بامب‌شل؛ نامزد اسکار با بازی شارلیز ترون

نیکول کیدمن و مارگو رابی نیز از هنرپیشگان سرشناس این فیلم هستند

«بامب‌شل» در مراسم اسکار امسال که ۹ فوریه برگزار می‌شود، نامزد دریافت چندین جایزه شده است - Robyn Beck / AFP

فیلم درام و زندگی‌نامه‌ای «بامب‌شل» (اثر جی. روچ) که نامزد اسکار شده است، الهام گرفته از اتهامات آزار جنسی در زندگی واقعی علیه راجر ایلز، مدیرعامل و رئیس سابق «فاکس نیوز» است.

بامب‌شل، با بازی شارلیز ترون در نقش میگن کلی (یکی از گویندگان برجسته شبکه فاکس نیوز در آن هنگام)، نیکول کیدمن در نقش گرچن کارلسون (یکی دیگر از دست‌اندرکاران برنامه‌های فاکس‌نیوز در آن زمان)، و مارگو روبی، در نقش شخصیتی داستانی به نام کایلا پوسپیسیل (کارمند تازه‌استخدام شبکه) ساخته شده است که دو سال بعد از طرح دادخواست آزار جنسی در دادگاه که سرخط جنجالی رسانه‌ها شد و به استعفای ایلز از شبکه فاکس‌نیوز انجامید، روی پرده می‌رود.

در واقعیت، کارلسون که زمانی یکی از مجریان برنامه مشهور «فاکس و دوستان» (برنامه گفت‌وگوی خبری بامدادی هر روزه) بود، در ژوئیه ۲۰۱۶ از ایلز شکایت کرد. در سال ۱۹۹۶ که فاکس‌نیوز آغاز به فعالیت کرد، ایلز، مشاور سیاسی سابق حزب جمهوری‌خواه، از سوی روبرت مرداک برای ریاست این شبکه استخدام شد. در فیلم بامب‌شل، ایلز( با نقش‌آفرینی جان لیتگو) از پیش‌کسوتان تلویزیون است و  مشخصاْ فردی است که به فاکس‌نیوز شکلی سازگار با حال و هوای امروز داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارلسون در دادخواست خود ادعا کرده بود که به خاطر اعتراض به آزار جنسی در محیط کار و مخالفت با دست‌درازی‌های ایلز، در شبکه فاکس تنزل رتبه یافت و عذرش را خواستند. آن شکایت، با پرداخت ۲۰ میلیون دلار غرامت به او و عذرخواهی علنی شبکه فاکس‌نیوز حل و فصل شد.

بعد از شکایت کارلسون، زنان دیگری، برخی به صورت علنی و برخی به صورت ناشناس، زبان به افشاگری گشودند. در تحقیقی که نیویورک‌تایمز در ژوییه ۲۰۱۶ منتشر کرد، این روزنامه « با ده - دوازده زن مصاحبه کرده است که گفته‌اند در فاکس‌نیوز یا شبکه فاکس بیزینس دچار شکل‌هایی از تهدید یا آزار جنسی شده‌اند، و پنج شش نفر هم گفته‌اند که شاهد چنان رویدادهایی بوده‌اند.»

سخنگوی فاکس قرن ۲۱ هم به این روزنامه گفت: «همان طور که صراحتاً گفته‌ایم، رفتار نامحترمانه با زنان یا رفتاری که محیط کار را ناخوشایند کند، قطعاً هیچ جایگاهی در شرکت ما ندارد.»

میگن کلی در آن زمان با مطبوعات صحبت نکرد، ولی در حساب کاربری‌اش خاطرات خودش را همرسان کرد و آن خاطرات در نوامبر ۲۰۱۶ منتشر شد. کلی در کتاب منتشر شده‌اش ادعا کرده است که ایلز به او «دست‌درازی‌هایی کرده»،«حرف‌های زشت جنسی به زبان آورده»، و سرانجام «بارها کوشیده است که به بدن او دست بزند» و «لبانش را ببوسد».

ایلز آن اتهامات را تکذیب کرد. او در ژوییه ۲۰۱۶ از فاکس نیوز استعفا داد و در مه ۲۰۱۷  در سن ۷۷ سالگی، بر اثر عوارض خون‌مردگی داخل مغز درگذشت.

«بامب‌شل» در مراسم اسکار امسال که ۹ فوریه برگزار می‌شود، نامزد دریافت چندین جایزه شده است. شارلیز ترون نامزد بهترین بازیگر زن به خاطر بازی در نقش کلی شده است، و روبی نیز نامزد بهترین بازیگر نقش دوم زن شده است. خود فیلم هم نامزد دریافت جایزه بهترین چهره‌آرایی و موآرایی شده است.

بامب‌شل در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰ در بریتانیا روی پرده رفت و در ایالات متحده هم‌اکنون بر روی پرده است.

© The Independent

بیشتر از فیلم