ارتش اسرائیل توان راه اندازی جنگ دیگری را ندارد

سامانه های دفاعی اسرائیل، توانایی مقابله با موشک های پیشرفته را ندارد

سامانه دفاعی گنبد آهنین در بلندی های جولان. عکس از: ‏AFP‏

از آغاز سال نو میلادی و در پی تحولات اخیر در منطقه، کارشناسان امنیتی اسرائیل با انتشار گزارشی هشدار می دهند که احتمال وقوع جنگ در سال جاری نسبت به هر زمان دیگری افزایش یافته و اسرائیل از چند جبهه با تهدیدهای جدی رو به رو است. با آن که در این گزارش اشاره به ناتوانی ارتش اسرائیل در مقابله با ایران و حزب الله شده بود اما ارتش اسرائیل تا مدتی از ابراز نظر در مورد گزارش اخیر خودداری کرده و هیچ واکنشی از خود نشان نداد.

چند روز پس از انتشار گزارش یاد شده، موضوع ناتوانی ارتش اسرائیل در جنگ های احتمالی، تبدیل به یک مسئله ای بحث بر انگیز شده و شمار زیادی از مسئولان دولتی نسبت به آینده اوضاع امنیتی در مرزهای اسرائیل ابراز نگرانی کردند. در پاسخ به این نگرانی ها، ارتش اسرائیل ضمن اطمینان دادن به شهروندان اسرائیلی، اعلام کرد که تمام آمادگی های لازم برای دفاع از مرزهای شمالی گرفته شده است و نیروهای ارتش اسرائیل توان مقابله با هر گونه جنگ و درگیری را دارند. در مقابل، گزارش های دیگری نشان می دهد که ارتش اسرائیل توان مقابله با جنگ را همزمان در چند جبهه مختلف ندارد و ناتوانی های دفاعی ارتش که پس از جنگ دوم اسرائیل با حزب الله در سال 2006، افشا شد تا کنون پا برجا است و هیچ اقدامی برای رفع ناتوانی های یاد شده صورت نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از عمده ترین خطرهای که منطقه نوار مرزی را تهدید می کند، تونل های زیر زمینی است که از آن سوی مرز به منظور حمله به نیروهای اسرائیلی ایجاد شده است و ارتش اسرائیل همواره در جست و جوی تونل های یاد شده بوده و به محض یافتن، آن ها را ویران می کند. پس از بحرانی شدن اوضاع منطقه، ارتش اسرائیل، اقدامات ویژه ای را برای دفاع از مرزهای اسرائیل روی دست گرفته است و در طول چند روز گذشته، تجهیزات نظامی پیشرفته ای را در مناطق مرزی نصب کرده است تا تمام تحرکات جانب مقابل را زیر نظر داشته باشد.

در ماه اکتبر 2018، اسرائیل عملیات دفاعی "سپر شمال" را در نوار مرز با لبنان راه اندازی کرد و در نتیجه توانست تونل های را که به گفته ارتش اسرائیل توسط شبه نظامیان حزب الله ایجاد شده بود را کشف و نابود کند. برای یافتن تونل های زیر زمینی در نوار مرز، ارتش اسرائیل از آخرین تجهیزات و فناوری های استفاده می کند که قادر است اندک ترین حرکت را در زیر زمین نشان دهد.

البته ارتش اسرائیل، زمانی پرده از اقدامات دفاعی اش به منظور جلوگیری از ایجاد تونل های زیر زمینی در نوار مرز با لبنان برداشت که گزارش های امنیتی اخیر باعث افزایش نگرانی شهروندان اسرائیلی نسبت به احتمال تشدید نا امنی در مناطق مرزی شده بود. اما بسیاری از کارشناسان امنیتی، اطمینان به توانایی های دفاعی ارتش اسرائیل نداشته و قابلیت های دفاعی اعلام شده از سوی ارتش را یک تبلیغ و نمایش تلقی می کنند.

در همین حال، طبق برخی گزارش های محرمانه، واحد نظامی 319، که مسئولیت جنگ با حزب الله را به عهده دارد، دچار ناتوانی های بسیاری است که قابلیت آن را برای مقابله با تهدیدهای حزب الله، پرسش بر انگیز می کند. این واحد نظامی با کمبود وسایل نقلیه نظامی، کمبود نیروی انسانی، کمبود خدمات پزشکی و لجستیکی رو به رو است.  افزون بر آن، نیروهای زمینی اسرائیل آمادگی و توان لازم را برای مقابله با سناریوی های مختلف جنگی نداشته و با توجه به حضور ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل و گسترش سامانه های موشکی حزب الله و سایر گروه های مسلح وفادار به ایران در نوار مرز با اسرائیل، ناتوانی ارتش اسرائیل می تواند امنیت و ثبات این کشور را دچار چالش کند.

البته ارتش اسرائیل همواره سعی داشت تا مانع انتشار گزارش های شود که ناتوانی های ارتش را فاش می کند، اما سر انجام دادگاه اسرائیل با نشر این گزارش در روزنامه یدیعوت آهارونوت موافقت کرد و ناتوانی ارتش اسرائیل برای همگان هویدا شد.

آن چه بیش از همه، مایه نگرانی در اسرائیل شده است این است که سامانه دفاعی لیزری جدید ارتش اسرائیل که میلیون دلار صرف هزینه های آن شده است، توانایی مقابله با موشک ها را به صورت شاید و باید ندارد و بهره برداری از این سیستم نمی تواند مانع رسیدن موشک های پیشرفته به خاک اسرائیل شود. زیرا برای این که سیستم دفاعی لیزری جدید بتواند یک موشک را هدف قرار دهد، بایستی فاصله کافی از آن داشته باشد در حالی که اغلب موشک های که اسرائیل را تهدید می کند در مجاورت مرز قرار داشته و فاصله چندانی با سامانه های دفاعی لیزری جدید ندارد و در نتیجه، خطر موشک های حزب الله و سایر گروه های مسلح وابسته به ایران همچنان اسرائیل را تهدید خواهد کرد.

در حالی که ارتش اسرائیل قصد داشت، برای مقابله با تهدید موشک های دشمن، از سامانه دفاعی لیزری جدید استفاده کند اما کارشناسان نظامی تأکید دارند که بهترین شیوه برای مقابله با موشک های دشمن، استفاده از سامانه دفاعی گنبد آهنین است و با توجه به افزایش میزان تهدیدها در منطقه، لازم است ارتش اسرائیل هرچه زود تر دست به توسعه سامانه دفاعی گنبد آهنین بزند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه