چه اتفاقی می‌افتد اگر مانند ویکتوریا بکهام هر روز غذای تکراری بخورید؟

خوردن غذای تکراری می‌تواند به کاهش استرس ناشی از انتخاب غذا کمک کند و در زندگی شلوغ ما، دست‌کم یک دغدغه را کم کند

دیوید و ویکتوریا بکام در رستوران در حال صرف دسر -Instagram/victoriabeckham

دیوید بکهام در مصاحبه‌ای گفت که همسرش ویکتوریا از زمانی که او بیش از ۲۵ سال پیش با او ملاقات کرد، هر روز یک وعده غذایی مشابه می‌خورد. پرسش اینجا است که حتی اگر گفته بکهام اغراق‌آمیز نباشد و ویکتوریا در ربع قرن گذشته فقط ماهی کبابی و سبزیجات بخارپز خورده باشد، این رژیم غذایی چه مزایا و معایبی دارد و اصلا چطور می‌شود در تمام طول سال یک نوع غذا روی سفره گذاشت؟

قابل درک است که افراد به پختن و خوردن وعده‌های غذایی خاصی علاقه‌مند باشند. اصلا بیایید واقع‌بین باشیم؛ داشتن غذاهای سریع و آسان که مواد غذایی و طرز پخت بیش‌ازحد پیچیده‌ای ندارند، عالی است اما ناگهان به خود می‌آییم و می‌بینیم که روزها است داریم غذای تکراری می‌خوریم.

داشتن برنامه غذایی به ما کمک می‌کند کمتر میان‌وعده بخوریم که این می‌تواند ما را به آنچه وارد بدنمان می‌کنیم، آگاه‌تر کند. خوردن میان‌وعده‌های ناسالم می‌تواند سطح قند خون ما را افزایش دهد و بر سلامتی روده نیز تاثیر منفی بگذارد.

خوردن غذای تکراری می‌تواند به کاهش استرس ناشی از انتخاب غذا کمک کند و در زندگی شلوغ ما، دست‌کم یک دغدغه را کم کند. تصمیم گرفتن برای اینکه در سه وعده غذا در روز چه بخوریم می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ مخصوصا که ما با دستور‌العمل‌ها و توصیه‌ها در شبکه‌های اجتماعی بمباران شده‌ایم. پایبندی به این وعده‌های غذایی اصلی به ما کمک می‌کند از هرگونه غذا خوردن احساسی یا ناخودآگاه که می‌تواند به انتخاب‌های ناسالم منجر شود، خودداری کنیم.

اما اگر هر روز غذاهایی یکسان و تکراری بخورید، واقعا چه اتفاقی برای روده شما می‌افتد؟

به گزارش هانتینگتون پست، محدود کردن رژیم غذایی می‌تواند تاثیر بالقوه‌ منفی بر سلامتی روده‌ها داشته باشد و بر سایر بخش‌های حیاتی و سلامتی هم اثر بدی بگذارد.

نداشتن تنوع غذایی برای سلامتی روده خوب نیست

محدود کردن رژیم غذایی می‌تواند مواد مغذی مصرفی شما را محدود کند که برای سلامتی کلی خوب نیست. روده ما با یک رژیم غذایی متنوع با طیف گسترده‌ای از غذاهای گیاهی که به تاثیر مثبت بر میکروبیوم روده یاری می‌رساند، سالم می‌ماند. تغییرات کوچک در وعده‌های غذایی موردعلاقه شما می‌تواند تفاوتی واقعی ایجاد کند؛ از اضافه کردن دانه‌های مختلف، گیاهان، یا حتی غذاهای تخمیرشده اطمینان حاصل کنید و در عین حال طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات تازه رنگارنگ را در رژیم غذایی داشته باشید تا روده‌ای سالم داشته باشید. سبزیجات برگ‌دار، گوجه فرنگی، مارچوبه و انواع توت‌ها گزینه‌هایی عالی برای گنجاندن در رژیم غذایی روزانه شما هستند. به طور کلی، تعادل کلید سلامتی روده است.

مصرف فیبر را بالا ببرید

به طور کلی، ما باید از غذاهای غنی از فیبر مانند غلات کامل و حبوبات و طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات تازه و رنگارنگ استفاده کنیم تا مطمئن شویم به میزان لازم و کافی فیبر مصرف می‌کنیم. فیبر یک کربوهیدرات مهم است اما اغلب نادیده گرفته می‌شود و بسیاری از ما به اندازه کافی از آن دریافت نمی‌کنیم. توصیه این است که ۳۰ گرم در روز فیبر مصرف کنید. ممکن است زیاد به نظر برسد اما اگر رژیمتان را از برنج سفید به برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان تغییر دهید و وعده‌های غذایی معمول را با عدس، نخود یا لوبیا مخلوط کنید، می‌توانید به این میزان برسید.

دلزدگی

خوردن هر روزه یک وعده تکراری ممکن است خسته‌کننده شود. غذا می‌تواند شادی و لذت را در زندگی ما به ارمغان بیاورد و خوردن مواد متنوع و گوناگون می‌تواند هم لذ‌ت‌بخش و هم مغذی باشد. به عنوان مثال، می‌توانید سعی کنید وعده‌های غذایی‌تان را با افزودن مخلوط متفاوتی از دانه‌ها، حبوبات، میوه‌ها یا سبزیجاتی که هر روز با غذا ترکیب می‌کنید، تنوع ببخشید. این همچنین روش خوبی برای افزایش تنوع فیبر مصرفی شما است.

امروزه ما تشویق می‌شویم که هر هفته ۳۰ نوع گیاه مختلف بخوریم و این می‌تواند به تقویت تنوع و سلامت میکروبیوم روده کمک کند. ممکن است دشوار به نظر برسد اما حتی سبزیجات و ادویه‌ها نیز می‌توانند در این امر نقش داشته باشند و راهی عالی برای هیجان‌انگیزتر کردن و جالب‌تر کردن وعده‌های غذایی به شمار می‌روند.

در پایان باید گفت که روده ما با یک رژیم غذایی متنوع با مجموعه وسیعی از غذاهای گیاهی که با تاثیر مثبت بر میکروبیوم آن که بخش مهمی از هضم و جذب غذا است، سالم می‌ماند.

یک رژیم غذایی متنوع با طیف گسترده‌ای از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها، غلات کامل، چربی‌های سالم و غذاهای تخمیری می‌تواند به شما کمک کند تا مواد مغذی موردنیازتان را دریافت کند.

حتی تغییرات کوچک در وعده‌های غذایی موردعلاقه‌تان می‌تواند تفاوت واقعی ایجاد کند؛ از جایگزینی برخی مواد تشکیل‌دهنده مانند نان سفید، برنج و ماکارونی با انواع غلات سبوس‌دار گرفته تا افزودن چاشنی‌های مختلف از دانه‌ها، میوه‌ها، آجیل‌ها، سبزیجات، گیاهان، یا حتی غذاهای تخمیری.

بیشتر از زندگی