برزین حمزه‌زاده، نوجوان ۱۶ ساله و معترض در سردشت جان باخت

این نوجوان معترض پس از آزادی موقت از زندان و در ماه‌های اخیر بارها دچار کاهش سطح هوشیاری یا بیهوشی کامل شده بود

برزین حمزه‌زاده، نوجوان جان‌باخته بر اثر تبعات شکنجه ماموران در سردشت-ایندیپندنت فارسی

خبرنگاران محلی در شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی ایران روز پنجشنبه، ۱۴ دی‌ماه، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که برزین حمزه‌زاده، نوجوان ۱۶ ساله معترض به جمهوری اسلامی، بر اثر شدت جراحات ناشی از شکنجه ماموران سپاه پاسداران در این شهر جان باخته است.

برزین حمزه‌زاده آذرماه سال گذشته و در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، درحالی که تنها ۱۵ سال داشت به دست ماموران امنیتی در استان آذربایجان غربی ایران بازداشت و سپس به مدت یک هفته تحت شدیدترین شکنجه‌ها و آزارهای جسمی ماموران سپاه پاسداران در این استان قرار گرفت، به‌طوری که به گفته نزدیکانش، او را «شبیه به جنازه» تحویل خانواده‌اش دادند.

یکی از خبرنگاران سردشتی به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «برزین از اقوام دور ما بود. او را بدون سند و مدرک، به قتل یک مامور در شهری دیگر متهم کرده بودند و در آن یک هفته تا جایی که توانستند او را شکنجه کردند تا اعتراف اجباری اخذ کنند، اما برزین شجاعانه تسلیم آن‌ها نشد و گفت مرتکب هیچ جرمی نشده است. سرانجام او را با بدنی متلاشی و چهره‌ای زرد به خانواده‌اش تحویل دادند. از همان زمان به دلیل شدت ضربات، درگیر نارسایی کلیوی شد و روز سه‌شنبه ۱۲ دی در بیمارستان خمینی ارومیه تحت عمل جراحی قرار گرفت که در نهایت دوام نیاورد و از دنیا رفت. یا بهتر بگویم که کشته شد.»

این منبع مطلع همچنین خبر داده است که ماموران سپاه پاسداران استان آذربایجان غربی اعضای خانواده برزین حمزه‌زاده را در ۱۳ ماه گذشته به‌طور مکرر تهدید کرده‌اند که در صورت افشای شکنجه‌ها، آن‌ها را نیز مورد اذیت و آزار قرار خواهند داد. بر اساس این گزارش، اکنون خانواده حمزه‌زاده به دلیل ترس از بازداشت دیگر اعضای خانواده، از گفت‌وگو با رسانه‌ها و خبرنگاران درباره علت واقعی مرگ برزین خودداری می‌کنند.

این نوجوان معترض پس از آزادی موقت از زندان و در ماه‌های اخیر بارها دچار کاهش سطح هوشیاری یا بیهوشی کامل شده بود و به همین دلیل چندین‌بار برای مداوا در بیمارستان بستری شده بود.

یکی دیگر از خبرنگاران ساکن استان آذربایجان غربی نیز در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی ضمن تایید کامل این روایت، افزود: «برزین تا قبل از بازداشت هیچ بیماری زمینه‌ای و جسمانی نداشت و پرونده‌ای از او در بیمارستان‌ها تشکیل نشده بود. پزشک بیمارستان ارومیه می‌گفت شکنجه‌های شدید و لگدهای ممتد ماموران به بدن او، دلیل ازکارافتادگی کلیه‌های برزین بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان خیزش سراسری سال گذشته ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، بیش از ۵۰۰ شهروند معترض ازجمله ده‌ها کودک به دست ماموران سرکوبگر رژیم کشته شدند و صدها کودک و نوجوان نیز در بازداشتگاه‌ها تحت خشونت یا آزارهای جنسی قرار گرفتند. همچنین به‌دلیل شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به سمت معترضان، علاوه بر افراد بزرگسال، چندین کودک و نوجوان نیز بینایی یک یا هردو چشم خود را از دست دادند.

در یک نمونه، دختری ۲۱ ساله ساکن شهر شاهرود در استان سمنان آذرماه سال گذشته در گفت‌وگویی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی، ضمن ارسال مدارکی معتبر فاش کرده بود که پس از بازداشت به دست نیروهای بسیجی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به بازداشتگاهی مخفی در حاشیه شهر شاهرود انتقال داده شد و در آن محل، بیش از ۱۰ نیروی سرکوبگر طی یک هفته به شکلی وحشیانه به او تجاوز کردند.