طالبان در یک ‌شبانه روز هدف چهار حمله قرار گرفتند

حمله در پنجشیر و بغلان را جبهه آزادی افغانستان برعهده گرفت، اما حمله در کابل و بدخشان را هنوز گروه یا شخصی برعهده نگرفته است

اعضای طالبان در حال گشت‌زنی در شهر کابل-WAKIL KOHSAR/AFP

در ‌شبانه‌روز گذشته، طالبان با چهار حمله در کابل، پنجشیر، بغلان و بدخشان مواجه شدند که مسئولیت دو حمله در بغلان و پنجشیر را جبهه آزادی برعهده گرفته است و مسئولیت دو حمله دیگر در کابل و بدخشان را هنوز گروه یا شخصی برعهده نگرفته است.

جبهه آزادی افغانستان، در اطلاعیه‌ای گفت دوشنبه شب، نیروهای این جبهه قرارگاه طالبان در منطقه تندی‌خواجه شهرستان رخه استان پنجشیر را هدف قرار دادند که در آن دو عضو طالبان کشته و دو تن دیگر مجروح شدند. جبهه آزادی گفت که یک خودرو نظامی طالبان در جریان این حمله تخریب شده است.

همچنین جبهه آزادی افغانستان یک‌شنبه شب به قرارگاه اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان حمله کرد. در ویدیویی که جبهه آزادی از جریان حمله منتشر کرد، وقوع انفجاری در مقابل یک خانه ساختمان مشاهده می‌شود. براساس اطلاعیه جبهه آزادی، در این حمله یک عضو طالبان کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند.

در همین حال ظهر روز دوشنبه، در ناحیه اول شهر کابل، در جوار پارک شهر، انفجاری رخ داد. بیمارستان عاجل در اطلاعیه‌ای که در اکس منتشر کرد، نوشت که این حادثه سه مجروح داشته است. بیمارستان عاجل که ویژه معالجه قربانیان جنگ است، تنها نهاد رسمی است که از وقوع انفجار در کابل خبر داد. برخی منابع غیر رسمی گفتند افراد مجروح شده در این حادثه، اعضای طالبان‌اند، اما هنوز طالبان این اطلاعات را تایید نکرده‌اند.  مسئولیت این حادثه را هیچ گروه یا فردی برعهده نگرفته است و سخنگویان طالبان نیز در این مورد سکوت کرده‌اند. بیمارستان عاجل، در سال ۱۹۹۹ در ایتالیا تاسیس شد و از آن زمان تا کنون در افغانستان در زمینه معالجه قربانیان جنگ فعالیت می‌کند.

سخنگویان طالبان در بیشتر موارد در مورد حوادث به ویژه حمله‌هایی که از سوی مخالفان این گروه انجام می‌شوند سکوت می‌کنند. طالبان در دو سال و چهار ماه سلطه بر افغانستان، هیچ یک از حمله‌های جبهه‌های آزادی و مقاومت را تایید نکرده‌اند، در حالی که در بیشتر موارد این جبهه‌ها از جریان حمله، ویدیو منتشر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، منابع در بدخشان به ایندیپندنت فارسی گفتند که یک‌شنبه شب، ساختمان فرماندهی پلیس طالبان در شهر فیض‌آباد، هدف شلیک راکت قرار گرفت. از تلفات و خسارات این حادثه گزارشی در دست نیست، اما پس از وقوع آن، طالبان چند خانه را در شهر فیض‌آباد به هدف یافتن عاملان حمله بازرسی کرده‌اند. یکی از ساکنان شهر فیض‌آباد گفت صبح روز دوشنبه، مسئولان فرماندهی پلیس طالبان به تمامی خانه‌های نزدیک به ساختمان این فرماندهی دستور داد که چراغ‌هایی بر سر در خانه‌های خود نصب کنند و شب‌ها چراغ‌ها را روشن نگهدارند، تا مهاجمان نتوانند با استفاده از فرصت تاریکی به این فرماندهی حمله کنند.

وقوع چهار حمله به طالبان در یک شبانه‌روز در حالی صورت می‌گیرد که اعمال سانسور شدید بر رسانه‌ها، خودداری از درز اطلاعات در مورد حوادث در رسانه‌های اجتماعی و کنترل بر رسانه‌ها در داخل افغانستان باعث شده است جزئیات بیشتری در مورد این حوادث منتشر نشود.

طالبان ضمن کنترل بر رسانه‌های دولتی، دستورالعمل‌های شدیدی بر رسانه‌های خصوصی وضع کرده‌اند و هیچ یک از این رسانه‎ها اجازه نشر محتوایی را که در آن از طالبان انتقاد شده باشد و یا برخلاف خواست این گروه باشد را ندارند.

نهادهای بین‌المللی از جمله بیمارستان عاجل، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما)، سازمان‌های امدادرسان و برخی رسانه‌های بین‌المللی که هرازگاهی خبرنگارانی به افغانستان اعزام می‌کنند، تنها منابعی‌اند که در برخی از موارد از حوادث افغانستان اطلاعاتی منتشر می‌کنند. همچنین گاهی منابع مردمی، مشاهدات و شواهد خود را با رسانه‌های مستقل که از بیرون از افغانستان فعالیت می‌کنند به اشتراک می‌گذارند. اما سانسور شدید و هراس مردم از پیامد همکاری با رسانه‌ها باعث شده است تا دسترسی به اطلاعات در مورد حوادث به شدت محدود شود.

بیشتر از جهان