احمد مسعود: طالبان با ربودن زنان و بی‌حرمتی کردن به آنان سند نابودی‌شان را امضا می‌کنند

طالبان در یک هفته اخیر شماری از دختران و زنان را به‌اتهام «بی‌حجابی» بازداشت و زندانی کرده‌اند

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در حال سخنرانی در پارلمان اروپا-FREDERICK FLORIN/AFP

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز جمعه، ۱۵ دی‌ماه، در پیامی به بازداشت و زندانی شدن شماری از دختران و زنان در شهرهای مختلف از جمله در کابل به اتهام «بی حجابی» از سوی طالبان، واکنش نشان داد و گفت، طالبان با این اقدام، «سند نابودی زودهنگام خویش را امضا می‌کنند.

در یک هفته اخیر، ساکنان کابل از بازداشت شماری از دختران و زنان در نواحی مختلف از جمله در غرب این شهر خبر دادند. این دختران به اتهام «بی حجابی» از سوی طالبان بازداشت و زندانی شده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با تایید بازداشت‌های اخیر، مدعی شد که اعضای این گروه، افرادی را «براساس شریعت» و بر مبنای اطلاعات دقیق بازداشت کرده‌اند و این بازداشت‌ها خودسرانه صورت نگرفته است.

با این حال، احمد مسعود در واکنش به این اقدام طالبان، در پیامی که در ایکس منتشر کرد، گفت: «آنچه امروز زیر نام شریعت علیه زنان با عزت و شجاع افغانستان به اجرا گذاشته می‌شود نه با اصول و ارزش‌های دین اسلام قابل جمع است و نه با هیچ ‌دین و آیین الهی و بشری.»

مسعود علاوه کرد که محروم ساختن زنان افغانستان از اساسی‌ترین حقوق انسانی شان، همزمان که دشمنی با نیمی از پیکر جامعه می‌باشد، دشمنی حساب شده با توسعه‌بشری و پیشرفت یک ملت نیز به حساب می‌رود. طالبان در کنار اینکه دختران بالاتر از کلاس ششم را از مدارس محروم ساخته‌اند، دانشگاه‌ها، اداره‌های دولتی و نهادهای ملی و بین‌المللی را نیز به روی زنان بسته‌اند. در دوسال گذشته، اعتراض‌های متعدد به منع تحصیل و اشتغال زنان و دختران در افغانستان، از سوی طالبان با خشونت سرکوب شد و ده‌ها زن معترض بازداشت، شکنجه و زندانی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چند روز اخیر، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما)، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل و شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر، با انتشار پیام‌هایی از طالبان خواستند که به بازداشت‌های خودسرانه زنان و دختران پایان دهند و افراد بازداشت شده را آزاد کنند.

احمد مسعود، با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر و محرومیت زنان و دختران افغانستان از حق تحصیل و اشتغال، افزود: «افغانستان تحولات تلخ و دشوار زیادی را پشت‌سر گذاشته است. اما، هیچ‌گاه زنان کشور ما با چنین سطحی از حرمت‌شکنی و جنایت مواجهه نبوده‌اند.»

مسعود بازداشت‌های اخیر زنان و دختران به بهانه بی حجابی را از سوی طالبان، «آدم‌ربایی» توصیف کرد و علاوه نمود: «شکنجه، آزار و بی‌حرمتی به ساحت زنان شجاع افغانستان، همزمان که شنیع‌ترین نوع جنایت علیه بشریت است، مسوولیت‌های تاریخی سنگینی را برای همیشه متوجه طالبان می‌سازد.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، علاوه کرد که خشونت و بی حرمتی طالبان به زنان افغانستان، انگیزه مقاومت را در میان نیروهای ضد طالبان  تقویت می‌کند و این اقدام به معنی «امضای سند نابودی زودهنگام» طالبان از سوی خود این گروه است.

مسعود ضمن تقبیح عملکرد طالبان در برابر زنان، خطاب به افرادی که بر تعامل با این گروه تاکید می‌کنند، گفت: «بخشی از مسؤولیت تاریخی آنچه طالبان بر افغانستان به ویژه علیه زنان سرزمین ما روا می‌دارند، متوجه مبلغان مدارا و‌ تعامل با جنایات این گروه نیز می‌باشد.»

طالبان در دوسال و چهارماه سلطه بر افغانستان، حدود ۶۰ فرمان علیه کار، تحصل، فعالیت و زندگی زنان صادر کرده‌اند. این فرامین، ضمن اینکه زنان و دختران را از دسترسی به تحصیل و اشتغال محروم ساخته‌اند، منجر به محدودیت‌هایی مانند رفتن به پارک، حضور در شهر، کار در بیرون از خانه، سفر و دسترسی به نیازهای بهداشتی برای زنان شده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد در دوسال گذشته، چندین نشست در مورد وضعیت افغانستان و به ویژه نقض گسترده حقوق بشر از سوی طالبان، برگزار کرد و در قطعنامه‌هایی خواستار لغو فرامین صادر شده از سوی رهبر و نهادهای رژیم طالبان شد، اما طالبان ضمن اینکه هیچ یک از فرامین صادر شده را لغو نکردند، بر صدور فرامین بیشتر تحت عنوان «عملی ساختن شریعت اسلامی» تاکید کردند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان که نهاد قدرتمند در ساختار این گروه است، از سوی شیخ محمد خالد حنفی اداره می‌شود و منبع صدور بسیاری از فرامین و محدودیت‌ها علیه زنان است.

وزارت خزانه‎داری ایالات متحده در ۱۸ آذر اعلام کرد که محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و فریدالدین محمود، رئیس اکادمی علوم رژیم طالبان را به دلیل اینکه در صدور فرامین علیه زنان و دختران نقش دارند تحریم کرده است.