تصویب مقررات جدید برای شرکت‌هایی که در عربستان سعودی مستقر نیستند

تصمیم‌های اقتصادی در عربستان سعودی با هدف کاهش وابستگی به نفت و جذب شرکت‌های خارجی گرفته می‌شود

غرفه عربستان سعودی (چشم‌انداز ۲۰۳۰) در نمایشگاه جی‌تکس، مرکز تجارت جهانی دبی، ۱۶ اکتبر ۲۰۱۸‌ـ KARIM SAHIB / AFP

کابینه عربستان سعودی روز سه‌شنبه مقررات عقد قرارداد با شرکت‌هایی را تصویب کرد که دفتر مرکزی منطقه‌ای در آن کشور ندارند.

به گزارش رویترز، این تصمیم درست چند روز قبل از سر رسیدن مهلت ژانویه ۲۰۲۴ عربستان سعودی به شرکت‌های خارجی گرفته شد. تا سر رسیدن این مهلت، این شرکت‌ها باید در مورد انتقال مقر منطقه‌ای‌شان به پادشاهی سعودی تصمیم بگیرند. در غیر این صورت، صدها میلیارد دلار از قراردادهای پرسود دولتی را از دست می‌دهند.

هنوز جزئیات این مصوبه جدید اعلام نشده است و مشخص نیست که از این پس آیا به دولت اجازه داده می‌شود با شرکت‌های خارجی که مقر منطقه‌ای در عربستان سعودی ندارند قرارداد ببندد یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در ماه اکتبر اعلام کرده بود که تصمیم درباره اجرای این مهلت برای انتقال مقر شرکت‌های خارجی به آن کشور جدی است.

تصمیم‌‌‌گیری‌های اقتصادی در عربستان سعودی بخشی از تلاش‌های شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور برای کاهش وابستگی به نفت و جذب شرکت‌های خارجی است.

عربستان سعودی، که در رقابت با همسایه‌اش امارات متحده عربی تلاش می‌کند مرکز مالی اصلی در منطقه باشد، تا کنون توانسته است توجه بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی را به خود جلب کند.

در یک نمونه، بلومبرگ در گزارشی نوشت عربستان سعودی، که در سال ۲۰۱۹ به شاخص بازارهای نوظهور ام‌اس‌سی‌آی (MSCI) پیوست، در گذشته سهم اندکی از میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام جهان را داشت. اما اکنون، در پی تحریم روسیه و کاهش رشد اقتصادی چین، برخی سرمایه‌گذاران کم‌کم عربستان سعودی را با نگاهی تازه می‌بینند و جریان اصلاحات و برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» آن کشور نظرشان را جلب کرده است. این افزایش توجه به بازار بورس عربستان سعودی (تداول) کمک کرده است که این بورس بیش از ۱۱ درصد رشد کند، که بیش از دو برابر بازده معیار ام‌اس‌سی‌آی است.

با افزایش علاقه سرمایه‌گذاران خارجی و تشویق تبدیل شرکت‌های سعودی به شرکت‌های سهامی، سهم عربستان سعودی در شاخص بازارهای نوظهور ام‌اس‌سی‌آی به حدود ۴.۱ درصد رسیده است. از آغاز سال ۲۰۲۲، شرکت‌های سعودی حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده‌اند.

گزارش‌های دیگری نیز حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی برای نخستین بار از سقف یک تریلیون دلار فراتر رفت. به این ترتیب، عربستان سعودی موفق شده است بسیار زودتر از تاریخ تعیین‌شده- سال ۲۰۲۵- به هدف پیوستن به باشگاه اقتصادهای تریلیون دلاری دست پیدا کند.

همچنین، در گزارش اتاق‌ اقتصادی عربستان سعودی تاکید شده است که آن کشور توانسته است به نرخ رشد ۸.۷ درصدی، یعنی بیشترین نرخ رشد در میان کشورهای گروه ۲۰، دست یابد. چنین دستاوردی ناشی از افزایش قابلیت‌های تولید و سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی و انعکاس آن در نرخ خودکفایی آن کشور دانسته می‌شود.

بیشتر از اقتصاد