نقش گروه‌های مسلح وابسته به رژیم ایران در قاچاق مواد مخدر از سوریه به اردن

میزان ماهرانه و حرفه‌‌ای بودن عملیات قاچاق نشان می‌دهد که قاچاق مواد مخدر و سلاح از سوریه به اردن کار کشورها و سازمان‌های اطلاعاتی است

مرزبانان اردنی در حال گشت‌زنی در نوار مرزی با سوریه، ۱۷ فوریه ۲۰۲۲ــ  عکس از: AP 

پس از حدود دو ماه آرامش محسوس در مرز سوریه و اردن، جنگ قاچاق مواد مخدر بار دیگر در منطقه مرزی میان دو کشور شدت گرفت که نشان می‌دهد به‌رغم آماده‌باش ارتش اردن در مرز با سرزمین‌های فلسطینی، مرز شمال‌شرقی آن نیز جبهه‌ای باز و فعال برای اردن به شمار می‌رود.

ارتش اردن برای نخستین بار، تصاویری از یک قاچاقچی منتشر کرد که پس از درگیری‌هایی که به کشته شدن پنج قاچاقچی منجر شد، همراه با سلاح و مواد مخدر دستگیر شده است. به گفته منابع اردنی، همه قاچاقچیان مزبور از عشایر بادیه‌نشین استان سویدا بودند.

قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای

در همین راستا، صلاح ملکاوی، کارشناس امور سوریه، به ایندیپندنت عربی گفت: «قاچاقچیان قبلا مواد مخدر را با روش‌های نامنظم و غیرحرفه‌ای از سوریه به اردن انتقال می‌دادند، اما این روند به مروز زمان، به یک عملیات سازمان‌یافته، مسلحانه و مجهز به ابزارهای پیشرفته‌ای که تنها در اختیار دولت‌ها است، تبدیل شد.»

ملکاوی درباره دلیل آغاز دوباره عملیات قاچاق پس از نبرد غزه، گفت: «این موضوع در قدم اول، به شرایط جوی مربوط می‌شود؛ زیرا فصل زمستان و تشکیل مه پوشش مناسبی برای عملیات قاچاق فراهم می‌کند. علاوه بر آن، قاچاقچیان به کار گروهی روی آورده‌اند و تمامی فعالیت‌هایی مربوط به قاچاق را یک اتاق عملیات واحد مدیریت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملکاوی خاطرنشان کرد که میزان ماهرانه و حرفه‌‌ای بودن قاچاق مواد مخدر نشان می‌دهد عملیات قاچاق مواد مخدر و سلاح از سوریه به اردن کار کشورها و سازمان‌های اطلاعاتی است؛ به‌ویژه اینکه قاچاقچیان با روش‌هایی کاملا سازمان‌یافته عمل می‌کنند. به‌ عنوان مثال، برخی سعی می‌کنند سرویس‌های امنیتی را به خود مشغول کنند، گروه دیگر با تیراندازی توجه نیروهای امنیتی را منحرف می‌کنند، در حالی که گروه سوم مسئولیت نظارت و نگهبانی را بر عهده دارد. علاوه بر آن، قاچاقچیان تجهیزات مدرن، پهپاد و سایر دستگاه‌های ارتباطی پیشرفته هم در اختیار دارند.

او افزود: «در گستره جغرافیایی که عملیات قاچاق در آن انجام می‌شود، به‌ویژه در منطقه الحره در شهر سویدا در سوریه، حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان وابسته به ایران فعالیت دارند.»

ملکاوی گفت: «گروه‌های قاچاق از آشفتگی‌های سیاسی ناشی از جنگ غزه و استقرار نیروهای اردن در مناطق مرزی با سرزمین‌های فلسطینی سوءاستفاده می‌کنند.»

او فاش کرد که چند روز پیش از آغاز عملیات قاچاق، شمار زیادی از قاچاقچیان در خانه‌هایی نزدیک مرز اردن جمع می‌شوند و هر گروه شامل دست‌کم ۵۰ نفر است و تعداد افرادی که در عملیات قاچاق در مرز سوریه و اردن کار می‌کنند، از چند ۱۰۰ نفر به دو هزار نفر افزایش یافته است.

لشکر فاطمیون

از سوی دیگر، منابع آگاه به ایندیپندنت عربی گفتند که سه‌شنبه گذشته [۱۲ دسامبر] در جریان درگیری مسلحانه با ده‌ها قاچاقچی که تلاش داشتند از سوریه مواد مخدر به اردن وارد کنند، یک مرزبان اردنی کشته و یک مرزبان دیگر مجروح شد و لشکر فاطمیون وابسته به ایران متهم اصلی قتل این مرزبان اردنی است.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، چهارشنبه گذشته [۱۳ دسامبر] در نشستی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، ضمن صحبت درباره ادامه تلاش برای قاچاق مواد مخدر و سلاح از سوریه به اردن، هشدار داد که امان برای جلوگیری از ادامه این تهدید‌ها علیه امنیت ملی اردن تمامی اقدام‌های لازم را انجام خواهد داد.

منابع یادشده گزارش دادند که الصفدی تهران را مقصر دانست و خواستار کنترل شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه شد؛ به‌ویژه اینکه برخی از آن‌ها مسئولیت نظارت بر شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و سلاح را بر عهده دارند.

تهدید اردن

گستردگی و جدی بودن عملیات قاچاق اخیر یوسف‌الحنیتی، رئیس ستاد ارتش اردن، را بر آن داشت تا در پی کشته شدن یک افسر درجه‌دار مرزبانی در جریان تبادل آتش با قاچاقچیان، از مقر مرزبانی در منطقه شرق بازدید کند. رئیس ستاد ارتش اردن با اشاره به شرایط سخت جغرافیایی و وضعیت جوی حاکم که عملیات قاچاق را پوشش می‌دهد، تاکید کرد که نیروهای کشورش اوضاع را در کنترل دارند و به هیچ‌کس اجازه نخواهند داد با نفوذ از مرزها به امنیت اردن آسیب برساند.

به گفته ناظران، آنچه توجه را به خود جلب می‌کند، این است که در جریان عملیات اخیر قاچاق از مرز سوریه به اردن در نزدیکی استان سویدا، ده‌ها قاچاقچی هم‌زمان و از چندین مسیر به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر، مقدار زیادی مواد مخدر وارد کردند؛ اقدامی که بیانگر روی آوردن قاچاقچیان به ترفندهای جدید برای وارد کردن مواد مخدر و سلاح به اردن است.

در نشست امنیتی که ژوییه گذشته در اردن برگزار شد، مقام‌های اردن و رژیم سوریه درباره راه‌های مقابله با قاچاق از مرز بین دو کشور گفت‌وگو کردند. با این حال، امان می‌گوید دمشق برای متوقف کردن عملیات قاچاق که دوباره فعال شده است، آن‌طور که باید اقدام نمی‌کند؛ به‌ویژه اینکه در کمتر از ۷۲ ساعت، سه گروه قاچاقچی بزرگ تلاش کرده‌‌اند به اردن وارد شوند.

برگرفته از ایندیپندنت عربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه