حمام خون در زندان اکوادور؛ جنگ تبهکاران ۱۱۶ کشته بر جا گذاشت

درگیری‌های روز سه‌شنبه مرگبارترین درگیری در تاریخ زندان‌های اکوادور است

گیلرمو لاسو، رئیس‌جمهوری اکوادر به دنبال نبرد خونین بین باندهای تبهکار در یک زندان ساحلی، در زندان‌های این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

نبرد دو باند تبهکار در این زندان، حداقل ۱۱۶ کشته و ۸۰ زخمی بر جای گذاشته است و مقامات آن را بدترین حمام خونی دانسته‌اند که در تاریخ این کشور در زندان‌ها به راه افتاده است. درگیری‌های خونین در زندان‌های اکوادور، سابقه دارد.

مقامات می‌گویند سر دست کم پنج تن از کشته‌شدگان از بدن بریده شده است.

اعلام وضعیت اضطراری در زندان‌ها از سوی رئیس‌جمهوری در روز چهارشنبه به دولت اجازه می‌دهد که نیروهای پلیس و سربازان را به داخل زندان گسیل کنند.

وضعیت اضطراری یک روز پس از درگیری‌ها در زندان لیتورال اعلام شد. مقامات می‌گویند درگیری‌ها بین باندهای وابسته به کارتل‌های بین‌المللی مواد مخدر و برای کنترل تسهیلات زندان رخ داد.

گیلرمو لاسو، در یک کنفرانس خبری گفت آنچه در زندان لیتورال رخ داده، بد و غم‌انگیز است. او همچین گفت نمی‌تواند تضمین کند که مقامات کنترل دوباره زندان را به دست گرفته‌اند.

او گفت: «مایه تاسف است که زندان‌ها به مکانی برای جنگ قدرت باندهای تبهکار تبدیل شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاسو تاکید کرد که دولت با قاطعیت کامل کنترل دوباره زندان لیتورال را به دست خواهد گرفت و مانع گسترش خشونت به دیگر زندان‌های کشور خواهد شد.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ده‌ها جنازه را در دو بند ۹ و ۱۰ این زندان نشان می‌دهد که بیشتر شبیه به یک منطقه جنگی است.

به گفته مقامات در این جنگ، از سلاح‌های آتشین، بمب و چاقو استفاده شده است.

لدی زونیگا، وزیر پیشین دادگستری گفت: «چنین رویدادی یا چیزی شبیه آن در تاریخ ما وجود نداشته است.»

او در عین حال، از اینکه پس از یک قتل عام دیگر در زندان دیگری در اکوادور در ماه فوریه گذشته، اقدامات لازم برای جلوگیری از خشونت در زندان‌ها برداشته نشده، اظهار تاسف کرد.

در درگیری‌های ماه فوریه که به‌طور همزمان در سه زندان اکوادور رخ داد، ۷۹ نفر کشته شدند.

در ماه جولای امسال، ۲۲ نفر دیگر هم در درگیری‌های باندهای تبهکار در زندان لیتورال جان خود را از دست دادند، اما حمله پهپادی به این زندان در ماه سپتامبر امسال، تلفاتی بر جای نگذاشت.

بیشتر از جهان