تغییر راهبرد اسرائیل در سوریه؛ حملات مرگبارتر به اهداف مرتبط با ایران

رویترز: اسرائیل «قواعد نانوشته» خود را در حمله‌های سابقش در سوریه کنار گذاشته است و درباره احتمال تلفات سنگین در حملاتش به مواضع شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت ایران، احتیاط پیشه نمی‌کند

مراسم تشییع جنازه جعفر سرحان، عضو حز‌ب‌الله لبنان که در حمله اسرائیل به سوریه کشته شد (نوامبر ۲۰۲۳)- REUTERS/Aziz Taher

اسرائیل از سال‌ها پیش به صورت پراکنده به مواضع نیروهای جمهوری اسلامی ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن در سوریه حمله می‌کند. حمله‌های هوایی اسرائیل به این اهداف، اخیرا مرگبارتر شده و ضرباهنگ تند‌تری به خود گرفته است، به گونه‌ای که جابه‌جایی تسلیحات نظامی و سامانه‌های دفاع هوایی ایران را در این منطقه دشوارتر کرده است.

رویترز در گزارشی به نقل از چند منبع آگاه نوشت که اسرائیل «قواعد نانوشته» خود را در حمله‌های سابقش در سوریه کنار گذاشته است و درباره احتمال تلفات سنگین در حملاتش به مواضع شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت ایران، احتیاط پیشه نمی‌کند.

به گفته فرمانده ائتلاف منظقه‌ای، پیش از حمله هفت اکتبر حماس، نیروهای اسرائیل در رخدادهای مرتبط با [مشاهده] جابه‌جایی تسلیحات نظامی برای نیروهای حز‌ب‌الله، نخست به اطراف کامیون شلیک می‌کردند. پس از خروج نیروهای انسانی از کامیون، نیروهای اسرائیلی کامیون را هدف قرار می‌دادند.

این منبع نظامی‌ می‌افزاید که اسرائیل دیگر چنین نمی‌کند، بلکه با حمله‌هایی مرگبارتر و بیشتر، سامانه‌های دفاعی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را در سوریه هدف قرار می‌دهد و آن‌ها را به گونه‌ای بمباران می‌کند که از بین بروند.

به گزارش رویترز، در حمله‌های هوایی سه ماه گذشته اسرائيل به سوریه، ۱۹ عضو حزب‌الله کشته شده‌اند. این تعداد بیش از دو برابر تلفاتی است که در ۹ ماه دیگر سال گذشته میلادی گزارش شده است. در همین مدت، بیش از ۱۳۰ نیروی نظامی حزب‌الله نیز در اثر حمله‌های هوایی اسرائیل به جنوب لبنان، کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد اسرائیل که نخواست نامش فاش شود، راهبرد تازه اسرائیل را در برابر حزب‌الله، «انتقامجویانه» توصیف کرده است.

به نظر می‌رسد که اسرائیل پیش از این، در عین حمله به مواضع مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، در صورت امکان از کشتن نیروهای حزب‌الله اجتناب می‌کرد، چرا که به گفته یک افسر اطلاعاتی در منطقه، بیم آن داشت که تعداد زیاد تلفات موجب سرریز شدن خشم حزب‌الله لبنان و انتقامجویی آن از روستانشینان اسرائیلی در آن سوی مرز شود.

پس از هفت اکتبر ۲۰۲۳، با تبادل آتش روزانه بین اسرائیل و حزب‌الله، اسرائيل کمتر مایل است در کشتن نیروهای حزب‌الله در سوریه احتیاط و خویشتن‌داری به خرج دهد.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، پس از کشته شدن صالح عاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت، در یک نطق تلویزیونی گفت که این گروه پیش از عملیات «طوفان الاقصی»، که فضا در مجموع آرام بود، یک قاعده داشت؛ «اگر برادران ما را در سوریه بکشند، در جبهه لبنان پاسخ می‌دهیم». او افزود: «در حال حاضر، شرایط این قاعده تغییر کرده است؛ به این دلیل که تمام جبهه‌ها زیر آتش قرار دارند.»

در پی حمله هفته گذشته اسرائیل به پایگاه حزب‌الله در جنوب بیروت که به کشته شدن صالح عاروری و شمار دیگری از رهبران گردان‌های قسام منجر شد، نگرانی از تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله بالا گرفت.

رویترز به نقل از یک افسر اطلاعاتی سوریه افزود که در هفته‌های اخیر، حمله‌های اسرائيل به این کشور بیشتر شده است. از جمله اهداف این حمله‌ها، تجهیزاتی دفاعی بود که حتی پیش از نصب و راه‌اندازی، هدف قرار گرفت. افزون بر این، فرودگاه‌های دمشق و حلب که ایران از آن‌ها برای انتقال تسلیحات نظامی استفاده می‌کرد، بر اثر حمله‌های مداوم اسرائيل تقریبا از دسترس خارج شده‌اند.