ضمیر کابلوف: روسیه طالبان را از فهرست گروه‌های ممنوعه حذف نمی‌کند

کابلوف تصریح کرد که طالبان هیچ تغییری نکرده‌اند

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان و مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن رژیم طالبان‌ــ‌AFP

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، اخیرا در مصاحبه‌ای با رادیو ان‌سی‌ای (NCA) روسیه اعلام کرد مسکو در حالی که به تصمیم قزاقستان برای حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی احترام می گذارد، خود چنین قصدی ندارد.

کابلوف تاکید کرد که طالبان تغییر نکرده‌اند و روسیه در مورد حذف طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه مذاکره نمی‌کند.

وزارت خارجه قزاقستان روز جمعه ۸ دی به طور غیرمنتظره، طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی ممنوعه حذف کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش پایگاه خبری آذربایجان ۲۴، سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان این تصمیم را به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ارتباط داد و ایبک اسمادیاروف، سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان، گفت: «جمهوری قزاقستان فهرست ملی سازمان‌های تروریستی ممنوعه در کشور را به‌صورت دوره‌ای به منظور به‌روزرسانی بررسی می‌کند. در بخشی از این روند، تصمیم گرفته شد گروه طالبان مطابق با رویه سازمان ملل متحد از این فهرست حذف شود.»

او خاطرنشان کرد که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که الزام‌آور است، گروه طالبان در فهرست سازمان‌های تروریستی شورای امنیت نیست.

پس از انتشار این خبر، وزارت خارجه طالبان روز جمعه در اطلاعیه‌ای در شبکه اجتماعی اکس، از ملاقات امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، با سفیر قزاقستان در کابل خبر داد. در این اطلاعیه آمده است که سفیر قزاقستان از ایجاد روابط مثبت با رژیم طالبان ابراز خرسندی کرده و خواستار بهبود روابط تجاری و سیاسی با این گروه شده است.

با این حال، ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه، خاطرنشان کرد: «این یک حق حاکمیتی قزاقستان است. ما این تصمیم را درک می‌کنیم و به آن احترام می گذاریم. با این حال، دیدگاه ما در قبال طالبان همان‌طور که بود، بدون هیچ تغییری باقی می‌ماند.» 

قزاقستان از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ روابط نزدیک سیاسی و بازرگانی با این گروه برقرار کرده است. این کشور در ماه اوت ۲۰۲۳ هیئتی ۲۲۰ نفره به رهبری نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت رژیم طالبان، متشکل از تعدادی از بازرگانان افغان را به شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، دعوت کرد. هدف این دعوت مذاکره و امضای توافق‌هایی در زمینه‌های تجاری میان افغانستان و قزاقستان عنوان شد. 

روسیه پیش از این و هم‌زمان با نشست فرمت مسکو با محوریت افغانستان، نیز تاکید کرده بود که گزینه به رسمیت شناختن و حذف گروه طالبان از فهرست ممنوعه را روی میز ندارد. ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، ماه سپتامبر در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسی، در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه آماده است در پایان فرمت مسکو، نام طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کند، گفته بود: «انتظار نمی‌رود که چنین اطلاعیه‌ای صادر شود.»

بیشتر از جهان