العلا در «شب شاعران» میزبان موسیقی و شعر می‌شود

آندره بوچلی، خواننده و ترانه‌سرای نام‌آور ایتالیایی، یکی از اجراکنندگان جشن موسیقی «لحظات العلا» است

العلا، شهری باستانی در عربستان سعودی که در استان مدینه واقع شده است، یکی از جاذبه‌های گردشگردی پادشاهی سعودی به شمار می‌‌رود. این شهر که به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بافت تاریخی‌اش موردتوجه بسیاری از گردشگران در سراسر جهان است، هر سال جشنواره‌هایی متعدد از موسیقی گرفته تا مد و خوش‌پوشی را هم میزبانی می‌کند.

بنا به گزارش عرب‌نیوز، مجموعه کنسرت‌های «لحظات العلا» (AlUla Moments) در سال ۲۰۲۴ با حضور چهار هنرمند عرب جدید پنجم ژانویه در «شب شاعران» آغاز می‌شود و به دنبال آن چند برنامه بین‌المللی دیگر هم تا اواخر ماه اجرا خواهند شد.

یکی از این هنرمندان که زیر آسمان پرستاره شب‌های العلا هنرنمایی خواهد کرد، عبدالرحمان محمد، موسیقی‌دان، آهنگساز و خواننده سعودی است که به تلفیق غزل‌های عاشقانه سنتی عربستان سعودی با اشعار ترانه‌هایش شهرت دارد. این هنرمند با سابقه اجرا در مراسم منطقه‌ای و بین‌المللی، با شهر تاریخی العلا هم غریبه نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد که پیش‌تر در سال ۲۰۲۲ با اجرایش، تالار کنسرت مارایا را غرق لذت کرده بود، برای اجرای ترانه‌اش با عنوان «امید هرگز نخواهد گریخت» در سبک موسیقی تجربی [یک سبک نوآورانه که از صداها و سازهای غیرمعمول برای ایجاد تجربه‌های شنیداری منحصربه‌فرد استفاده می‌کند] به صحنه بازگشته است.

اَش، هنرمند ۲۷ ساله مستقل مصری که چندین ساز می‌نوازد و به خاطر اجراهایش در مکان‌‌های دیدنی جهان مشهور است، نیز به صف اجرا‌کنندگان در العلا می‌پیوندد. اجرای تک‌آهنگ «موزاییک» این خواننده مصری که با پس‌زمینه اهرام مصر، در شبکه‌های مختلف پخش موسیقی منتشر شد و عناصر موسیقایی فرهنگ فرانسه و خاورمیانه را با صدای الکترونیکش که امضای اوست، در هم می‌آمیزد، بیش از ۱۵۰ میلیون بازدید‌کننده داشت.

عبداللطیف بن یوسف هنرمند و شاعر نام‌آور عربستان سعودی هم به این بزم شبانه خواهد پیوست. این هنرمند، قبل از این در سال ۲۰۲۲ رویداد هنری «میسک» ریاض و مجموعه سمینارهای «هنر ریاض» در مرکز فرهنگی جهانی ملک عبدالعزیز را مدیریت کرده بود و چندین جایزه از جمله جایزه بین‌المللی شاهزاده عبدالله الفیصل برای شعر عربی را دریافت کرده است.

یوسف پیش از این در «کینگدم پاویلیون» در اکسپو ۲۰۲۰ دبی، در طرح «پیوند‌های شعری ایالات متحده» شرکت کرده و در طرح‌‌هایی مانند «غروب صداها» و نمایشگاه هنری «گروه» هم همکاری داشته است.

در برنامه جمعه شب شاعران، نمایشی زنده‌ با عنوان «شن و سایه» هم برگزار خواهد شد که در آن از لباس‌هایی که از طبیعت اطراف الهام گرفته شده‌اند، استفاده می‌شود.

مجموعه کنسرت‌های «لحظات العلا» دوازدهم ژانویه با اجرای عبادی الجوهر همراه خواهد بود. هجدهم ژانویه هم کنسرت ارکستر سوییس اجرا خواهد داشت و آندره بوچلی پرآوازه هم ۲۶ ژانویه به این جشن موسیقی رونق خواهد بخشید. 

بیشتر از فرهنگ و هنر