جنگ غزه چگونه آتشی گسترده‌تر را در خاورمیانه شعله‌ور می‌کند

تیراندازی‌های برون‌مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله به یک اتفاق روزمره تبدیل شده و از خطر گشودن جبهه دومی در این جنگ خبر می‌دهد

در جنگ میان اسرائیل و حماس، متحدانی بسیار قوی از هریک از طرفین این درگیری حمایت می‌کنند. به طوری که ایالات متحده آمریکا به پشتیبانی اسرائیل ناوهای جنگی، هواپیما و نیروهای بیشتری به خاورمیانه اعزام کرده و جمهوری اسلامی، حامی حماس، نیز هشدار داده است که حمله نظامی به این گروه را با کمک گروه‌های ضداسرائیلی و ضدغربی‌ــ به اصطلاح محور مقاومت‌ــ پاسخ می‌دهد. اکنون که جنگ اسرائیل و حماس به خشونت در سایر مناطق خاورمیانه دامن زده و موجب نگرانی از گسترش دامنه این جنگ شده، بلومبرگ در تحلیلی، برخی از این زمینه‌های نگران‌کننده را برشمرده است.

لبنان

بعد از حمله شبه‌نظامیان حماس در هفتم اکتبر و کشتار یک هزار و ۲۰۰ نفر در اسرائیل، شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در همبستگی با حماس، حملات موشکی، خمپاره‌ای و راکتی به شمال اسرائیل را آغاز کردند. تیراندازی برون‌مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله به یک رویداد روزانه تبدیل شده است و از خطر گشودن جبهه دومی در این جنگ خبر می‌دهد.

حزب‌الله و حماس از ایران بودجه، تسلیحات و آموزش نظامی دریافت می‌کنند و طبق براورد مقام‌های اسرائیلی، تعداد موشک‌های حزب‌الله ۱۰ برابر حماس است. اسرائیل و حزب‌الله بارها از جمله در سال ۲۰۰۶، با یکدیگر درگیر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دریای سرخ

بلومبرگ در بخش دیگری از این مقاله، شورشیان حوثی را که شمال غربی یمن را تحت کنترل دارند، یکی دیگر از گروه‌های همسو با جمهوری اسلامی می‌خواند و توضیح می‌دهد که آن‌ها نیز تلاش کرده‌اند با موشک و پهپاد به اسرائیل حمله کنند و با هدف قرار دادن هر کشتی مرتبط با اسرائیل، به عملیات نظامی علیه حماس اعتراض می‌کنند.

حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ شرکت‌های کشتی‌رانی بین‌المللی را به تغییر مسیر از طریق جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا واداشته است؛ سفری طولانی‌تر و پرهزینه‌تر. ایالات متحده آمریکا و متحدانش آغاز اقدام نظامی علیه حوثی‌ها در دریای سرخ را دست بررسی دارند اما بیم آن می‌رود که چنین اقدامی به درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر منجر شود.

عراق

نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق‌ــ دو هزار و ۵۰۰ نیرویی که برای جلوگیری از تسلط مجدد دولت اسلامی [داعش] در این کشور باقی مانده‌اندــ از اواسط اکتبر هدف حملاتی قرار گرفته‌اند. یک تشکیلات چتری [ساختاری برای متحد کردن گروه‌ها، احزاب مختلف با یک هدف مشترک] که خود را محور مقاومت می‌نامد و جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند، مسئولیت این حملات را به عهده گرفته و ایالات متحده نیز به‌طور گزینشی به آن‌ها پاسخ داده است.

بعد از حمله پهپادی ۲۵ دسامبر که در پی آن سه سرباز آمریکایی در شمال عراق مجروح شدند، ایالات متحده به سه تاسیسات در عراق حمله کرد. در این حمله گروه‌های دیگری از جمله کتائب حزب‌الله که تحت حمایت جمهوری اسلامی است و ایالات متحده آن را سازمانی تروریستی می‌داند، هدف قرار گرفتند.

این حمله اصطکاکی بین عراق و ایالات متحده پدید آورد و دولت عراق آن را محکوم کرد و گفت که تعدادی از نیروهای مسلح این کشور نیز کشته شده‌اند.

سوریه

شبه‌نظامیان متحد جمهوری اسلامی بارها حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی را که‌ــ با هدف ماموریت ضدتروریسم‌ــ هنوز در سوریه به سر می‌برند، هدف قرار داده‌اند که به حملات تلافی‌جویانه محدود ایالات متحده آمریکا منجر شده است. یکی از حملات که خطر رویارویی مستقیم بین ایالات متحده آمریکا و ایران را درپی داشت، ۱۲ نوامبر با کمک سپاه پاسداران به تاسیساتی در شرق سوریه انجام شد. به ادعای بلومبرگ، این نهاد شبه‌نظامیان خارج از ایران را سازماندهی و مسلح می‌کند.

سوریه میدان درگیری بین ایران و اسرائیل هم به شمار می‌رود. جمهوری اسلامی در ۲۵ دسامبر اعلام کرد که در پی حمله هوایی اسرائیل به دمشق، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران کشته شده است. اسرائیل پیش از این نیز در پی نزدیک شدن شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به مرزهایش با سوریه، حملات علیه آنان را افزایش داده بود.

بیشتر از جهان