حمله اسرائیل به غزه چه ویرانی‌هایی به بار آورده است؟

به باور برخی تحلیلگران، غزه دیگر جای زندگی نیست و بازسازی این شهر کهن دهه‌ها زمان خواهد برد

نمایی از ویرانی‌های به‌‌جامانده از حمله اسرائیل به مناطق مسکونی غزه‌- AFP

جنگ در غزه در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ نیز بی‌وقفه ادامه دارد و حملات گسترده اسرائیل به نوار غزه تا میانه ماه دسامبر، به ویرانی دست‌کم ۷۰درصد خانه‌ها و نیمی از ساختمان‌های این شهر کهن منجر شده است.

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که اسرائیل در نزدیک به دو ماه پس از شروع جنگ، دست‌کم ۲۹هزار بمب روی غزه رها کرده که به ویرانی تقریبا ۳۰۰ هزار خانه منجر شده و دامنه این ویرانی‌ها به مدارس، بیمارستان‌ها، کلیسا‌ها، مساجد‌، کلیساها، بناهای تاریخی، کارخانه‌ها، مراکز خرید و هتل‌ها هم رسیده است. آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های آب و برق، ارتباطات و شبکه بهداشت هم به اندازه‌ای است که بسیاری از آن‌ها تعمیرناپذیرند. از ۳۶ بیمارستان غزه هم اکنون تنها هشت بیمارستان فعال‌ و به درمان بیماران و مجروحان حملات اسرائيلی‌ها مشغول‌اند.

به گزارش وزارت بهداشت حماس، تلفات انسانی حملات اسرائیل به غزه از ۲۱هزار و ۸۰۰ کشته و ۵۶ هزار زخمی فراتر رفته و صندوق کودکان سازمان ملل متحد هم اعلام کرده است که در این حملات، بیش از پنج هزار و ۳۰۰ کودک کشته شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید اعلان جنگ در نوار غزه و حمله گسترده هوایی و زمینی به این منطقه محصور با هدف از بین بردن حماس بوده و مدعی است که دست‌کم هشت هزار نیروی حماس را از پا درآورده است. با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه اعلام کرد که جنگ ماه‌ها ادامه خواهد داشت.

در صورت ادامه این روند، دور از ذهن نیست که غزه به ویران‌ترین شهر در تاریخ جنگ‌های مدرن بدل شود. تا اینجا، برخی تحلیلگران ویرانی غزه را با ویرانی شهرهای آلمان در اثر بمباران متفقین در جنگ جهانی دوم مقایسه می‌کنند. وال استریت ژورنال در این راستا به نقل از رابرت پاپ، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو و نویسنده تاریخ بمباران هوایی، می‌نویسد: «نام غزه هم در کنار درسدن و دیگر شهرهای معروفی که بمباران شده‌اند، در تاریخ ثبت خواهد شد.»

به گفته او، آنچه در حال حاضر در غزه می‌بینیم، تنها در یک‌چهارم از شدیدترین حملات انتقام‌جویانه تاریخ ثبت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل مدعی است که در حملاتش به غزه ملاحظات مرتبط با غیرنظامیان را در نظر گرفته و از همین‌رو، تمام ساکنان شمال غزه را به کوچ اجباری به جنوب واداشته است، جایی که به ادعای مقام‌های اسرائیلی، در امان می‌مانند و به کمک‌های بشردوستانه دسترسی خواهند داشت. به گفته سازمان ملل متحد، نزدیک به ۸۵ درصد از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری نوار غزه خانه‌ و زندگی‌شان را ترک کرده‌اند.

اسرائیل حماس را متهم می‌کند که از ساختمان‌های غیرنظامی برای مخفی کردن ورودی‌ دالان‌های زیرزمینی‌اش استفاده می‌کند؛ جایی که به گفته اسرائیل، تجهیزات نظامی و فرماندهان حماس در آن‌ها مخفی شده‌اند و بر پایه این استدلال، از هفتم اکتبر به این سو، غزه را زیر آتش سنگین توپخانه و جنگنده‌هایش گرفته است.

بر اساس داده‌های ماهواره‌ای، نزدیک به ۸۰ درصد ساختمان‌های شمال غزه، جایی که بمباران شدیدتر بوده است، آسیب دیده یا تخریب شده‌اند. گزارش وال استریت ژورنال این میزان را بالاتر از تخریب درسدن در جنگ جهانی ارزیابی می‌کند. علاوه بر این، تخمین زده می‌شود که ۲۰ درصد از زمین‌های کشاورزی غزه در اثر حمله اسرائیل آسیب دیده باشند.

وال استریت ژورنال با استناد به گزارش بانک جهانی ادامه می‌دهد که بر اثر جنگ در غزه تا تاریخ ۱۲ دسامبر، ۷۷ درصد از امکانات درمانی، ۷۲ درصد از خدمات شهری مانند پارک‌ها، دادگاه‌ها و کتابخانه‌ها، ۶۸ درصد از زیرساخت‌های مخابراتی و ۷۶ درصد از مکان‌های تجاری تخریب شده یا آسیب دیده‌اند. بر این اساس، نیمی از جاده‌ها نیز آسیب دیده یا ویران شده‌اند. به گفته سازمان ملل متحد، نزدیک به ۳۴۲ مدرسه از جمله ۷۰ مدرسه این نهاد بین‌المللی بر اثر حمله اسرائیل به غزه آسیب دیده‌اند.

اسرائیل نزدیک به ۳۰ هزار بمب به غزه شلیک کرده که در مقایسه سه هزار و ۶۷۸ بمبی که ایالات متحده طی شش سال بین ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ روی عراق فروریخت، آشکارکننده شدت این حملات است.

با این حال ایالات متحده که حمایت نظامی تمام‌عیارش از اسرائیل را در جنگ غزه نشان داده، تسلیحاتی در اختیار ارتش اسرائیل قرار داده است که عمدتا برای هدف قرار دادن مواضع نظامی در مناطق کم‌جمعیت استفاده می‌شوند. از جمله این تسلیحات می‌توان به بمب‌های سنگرشکن اشاره کرد که برای در هم کوبیدن پناهگاه‌های بتنی طراحی و تولید شده‌اند.

اماکن تاریخی غزه نیز از حمله اسرائیل در امان نمانده‌اند. از جمله آن‌ها مسجد جامع عمری است که ویران و مناره‌ آن واژگون شده است. کلیسای فرفوریس قدیس هم در حمله اسرائیلی‌ها از بین رفت و ۱۶ فلسطینی پناه‌گرفته در آن هم کشته شدند.

به باور برخی تحلیلگران، غزه دیگر جای زندگی نیست و بازسازی این شهر دهه‌ها زمان خواهد برد.

غزه، شهری کهن با تاریخی چهارهزار ساله در مسیر آفریقا و اروپا، که در طول تاریخ از گزند جنگ‌ها، محاصره‌ها، بلایای طبیعی و بیماری‌های همه‌گیر جان به در برده بود، در سال ۳۳۲ پیش از میلاد،‌ آخرین شهری بود که در برابر لشکرکشی اسکندر مقدونی به مصر مقاومت کرد، رخدادی اسطوره‌ای که در ذهن مردم این سرزمین زنده مانده است. آن‌ها امید دارند شهرشان از زیر خاکستر به جامانده از حملات ویرانگر اسرائیل هم ققنوس‌وار دوباره سر برآورد.

بیشتر از جهان