شرور محبوب قاسم سلیمانی مجروح شد؛ از لیدری استقلال تا سرکوب شهروندان و قاچاق

هانی کُرده از سال ۱۳۸۸ در همکاری تنگاتنگ با نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی به سرکوب مردم معترض مشغول است

تصاویری از هانی کُرده، شرور معروف پایتخت ایران‌ــ رسانه‌های اجتماعی

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران اعلام کرد هانی خمانه، معروف به «هانی کُرده»، از اراذل و اوباش معروف پایتخت، به‌ دلیل درگیری با گروهی دیگر از اوباش در بهشت‌زهرا، در بیمارستان هفت‌تیر تهران بستری شده است. در این درگیری یک گلوله به پای چپ او و چهار ضربه چاقو به سر و بدن هانی کُرده زده شده‌ است و وضعیت جسمانی او در شرایطی وخیمی قرار دارد.

در سال‌های اخیر، نام هانی کُرده به دلیل تعداد بالای درگیری‌هایش، بارها در رسانه‌های ایران مطرح شده است و به نظر می‌رسد حالا به معروف‌ترین شرور و اوباشگر در ایران تبدیل شده باشد؛ اما سوال اینجا است که چرا دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی هر بار پس از مدتی بازداشت، حکم به آزادی او می‌دهند و چرا روند رسیدگی پزشکان به وضعیت سلامتی هانی کُرده را رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران یا رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی به‌طور لحظه‌ای پوشش می‌دهند؟

برای پاسخ به این سوال، باید به حضور هانی کُرده در سوریه و انتشار تصاویری از او که سلاح کلاشنیکف در دست دارد و چفیه  انداخته و لباس سازمانی نیروهای سپاه قدس را پوشیده است، اشاره کرد؛ اتفاقی که وقوع آن بدون هماهنگی با قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس، امکان‌پذیر نبود و به گفته برخی خبرنگاران ساکن ایران به ایندیپندنت فارسی، قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۵ هانی کُرده را «میراث حاج‌ حسین» و «لات انقلابی» معرفی کرده بود.

حاج‌ حسین یا همان حسین همدانی بالارتبه‌ترین فرمانده کشته‌شده سپاه پاسداران در سوریه محسوب می‌شود. او در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری میزان انجام داد و مهر ۱۳۹۴، یک روز پس از کشته شدنش منتشر شد، درباره چگونگی کشتار و سرکوب شدید شهروندان ایران در اعتراض‌های سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ اعتراف کرد:‌ «پنج هزار نفر از کسانی را که جزو اشرار و اراذل بودند شناسایی و عضو گردان کردم. این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم، باید چنین افرادی را که با تیغ و قمه سروکار دارند، پای کار بیاوریم... در عاشورای ۱۳۸۸ نیز همین سه گردان غائله را جمع کردند.»

حسین همدانی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ فرمانده سپاه محمد رسول‌الله در استان تهران بود. از اوایل سال ۱۳۹۰ و با شدت گرفتن جنگ داخلی در سوریه، او فرماندهی قرارگاه «حضرت زینب» در این کشور را بر عهده گرفت تا در کنار قاسم سلیمانی، مانع از فروپاشی حکومت بشار اسد شود.

هانی کُرده یکی از همین افراد مورداعتماد حسین همدانی برای کشتار و سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ بود؛ فردی که وب‌سایت فرارو در ایران او را «مرد هزارچهره» نامیده و نوشته است که در کنار «دفاع از حرم»، «نزدیکی و قرابت با افراد مذهبی» و «چفیه بستن»، زورگیری می‌کند، کتک می‌زند، قمه و عربده می‌کشد و «یکه‌بزن شهر» شده است.

هانی کرده پیش از نزدیک شدن به مقام‌های امنیتی و فرماندهان سپاه پاسداران، حدود ۱۷ سال از عمرش را در زندان سپری کرده بود اما پس از سال ۱۳۸۸ و عضو شدن در گردان‌های حسین همدانی، با وجود ارتکاب جرائم سنگین هیچ‌گاه مدت حبسش به بیش از یک یا دو ماه نرسید؛ جرائمی که وب‌سایت خبری تابناک در ایران، «قتل، آدم‌ربایی و دزدی» را نمونه‌هایی از آن‌ها برشمرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله اتهام‌هایی که به هانی کرده وارد شده است، صدور دستور قتل وحید مرادی، یکی دیگر از زورگیران پایتخت است. تابناک در گزارشش، هانی کُرده را «صاحب بار» هم نامیده است؛ عنوانی که فروشندگان مواد مخدر به کسی اطلاق می‌کنند که خرده‌فروش‌های مواد مخدر بدون مجوز او، اجازه خریدوفروش ندارند.

هانی کُرده که متولد دهه ۶۰ در همدان است، با اینکه شغل و محل درآمدش به‌طور دقیق مشخص نیست، خودروهای گران‌قیمتی مانند پورشه سوار می‌شود، به ضیافت‌ مقام‌های بلندپایه نظام در ماه رمضان مانند افطاری حسن روحانی، رئیس‌جمهوری قبلی ایران، دعوت می‌شود و با مدیران و مربیان تیم استقلال تهران نیز روابط بسیار نزدیکی دارد. او در دوران مربیگری امیرقلعه‌نویی و سپس محمود فکری در استقلال، مدتی به‌عنوان لیدر هواداران این تیم مشغول به‌ کار بود.

هانی کُرده حتی در اولین تمرین استقلالی‌ها پیش از شروع فصل جاری لیگ برتر، به دلیل ارتباط نزدیک با حجت کریمی، مدیرعامل وقت باشگاه و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، به‌عنوان لیدر رسمی آبی‌پوشان پایتخت، چند هوادار این تیم را که منتقد حجت کریمی بودند، هدف ضرب‌وشتم قرار داد، اما با وجود بازداشت، دوباره پس از مدتی کوتاه، آزاد شد.

وب‌سایت رویداد۲۴ در ایران به‌تازگی در گزارشی نوشت: «هانی کرده که سابقه شرارت، درگیری و چندین مورد دیگر را دارد، به بازداشتگاه معروف کهریزک منتقل شده بود و با توجه به سوابق بسیاری که داشت، همه متفق‌القول می‌گفتند به‌زودی اعدام می‌شود. اما در شرایطی ‌که همه‌چیز برای صدور رای اعدام آماده بود، او به چند سال زندان محکوم و قبل از اتمام مدت حکم نیز آزاد شد.»

مدیران امنیتی و نظامی در ساختار جمهوری اسلامی، از سال‌های ابتدایی تشکیل این نظام تلاش کرده‌اند تا اراذل و اوباش شهرهای مختلف ایران را پنهانی به خدمت دستگاه‌های نظامی درآورند تا بدون تقبل هزینه‌های سیاسی و در شرایطی که مصلحت نمی‌بینند نیروهای پلیس یا سپاه پاسداران وارد عمل شوند، با استفاده از این اشرار مراسم فرهنگی مانند کنسرت‌ها یا تئاترها را تعطیل کنند، سینماها و کتاب‌فروشی‌ها را آتش بزنند یا در دو دهه اخیر، اعتراض‌های مردمی در ایران را به شکل خشن سرکوب کنند؛ ارتباطی که دوطرفه است و دست اراذل و اوباش را برای تشکیل باندهای کوچک شهری برای فروش مواد مخدر باز می‌گذارد و به آن‌ها حاشیه امن قضایی می‌دهد.