وزیر دفاع اسرائیل: افزایش فشارها بر ایران برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها «حیاتی» است

بلینکن به نتانیاهو: از وارد کردن آسیب بیشتر به غیرنظامیان در غزه اجتناب کنید

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه پس از سفر به کشورهای عرب همسایه اسرائیل، با مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره «راه روبه‌جلو» در جنگ اسرائیل در غزه گفت‌وگو کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل شامگاه سه‌شنبه در دیدار با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد که به‌منظور جلوگیری از گسترش تنش‌ها و درگیری‌های کنونی لازم است که فشارها بر حکومت ایران افزایش یابد.

به‌گفته وزیر دفاع اسرائیل، این سیاست می‌‌تواند از تشدید تنش‌های منطقه‌ای در زمینه‌های دیگر جلوگیری کند.
به‌گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، یوآو گالانت پیشبرد این سیاست در قبال جمهوری اسلامی ایران را یک امر ضروری و «حیاتی» توصیف کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با بنیامین‌ نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که نیروهای اسرائیلی باید از وارد کردن آسیب بیشتر به غیرنظامیان در غزه اجتناب کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این دیدار گفت که وزیر خارجه بر حمایت ما از حق اسرائیل برای جلوگیری از تکرار حملات تروریستی ۷ اکتبر و همچنین اهمیت جلوگیری از آسیب بیشتر به غیرنظامیان و حفاظت از زیرساخت‌های غیرنظامی در غزه تاکید کرد.

به گزارش رویترز، بلینکن همچنین صبح سه‌شنبه پیش از این دیدارها، در کنار اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل گفت آنچه را از کشورهای منطقه شنیده است، در ملاقات با دولت اسرائیل مطرح خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا که از روز شنبه تاکنون به اردن، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی و همچنین ترکیه و یونان سفر کرده است، می‌گوید: «چیزهای زیادی برای گفت‌وگو وجود دارد؛ به‌ویژه در مورد راه روبه‌جلو.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی علاوه بر تلاش برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، درباره برنامه‌هایی برای حکومت آینده غزه که می‌تواند کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل را هم در بر بگیرد، بحث کرد.

او پیش‌تر گفته بود که ایالات متحده با اخراج اجباری فلسطینی‌ها از غزه مخالف است و موضع برخی وزرای دولت اسرائیل در این‌باره را رد می‌کند. او در کنفرانس مطبوعاتی قطر تاکید کرد: «غیرنظامیان فلسطینی باید بتوانند به محض فراهم شدن شرایط، به خانه‌هایشان بازگردند. آن‌ها نباید تحت‌فشار قرارگیرند تا غزه را ترک کنند.»

بلینکن روز دوشنبه قبل از سفر به اسرائیل گفت که کشورهای منطقه تاکید می‌کنند ایجاد «مسیر عملی» به سوی تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی هم باید جزئی از برنامه‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز سه‌شنبه به یسرائیل کاتز، همتای اسرائیلی‌اش، گفت که برای یکپارچگی و برقراری روابط منطقه‌ای فرصت‌هایی وجود دارد «اما ما باید از این لحظه بسیار چالش‌برانگیز عبور کنیم».

بلینکن افزود که قرار است در سفر اخیرش به اسرائیل، با خانواده‌ گروگان‌هایی که حماس آن‌ها را ربوده است، ملاقات و درباره «تلاش‌های بی‌وقفه» برای بازگرداندن آن‌ها صحبت کند.

این اظهارات در حالی بیان شدند که ده‌ها معترض بیرون هتلی که وزیر خارجه آمریکا آنجا جلسه داشت، تجمع کرده و خواستار آتش‌بس برای آزادی گروگان‌ها بودند.

اسرائیل می‌گوید از حدود ۲۴۰ نفری که در روز هفتم اکتبر گروگان گرفته شدند، ۱۳۲ نفر هنوز در غزه نگهداری می‌شوند و ۲۵ نفر از آن‌ها در اسارت جانشان را از دست داده‌اند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در دیدار با بلینکن از حمایت واشنگتن از اسرائیل تشکر کرد و اقدام آفریقای جنوبی را در تشکیل پرونده علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری به جرم نسل‌کشی محکوم کرد.

ایالات متحده این پرونده را بی‌فایده خواند و گفت که وقوع نسل‌کشی در غزه را شاهد نبوده است.

اسرائیل می‌گوید بر اثر حمله گروه حماس ۱۲۰۰ نفر از شهروندانش جان باخته‌اند. در سوی دیگر نیز گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله اسرائیل جان بیش از ۲۳ هزار فلسطینی را گرفته، بخش اعظم شهر غزه را ویران کرده، بیشتر جمعیت ۲.۳ میلیونی را آواره کرده و به یک بحران انسانی فاجعه‌بار منجر شده است.

آنتونی بلینکن پیش از این گفته بود که اسرائیل را تحت فشار قرار خواهد داد تا اقدامات بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان غزه انجام و اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه به آنها برسد. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز تاکید کرده که واشنگتن بی سر و صدا به اسرائیل فشار می‌آورد تا برخی از نیروهایش را از غزه خارج کند.

سفرهای وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای منطقه و سپس دیدار با نتانیاهو در شرایطی است که درگیری اسرائیل و حماس به لبنان نیز کشیده شده است.

حزب‌الله لبنان اعلام کرده است که در واکنش به کشته شدن وسام طویل، یکی از اعضای ارشد این گروه در روز دوشنبه و صالح العاروری معاون رهبر حماس در بیروت هفته گذشته، پهپادهای انفجاری را به پایگاه ارتش در شمال اسرائیل پرتاب کرده است.

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی گفته است که گروهش نمی‌خواهد جنگ را گسترش دهد، «اما اگر اسرائیل حملاتش را افزایش دهد، پاسخ دادن به آنها با بیشترین میزان برای بازدارندگی اجتناب‌ناپذیر است.»

اسرائیل مسئولیت این ترورها را نه تایید و نه رد کرده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک پایگاه شمالی حمله هوایی بدون خسارت یا تلفات را تجربه کرده است.

بیشتر از جهان