رئیس‌جمهوری اکوادور وضعیت «درگیری مسلحانه داخلی» اعلام کرد

گروهی از مردان مسلح به استودیوی تلویزیونی تی‌سی در شهر بندری گوایاکیل یورش برده و همزمان با پخش زنده برنامه‌ها اقدام به تیراندازی کردند

پس از اعلام «جنگ» گروه‌های تبهکار علیه نیروهای امنیتی و غیرنظامیان اکوادور، دولت این کشور وضعیت «درگیری مسلحانه داخلی» اعلام کرد.

دانیل نوبوآ، رئیس جمهوری اکوادور، شامگاه سه‌شنبه، ۹ ژانویه (۱۹ دی) با اعلام وضعیت «درگیری مسلحانه داخلی» گفت که به ارتش دستور داده علیه گروه‌های تبهکار و قدرتمند مواد مخدر این کشور عملیات نظامی انجام دهد.

نوبوآ در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «من فرمان اجرایی اعلام درگیری مسلحانه داخلی را امضا کرده‌ام» و «به نیروهای مسلح دستور داده‌ام عملیات نظامی را برای از میان برداشتن این گروه‌ها انجام دهند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروهی از مردان مسلح به استودیوی تلویزیونی تی‌سی در شهر بندری گوایاکیل یورش برده و همزمان با پخش زنده برنامه‌ها اقدام به تیراندازی کردند.

این رویداد پس از آن رخ داد که رئيس‌جمهوری اکوادور در پی فرار رهبر یکی از گروه‌های تبهکار این کشور و وقوع ناآرامی‌‌ها در زندان‌ها، برای ۶۰ روز «وضعیت اضطراری» اعلام کرده بود.

در ناآرامی‌های روز دوشنبه در زندان‌های شش استان از ۲۴ استان اکوادور، تبهکاران نگهبانان برخی از این مراکز را گروگان گرفتند.

پلیس در عملیاتی گسترده در تعقیب چند تن از رهبران باندهای تبهکار است که از زندان گریخته‌اند. خوزه آدولفو ماکیاس معروف به «فیتو»، رهبر گروه تبهکار «لوس چونروس» یکی از آنهاست. او در حال گذراندن دوران محکومیت ۳۴ ساله خود به اتهام جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و قتل بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های اکوادور، فابریسیو کولون پیکو، رهبر باند تبهکار «لوس لوبوس»، یکی دیگر از باندهای مواد مخدر نیز فرار کرده است. گمانه‌زنی‌ها همچنین حاکی از آن است که رهبر ۴۴ ساله گروه تبهکار «لوس چرنروس» چند ساعت پیش از رسیدن پلیس برای بازرسی از زندان گوایاکیل که در آن نگهداری می‌شد، مطلع شده و گریخته است.

در واکنش به تصمیم دولت اوکوادور، تبهکاران روز سه‌شنبه چند افسر پلیس را ربوده و در چند شهر انفجارهایی ایجاد کردند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، افراد وابسته به باندهای تبهکار را نشان می‌دهد که با حمله به یک  دانشگاه و ایستگاه مترو، فضا را متشنج کرده‌اند. آنها همچنین با یوروش به دانشگاهی در گوایاکیل، با ایحاد رعب و وحشت، اقدام به ربودن تعدادی از حاضران کردند.

نوبوآ که در ماه نوامبر به قدرت رسید می‌گوید این شورش‌ها در واکنش به اقدامات او در زمینه «در اختیار گرفتن» کنترل زندان‌های کشور باشد. او روز دوشنبه متعهد شد تا زمانی که صلح را به سراسر اکوادور بازنگرداند با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کند و دست از مبارزه برنخواهد داشت.

اکوادور که مدت‌ها پناهگاهی آرام بین صادرکنندگان بزرگ کوکائین کلمبیا و پرو بوده، در سال‌های اخیر به دلیل رقابت شدید بین باندهای مرتبط با کارتل‌های مکزیکی و کلمبیایی به عرصه خشونت‌ها تبدیل شده است.

بیشتر از جهان