکراین در این دیدار، بلینکن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، را از وضعیت میدان نبرد، برنامه‌های سال ۲۰۲۴ و ابزارهای مورد نیاز برای تحقق آن‌ها مطلع کرد.

کی‌یف در حال افزایش تلاش‌ها برای گسترش تولید نظامی داخلی است تا از تدارکات پایدار اطمینان حاصل کند و کمتر به شرکای خارجی وابسته شود.

زلنسکی در این زمینه افزود: «ما تاکید کردیم که همکاری بیشتر دفاعی و تولید مشترک، اتکای اوکراین به خود را افزایش می‌دهد و وابستگی این کشور به کمک‌های نظامی و مالی خارجی را کاهش خواهد داد.»

در همین حال، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز سه‌شنبه در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد هشدار داد که اگر غرب می‌خواهد کی‌یف در جنگ علیه روسیه موفق شود، نباید از تامین سلاح و پول برای اوکراین صرف‌نظر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فون در لاین در نشست داووس خطاب به رهبران تجاری جهان گفت: «اوکراین می‌تواند در این جنگ پیروز شود، اما ما باید برای ادامه مقاومت به آن‌ها کمک کنیم.»

او تاکید کرد که اوکراینی‌ها در طول سال ۲۰۲۴ و پس از آن نیاز به تامین مالی قابل توجهی دارند.

گفته‌های این مقام اتحادیه اروپا همزمان با آن است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، و سوئیس از کشور چین، متحد روسیه، خواسته‌اند با پیوستن به مذاکرات صلح به پایان جنگ در اوکراین کمک کند.

نمایندگان عالی‌رتبه ده‌ها کشور دنیا به میزبانی سوئیس در داووس گرد آمدند تا طرح ولودیمیر زلنسکی را برای پایان دادن به دوسال جنگ با روسیه بررسی کنند.

در این دور از مذاکرات بر سر صلح اوکراین، به نظر می‌رسد که در مقایسه با مذاکرات پیشین، نقش کشورهای به‌اصطلاح «جنوب» پررنگ‌تر باشد. بسیاری از کشورهای غیرمتعهد از آفریقا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آسیا که پیش‌تر تا حد زیادی در حاشیه بودند، این ‌بار در تفریحگاه داووس در ارتفاعات سوئیس حضور دارند.

طرح صلح زلنسکی که یک سال پیش تنظیم شد، خواستار خروج تمام نیروهای روسیه از مرزهای اوکراین، از‌جمله از شبه‌جزیره کریمه است که ۲۰۱۴ ضمیمه روسیه شد. این طرح همچنین به آزادی بازداشت‌شدگان و ایجاد دادگاهی ویژه برای رسیدگی به «جنایاتی» نظر دارد که روسیه به ارتکاب آن‌ها در حمله به اوکراین متهم است.

نخست‌وزیر چین: درهای کشور ما برای تجارت باز است

روز سه‌شنبه در اجلاس داووس همچنین لی کیانگ، نخست‌وزیر چین، سخنرانی کرد و خطاب به کشورهای حاضر در مجمع جهانی اقتصاد گفت که درهای کشورش به روی تجارت جهانی باز است.

او با تاکید بر اینکه چین پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد، افزود که پیش‌بینی می‌شود طبقه متوسط در چین رو به رشد باشد.

در حالی که اقتصاد چین پس از همه‌گیری کرونا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، مدیران اجرایی این کشور نگران چشم‌انداز رشد بلندمدت شده‌اند.

با توجه به این نگرانی، نخست‌وزیر چین در سخنرانی خود در داووس تلاش کرد کشورهای جهان را به سرمایه‌گذاری در کشورش ترغیب کند. او با بیان اینکه اقتصاد چین در حال پیشرفت مداوم است و می‌تواند فراز و نشیب عملکرد خود را تحمل کند، افزود که با وجود مشکلات، روند کلی رشد بلندمدت این کشور تغییر نخواهد کرد.

لی کیانگ که رهبری یک هیئت بزرگ دولتی در مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴ را بر عهده دارد، بلندپایه‌ترین مقام چینی است که پس از رئیس‌جمهوری، شی جین پینگ، در سال ۲۰۱۷، با نخبگان تجاری و سیاسی جهانی در داووس گفت‌وگو می‌کند.

 نخست‌وزیر چین در سخنرانی خود در داووس، رقابت سالم را کلیدی برای تقویت همکاری و نوآوری دانست و افزود: «جهان باید موانع رقابت را از بین ببرد و در راهبردهای زیست‌محیطی و تبادل علمی بین‌المللی همکاری کند.»

او همچنین بر اهمیت حفظ زنجیره تامین جهانی پایدار و روان اشاره کرد و با اشاره به شکاف رو به رشد شمال-جنوب بر لزوم همکاری در زمینه توسعه تاکید کرد.

او همچنین گفت که چین «قاطعانه» به گسترش اقتصاد خود متعهد است و «شرایط مطلوب» را برای به‌اشتراک گذاشتن فرصت‌های خود ایجاد خواهد کرد.

لی در طول سخنرانی خود به درگیری‌ها در اوکراین یا غزه اشاره نکرد. با این حال، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز یکشنبه خواستار برگزاری کنفرانس بزرگ‌تر صلح اسرائیل و فلسطین و یک جدول زمانی برای اجرای راه حل دو کشوری شده بود.

بیشتر از جهان