اوکراین: پوتین دست‌کم سه بدل تحت مراقبت دائم دارد

سرویس امنیتی اوکراین می‌گوید بدل‌های ولادیمیر پوتین زندگی مستقلی ندارند و تحت نظارت‌ ویژه‌اند

برخی از تحلیلگران سیاسی تفاوت چهره پوتین در سخنرانی‌های سال نو را موضوعی شبهه‌برانگیز دانستند ـ kremlin

اداره اطلاعات نظامی اوکراین گمانه‌زنی‌های پیشین را درباره اینکه رئیس‌جمهوری روسیه در موارد متعددی از بدل استفاده می‌کند تقویت کرد. این اداره اعلام کرد که ولادیمیر پوتین دست‌کم سه بازیگر جایگزین دارد.

بنا به گفته آندری یوسف،‌ سخنگوی سازمان اطلاعات نظامی اوکراین، بازیگرانی که در نقش پوتین ظاهر می‌شوند تحت مراقبت شدید و نظارت مداوم سرویس‌های مخفی روسیه قرار دارند و نمی‌توانند زندگی مستقلی داشته باشند.

به گزارش دیلی‌ میل، اظهارات این مقام امنیتی اوکراین پس از طرح شائبه‌هایی است که در پی سخنرانی سال نو رئیس‌جمهوری روسیه مطرح شد.

برخی از تحلیلگران با استناد به موارد گوناگون در این سخنرانی اشاره کردند که شواهد نشان می‌دهد این سخنرانی را یکی از بدل‌های پوتین کرده است یا اساساً کل سخنرانی تولید هوش مصنوعی بوده است. به گفته این تحلیلگران، در تصاویر ویدئویی مشخص است که گردن رئیس‌جمهوری روسیه با بدن او هماهنگ نیست و به نظر می‌رسد که سر او برای سخنرانی تلویزیونی روی بدن دیگری تصویرسازی شده است.

آندری یوسف در گفت‌وگویی در این مورد تاکید کرد: «اطلاعات در مورد استفاده ولادیمیر پوتین از بدل را بسیاری از منابع تایید کرده‌اند و موضوعی نیست که نیاز به اثبات مجدد داشته باشد. جایگزین‌سازی پیش از این نیز شده و هنوز هم شیوه‌ای مورد استفاده است، به‌ویژه برای ولادیمیر پوتین یا اطرافیانش که بر اوضاع کرملین اثر می‌گذارند.»

به نظر می‌رسد او به ادعاهای برخی منابع روسی اشاره دارد که می‌گویند پوتین مرده است و جایش را به افراد جایگزینی داده است که شخصیت‌های پنهان کرملین، و در راس آن‌ها نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، آن‌ها را رهبری می‌کنند.

برخی دیگر بر این باورند که از بدل پوتین استفاده می‌شود زیرا او به‌شدت بیمار است یا در پناهگاهی پنهان شده و دچار افکار به‌شدت بدبینانه در مورد امنیتش است.

کریلو بودانوف، رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین، سال گذشته ادعا کرد که پوتین واقعی از ژوئن ۲۰۲۲ دیده نشده است.

آندری یوسف با تاکید بر گفته‌های مقام بالادستی‌اش مدعی شد: «ما در مورد دست‌کم سه بدل اطمینان داریم و می‌دانیم که آن‌ها کاملا زیر نظر سرویس‌های مخفی روسیه قرار دارند. این افراد تحت نظارت دائمی‌اند و زندگی‌شان به خودشان تعلق ندارد.»

به گفته یوسف، بدل‌های پوتین برای اینکه تطابق هرچه بیشتری با چهره پوتین داشته باشند تحت آموزش و عمل جراحی مداوم قرار دارند و ماموریت‌هایشان کاملا کنترل می‌شود.

این مقام امنیتی اوکراین همچنین افزود: «واضح است که اطلاعات مربوط به بدل‌های پوتین بسیار محدود است، اما این واقعیت که آن‌ها زندگی آزادانه‌ای ندارند مشخص است. این بدل‌ها در یک مکان و در کنار یکدیگر نگهداری نمی‌شوند. آن‌ها در محیطی بسیار بسته‌ که زیر نظارت مداوم سرویس‌های ویژه روسیه است زندگی می‌کنند و پس از پایان یافتن نقش‌شان ممکن است به‌راحتی کنار گذاشته شوند تا نتوانند بگویند که چگونه در نقش پوتین واقعی بازی کرده و میلیون‌ها شهروند روسیه را فریب داده‌اند.»

آندری یوسف در ادامه گفت که بدل‌های پوتین ممکن است برای ایفای این نقش مهم پول بگیرند، اما اگر از خواست‌های مقام‌های بالادستی تخطی کنند، با تهدید و باج‌گیری ناچار به اطاعت خواهند شد.

 او افزود: «باید این را در نظر داشته باشیم که حذف افراد غیرضروری برای سرویس‌های ویژه روسیه، به‌ویژه در داخل آن کشور، اصلا مشکل نیست.»

علاوه بر گفته‌های سخنگوی اداره اطلاعات نظامی اوکراین در مورد بدل‌های پوتین، پروفسور والری سولووی، تحلیلگر سیاسی که اصرار دارد پوتین واقعی در اکتبر ۲۰۲۳ درگذشته و اکنون از بدل او استفاده می‌شود، ویدئو و تصاویر پوتین را در سخنرانی اخیرش به‌مناسبت سال جدید میلادی منتشر و آن را با سخنرانی سال ۲۰۲۲ مقایسه کرده است.

او تاکید می‌کند: «شما به‌راحتی می‌توانید دو فرد کاملا متفاوت را ببینید و از همه مهمتر اینکه این تفاوت را از طریق شنیدن می‌توانید بفهمید.»

به گفته او، نسخه ۲۰۲۲ پوتین با چهره‌ای پف‌کرده بسیار متفاوت با پوتین ۲۰۲۴ است.

بیشتر از جهان