حمله‌های مرگبار ارتش اردن به قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای سوریه

باندهای قاچاق در سوریه که گفته می‌‌شود با شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی همکاری دارند، از خاک اردن برای انتقال آمفتامین به کشورهای عربی خلیج فارس استفاده می‌کنند

پرواز یک پهپاد ارتش اردن بر فراز یک مرکز دیده‌بانی در امتداد مرزهای اردن و سوریه، ۱۷ فوریه ۲۰۲۲ - KHALIL MAZRAAWI AFP 

ارتش اردن روز شنبه اعلام کرد پنج تن از قاچاقچیان مواد مخدر را که با محموله‌های بزرگی از سلاح و مواد مخدر از سوریه وارد این کشور شده بودند، در امتداد نوار مرزی در شمال این کشور کشته است. به‌گفته مقام‌های دولتی اردن، باندهای بزرگ مواد مخدر که در سوریه فعالیت دارند با شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ارتباط دارند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ششم ژانویه، ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۲، در گزارشی به‌نقل از منابع نظامی اردن نوشت ارتش این کشور ۸۰ قاچاقچی مسلح را که زیر پوشش مه شدید وارد این کشور شده بودند، تعقیب کرده است.

در اردیبهشت ماه سال جاری، به‌دنبال برگزاری نشست مشترک وزیران خارجه سوریه، مصر، عراق، عربستان سعودی و اردن در امان، مقام‌های دولتی سوریه متعهد شدند مجموعه اقدام‌ها و تدابیری مشخصی را برای پایان دادن به قاچاق مواد مخدر در مرزهای آن کشور با عراق و اردن در دستورکار قرار دهند.

با این حال، ظرف ماه‌ها و هفته‌های گذشته همچنان گزارش‌های زیادی از درگیری ارتش و نیروهای نظامی اردن با باندهای مواد مخدر که از سوریه وارد این کشور می‌شوند، منتشر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشته بود صادرات قرص‌های روان‌گردان کاپتاگون، که در خارج از خاورمیانه کمتر شناخته‌شده، در سوریه به تجارتی پرسود تبدیل شده است.

به‌گزارش رویترز، مقام‌های دولتی اردن، به‌مانند متحدان غربی این کشور، حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه را متهم می‌کنند که در پشت پرده قاچاق مواد مخدر قرار دارند.

ارتش اردن پنجشنبه گذشته نیز برخی از انبارها و مخفیگاه‌های قاچاقچیان را در خاک سوریه هدف حمله هوایی قرار داد. این عملیات در استان سویدا سوریه، هم‌مرز با اردن انجام شد.

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، پیش‌تر هشدار داده بود اگر دمشق اقدام‌های مشخص و موثری به‌منظور جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در دستورکار قرار ندهد، ارتش اردن در خاک سوریه نیز دست به عملیات می‌زند.

بیشتر از جهان