انفجار مینی‌بوس مسافربری در دشت برچی کابل؛ طالبان: ۱۶ غیرنظامی کشته و زخمی شدند

دشت برچی منطقه اغلب هزاره‌نشین شهر کابل است و هم در دوران حکومت پیشین و هم در دوران رژیم طالبان انفجار و حمله‌های انتحاری به نظامیان و غیرنظامیان در آن رخ داده است

منابع آگاه محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که شامگاه شنبه ۱۶ دی (۶ ژانویه)، یک مینی‌بوس مسافربری در دشت برچی در غرب شهر کابل منفجر شده است.  

این منابع آگاه افزودند که زخمی‌شدگان این حادثه به بیمارستان «محمد علی جناح» منتقل شده‌اند. 

ویدیوها و عکس‌هایی که از این انفجار منتشر شده است، نشان می‌دهد که مینی‌بوس نوع «کاستر» در آتش می‌سوزد و مردم برای کمک به محل حادثه می‌آیند.  

یک ویدیو در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است که نشان می‌دهد خون‌ زخمی‌شدگان انفجار دشت‌برچی بر کف خیابان ریخته شده است و آمبولانس در حال انتقال اجساد و زخمی‌شدگان این حادثه است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، انفجار در دشت برچی را تایید کرد.  

او گفت که در این انفجار دو غیرنظامی کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.  

به گفته‌ او، تمام زخمی‌شدگان این حادثه به بیمارستان منتقل شده و تحقیقات در ارتباط با این حادثه آغاز شده است.  

در بسیاری از موارد، رژیم طالبان آمار تلفات انفجارها را «کم» گزارش می‌دهد. طالبان به مسئولان امور سلامت و بهداشت هم دستور دادند که آمار تلفات این انفجارها را با رسانه‌ها به‌اشتراک نگذارند.  

اوائل آبان‌ماه سال جاری، نیز انفجاری در یک باشگاه ورزشی در منطقه دشت‌برچی رخ داده بود و در آن بیش از ۱۰ تن کشته و زخمی شده بودند.

دشت برچی منطقه اغلب هزاره‌نشین شهر کابل است و هم در دوران حکومت پیشین و هم در دوران رژیم طالبان انفجار و حمله‌های انتحاری به نظامیان و غیرنظامیان در آن رخ داده است. مسئولیت بیشتر این حادثه‌ها را شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) بر عهده گرفته است.  

جامعه هزاره افغانستان می‌گوید که در معرض نسل‌کشی قرار دارند و جامعه جهانی باید این نسل‌کشی را بپذیرد و اقدام‌هایی برای تامین امنیت آن‌ها باید انجام شود. 

ساکنان منطقه دشت‌برچی کابل بارها از حکومت پیشین افغانستان و طالبان خواسته‌ بودند که نیروها و تجهیزات را در این منطقه پرجمعیت افزایش دهند تا از حمله‌های احتمالی جلوگیری شود. اما طالبان نیروهای کافی را برای تامین امنیت دشت برچی مستقر نکرده‌اند. 

حمله‌ها به غیرنظامیان در حالی در افغانستان ادامه دارد که گروه طالبان ادعای تامین امنیت سراسری و دفع تهدیدهای امنیتی را دارد. طالبان مدعی‌اند که به هیچ گروهی اجازه فعالیت «تروریستی» در افغانستان را نمی‌دهند و ضربه‌های مرگباری بر شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) وارد کرده‌اند. 

بیشتر از جهان