خامنه‌ای: وظیفه زنان فرزندآوری و فرزندداری است

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید شعار برابری جنسیتی به‌طور مطلق غلط است

تصویر دیدار علی خامنه‌ای با شماری از زنان‌ــ khamenei.ir

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ششم دی‌ماه در دیدار با شماری از زنان که رسانه‌های وابسته به حاکمیت آنان را «اقشار مختلف بانوان» معرفی کردند، ادعا کرد حضور زنان در مشاغل مختلف مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی «هیچ محدودیتی ندارد و ملاک، شایسته‌سالاری است».

رهبر جمهوری اسلامی در حالی این ادعا را مطرح کرد که تازه‌ترین داده‌های آماری نشان می‌دهد حدود ۲۵ میلیون زن در ایران فاقد شغل‌اند و حقوق زنان شاغل با مردان برابر نیست. ضمن اینکه جمهوری اسلامی در اقدامی سازمان‌یافته و هدفمند، جز در موارد خاص اجازه نمی‌دهد زنان نقش‌های مدیریتی را عهده‌دار شوند.

به‌رغم اینکه این وضعیت بر کسی پوشیده نیست، علی خامنه‌ای مدعی شد که زنان برای حضور در عرصه‌های اجتماعی در جمهوری اسلامی محدودیتی ندارند.

او با تاکید بر رویکرد زن‌ستیزانه و جنسیت‌محور جمهوری اسلامی، از زنان ایرانی خواست از دختر پیامبر اسلام «الگو» بگیرند و در زمینه‌ «خانه‌داری و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی»، دنباله‌رو او باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش، برابری جنسیتی را که مطالبه اصلی زنان در مبارزات سیاسی و اجتماعی است، زیر سوال برد و مدعی شد که وظایف زنان و مردان در امور مربوط به خانه یکسان نیست و آن‌ها باید «مطابق ظرفیت‌های جسمی و روحی»، وظایفشان را انجام دهند. او گفت: «اینجا جنسیت نقش دارد و اینکه شعار برابری جنسیتی می‌دهند، غلط است.»

خامنه‌ای افزود که برابری جنسیتی زنان و مردان فقط «در یک جاهایی» می‌تواند باشد؛ اما در «یک جاهایی دیگر، برابری وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه تئوری «عدالت جنسیتی» برخی رهبران مذهبی شیعه را مطرح کرد و گفت: «عدالت جنسیتی در همه‌جا معتبر است و عدالت یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن.»

او ضمن اذعان بر اینکه از نظر جمهوری اسلامی، وظیفه زنان «خانه‌داری و فرزندپروری» است، مدعی شد که روح، جسم و عواطف زنان «اقتضا می‌کند که فرزندآوری و فرزندداری کنند».

خامنه‌ای با آشکار کردن مواضع زن‌ستیزانه‌اش مدعی شد که در جمهوری اسلامی، حقوق خانوادگی زنان و مردان یکسان است. با این حال به‌صراحت تایید کرد که «وظایف خانوادگی» آنان یکسان نیست.

واکاوی وضعیت زنان ایرانی از این حقیقت پرده برمی‌دارد که در ایران، حتی حقوق زن و مرد در یک خانواده هم آن‌طور که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند، یکسان نیست و زنان برای دسترسی به طبیعی‌ترین حقوق انسانی از جمله سفر، اشتغال و انتخاب محل زندگی به اجازه همسر نیاز دارند.

حاکمان مذهبی ایران در بیش از چهار دهه گذشته همواره مواضع زن‌ستیزانه و سلطه‌جویانه‌شان علیه زنان را پشت شعار «عدالت جنسیتی» پنهان کرده‌اند و با پیش کشیدن اصول فقهی و دینی، مانع حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی شده و حقوق آنان را نقض کرده‌اند.

علی خامنه‌ای تاکنون بارها در سخنرانی‌هایش مدعی شده است که در کشورهای غربی از زنان «سوءاستفاده» می‌شود. او در سخنان روز چهارشنبه‌ نیز مواضعش را تکرار کرد و مدعی شد در تمدن غربی، زنان «عامل سودجویی و لذت‌جویی»‌اند و دین اسلام «پشتوانه عقلانی نسبت به زن دارد».

او در ادامه ادعاهایش افزود: «رویکرد غربی و رویکرد اسلامی به زنان مقابل یکدیگر قرار دارند اما فرهنگ غرب حاضر به مباحثه در این موضوع نیست و از ورود به بحث و تحقیق فرار می‌کند.»

خامنه‌ای ادعا کرد غرب موضوع‌های مربوط به زنان را با «جنجال، هوچی‌گری و استفاده از سینما و فضای مجازی پیش می‌برد و حاضر نیست به سوال‌ها در این مورد پاسخ دهد، چون منطق ندارد».

سایت علی خامنه‌ای و رسانه‌های وابسته به حاکمیت تصاویری از دیدار رهبر جمهوری اسلامی با زنان در روز چهارشنبه منتشر کردند که در برخی از آن‌ها، گروهی از زنان با لباس اقوام ایرانی حضور دارند. با این حال بیشتر زنان حاضر در این مراسم از جمله دختران نوجوان با حجاب اجباری و چادرهای مشکی به دیدار علی خامنه‌ای رفته‌اند.