طالبان: ۱۳۰ میلیون افغانی کمک مردمی به زلزله‌زدگان هرات جمع‌آوری شد

این کمک‌ها را مردم و موسسات خیریه جمع‌آوری کرده‌اند

 طالبان در هفته نخست زلزله هرات اعلام کردند جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان هرات، باید با هماهنگی انجام شود- WAKIL KOHSAR/AFP

نزدیک به ۲۰ روز پس از زلزله مرگ‌بار هرات در غرب افغانستان، کمیسیون مشترک طالبان برای رسیدگی به زلزله‌زدگان هرات می‌گوید که حدود ۱۳۰ میلیون افغانی کمک نقدی شهروندان افغانستان در داخل و خارج کشور و موسسات خیریه جمع‌آوری شده است.

عصمت الله یاسر، مسئول مالی این کمیسیون طالبان، ادعا می‌کند که در توزیع کمک‌ها شفافیت کامل وجود دارد و «این کمک‌ها هرگز هدر نخواهد رفت».

طالبان در حالی از شفافیت در توزیع این کمک‌ها به زلزله‌زدگان هرات سخن می‌گویند که آسیب‌دیدگان زلزله هرات مقام‌های این گروه را به فساد و توزیع غیرعادلانه کمک‌ها متهم می‌کنند. 
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آسیب‌دیدگان، بیشتر کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی را اعضای طالبان به مناطق پیشتون‌نشین داده‌اند و مناطق دیگر کمتر از این کمک‌ها بهره‌مند شده است.

در عین حال، شهرداری کابل زیر نظارت طالبان نیز اعلام کرده است که کمک‌های این اداره، شامل لباس و ظرف و دیگر وسایل خانه، در هفت کامیون به هرات رسیده است.

شهرداری کابل با انتشار بیانیه‌ای روز سه‌شنبه دوم آبان گفته است که در کنار این وسایل منزل، حدود ۸.۵ میلیون افغانی پول نقد نیز جمع‌آوری کرده است که به کمیسیون مشترک کمک به زلزله‌زدگان هرات تحویل داده است.

نعمت‌الله بارکزی، سخنگوی طالبان در شهرداری کابل، می‌گوید: «هفت تریلی کمک‌های مردم کابل شامل لباس، فرش، ظرف، و دیگر نیازهای خانه به هرات رسیده است که به کمیسیون موظف تحویل داده می‌شود. همچنین، ۸۵۰ میلیون افغانی پول نقد را نیز به کمیسیون تحویل داده‌ایم.»

کمک‌هایی که تا کنون کمیسیون مشترک طالبان برای رسیدگی به زلزله‌زدگان هرات و دیگر اداره‌های طالبان جمع‌آوری کرده همگی کمک‌هایی بوده است که مردم، به‌ویژه شهروندان افغانستان بیرون از کشور و موسسات خیریه، اهدا کرده‌اند.

در هفته نخست زلزله هرات، هم‌زمان با آغاز کارزار جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان هرات که شماری از فعالان مدنی افغان در داخل و خارج از افغانستان سازمان‌دهی کردند، طالبان اعلام کردند که هیچ فرد و نهادی حق ندارد به‌طور مستقل به این زلزله‌زدگان کمک کند. به گفته آن‌ها، همه کمک‌ها باید از طریق کمیسیون آن‌ها و با مشورت و هماهنگی مسئولان طالبان صورت گیرد.


رژیم طالبان در حالی که پیش از این به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه کمک فرستاده است اکنون فقط حدود ۱۰۰ میلیون افغانی کمک نقدی از بودجه حکومتی به زلزله‌زدگان هرات اختصاص داده است. هنوز روشن نیست که این کمک‌های طالبان چگونه و در میان چه کسانی توزیع شده است.

زمین‌لرزه‌های روزهای هفتم و یازدهم و پانزدهم اکتبر در استان هرات در غرب افغانستان ویرانی‌های گسترده‌ای به جا گذاشت. بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، بیش از ۳۳ هزار و ۳۰ خانه (بیشتر در شهرستان زنده‌جان) در این زلزله‌ها به‌طور کامل ویران شد. این آمارها نشان می‌دهد که تا کنون ۶۶ هزار و ۳۶۰ نفر (حدود ۱۲ هزار و ۱۰۰ خانواده) در هشت شهرستان این استان از زلزله آسیب مستقیم دیده‌اند.

سازمان ملل متحد آمار قربانیان این زمین‌لرزه‌های هرات را یک هزار و ۵۰۰ جان‌باخته و بیش از دو هزار زخمی اعلام کرده است. در حال حاضر، بازماندگان این بلای طبیعی بیشتر شب‌های سرد را در چادرها می‌گذرانند و به آب، مراقبت‌های بهداشتی، غذا، و سرپناه مناسب نیاز دارند.

با این حال، ناتوانی طالبان در مدیریت این بحران و نرسیدن به‌موقع تیم‌های نجات یکی از دلیل‌های اصلی افزایش آمارهای این زلزله گفته شده است. اکنون، نارسایی‌هایی نیز در مدیریت توزیع کمک‌ها توسط رژیم طالبان گزارش شده است.

نهادهای امدادی سازمان ملل متحد گزارش داده‌اند که کمک‌های بشردوستانه به تفکیک جنسیت میان آسیب‌دیدگان زلزله هرات توزیع می‌شود.

در عین حال، بازرس ویژه بازسازی آمریکا در افغانستان «سیگار» به‌تازگی هشدار داده است که طالبان از کمک‌های بین‌المللی به افغانستان بهره‌مند می‌شوند.

بیشتر از جهان