بدون سرپناه، حمام و سرویس بهداشتی؛ بازماندگان زلزله هرات زمستان را به‌سختی می‌گذرانند

به گزارش موسسه مراقبت، اکثر زلزله‌زدگان در این زمستان باید بین گرما و غذا یکی را انتخاب کنند

چادر یکی از خانواده‌های آسیب‌دیده زلزله هرات در شهرستان زنده‌جان‌ــ CARE Afghanistan

موسسه مراقبت (Care) روز پنجشنبه ۲۱ دی با انتشار گزارشی از وضعیت بازماندگان زلزله استان هرات در غرب افغانستان، هشدار داد که خانواده‌هایی که از زلزله نجات یافته‌اند، اکنون در فکر آن‌اند از سرمای زمستان چگونه جان به در ببرند.

به گفته این موسسه، سرمای این زمستان با تمام مردم افغانستان بی‌رحم است اما این بی‌رحمی برای آسیب‌دیدگان زلزله هرات بیشتر احساس می‌شود؛ قربانیانی که بیشترشان بدون دسترسی به سرپناه، حمام و سرویس بهداشتی مجبورند در چادر زندگی کنند. 

فاطمه یکی از نزدیک به ۲۷۵ هزار نفر در هرات است که پس از زمین‌لرزه‌های ویرانگر ماه اکتبر، سرپناه و داشته‌هایشان را از دست داده‌اند و اکنون به فکر زنده‌ ماندن از گزند سرمای زمستان‌اند. او به موسسه مراقبت گفت: «این چادرها نمی‌توانند جلو سرمای زمستان را بگیرند. مخصوصا برای بچه‌ها سخت است. آن‌ها به‌راحتی در این سرما بیمار می‌شوند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمین‌لرزه‌های ماه اکتبر در هرات جان یک هزار و ۴۸۰ نفر را گرفت، دو هزار و ۱۰۰ مجروح به جا گذاشت و بیش از ۳۰ هزار خانه را به ویرانه تبدیل کرد. بیشترین قربانیان این زلزله مرگبار در غرب افغانستان زنان بودند. گزارش اخیر سازمان ملل هم نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از کسانی که در اثر این زلزله جانشان را از دست دادند یا مجروح و آواره شدند، زنان بودند.

فاطمه می‌گوید: «من هرگز زلزله‌ای به این وحشتناکی ندیده بودم. ما دو نفر از بستگانمان را از دست دادیم و هرچه داشتیم زیر آوار ماند. معیشت خانواده ما متکی به دام‌هایمان بود که همه آن‌ها را از دست دادیم.»

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، ۴۷۳ هزار نفر در افغانستان در فصل زمستان به‌شدت به کمک نیاز دارند اما ساکنان هرات در غرب افغانستان، جایی که ۲۷۵ هزار نفر بی‌سرپناه و آواره شده‌اند، در این زمستان آسیب‌پذیرتر از هر مردم دیگر جاها  خواهد بود. 

زمین‌لرزه‌های هرات بیشتر از ۳۰ هزار خانه را در ۹ روستای استان هرات ویران کرد و اکنون در زمستان، بیشترین آوارگان زنان، کودکان، سالمندان و افراد ناتوان‌اند. به گزارش موسسه مراقبت، اکثر خانواده‌ها مانند فاطمه باید بین گرما و غذا باید یکی را انتخاب کنند. این آسیب‌دیدگان با کمبود شدید امکانات ضروری مانند حمام، سرویس بهداشتی و سرپناه مواجه‌اند که زندگی را برای آ‌ن‌ها دشوار کرده است. این وضعیت برای زنان و دخترانی که هر روز با انواع مشکلات دیگر درگیرند، چالش برانگیزتر است. دکتر خاطره عظیمی، سرپرست محلی این موسسه در هرات، هم می‌گوید: «زلزله مشکلات روانی را که زنان افغان قبلا با آن مواجه بودند، بدتر کرد. تروما و خسارات ناشی از زلزله همچنان بسیاری را آزار می‌دهد.»

رشما عزمی، معاون موسسه مراقبت در افغانستان، می‌گوید: «زمستان بی‌رحم سال گذشته بسیاری از خانواده‌ها را به انتخاب‌های غیرممکن بین بدهی، غذا یا گرما مجبور کرد. امسال این خطر حتی بیشتر است. با کاهش شدید دما، کمک‌های حیاتی بسیار مهم‌اند و لباس‌های گرم، سرپناه‌های محکم و تجهیزات گرمایشی برای جلوگیری از تبدیل سختی‌ها به ناامیدی ضروری‌اند.»

گزارش این موسسه از وضعیت وخیم آسیب‌دیدگان زلزله هرات در حالی منتشر می‌شود که نهادهای امدادرسان صدها هزار دلار به منظور ساخت سرپناه برای آسیب‌دیدگان هرات هزینه‌ کرده و چندین فعال مدنی افغان هم هزاران دلار از افغان‌های مقیم کشورهای خارجی برای این آسیب‌دیدگان جمع کرده‌اند؛ با این حال هنوز  بسیاری از چالش‌ها از جمله بی‌سرپناهی و دسترسی نداشتن به حمام و سرویس بهداشتی همچنان حل‌نشده باقی مانده‌اند.