دولت یمن از طرح سازمان ملل برای پایان جنگ استقبال کرد

دولت یمن از تلاش‌های عربستان سعودی و عمان در راستای پیشبرد روند صلح تشکر کرد

کمک‌های بشردوستانه ارائه شده توسط برنامه جهانی غذا در یمن- AHMAD AL-BASHA / AFP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت یمن از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور پس از متعهد شدن طرف‌های متخاصم به برداشتن گام‌هایی برای آتش‌بس، استقبال کرده است. آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل، باعث کاهش شدید درگیری‌ها در آوریل ۲۰۲۲ شد. اما با اینکه جنگ میان طرف‌های درگیر تا حد زیادی متوقف شده بود، آتش‌بس در اکتبر سال گذشته پایان یافت.

فقیرترین کشور شبه‌جزیره عربستان، از زمانی که شورشیان حوثی برخوردار از حمایت ایران در ۲۰۱۴ صنعا را تصرف کردند، با درگیری تمام‌عیاری روبه‌رو شد. کمی پس از آن، پادشاهی عربستان سعودی نیز با متحدانش به حمایت از دولت قانونی یمن پرداختند.

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، شنبه، ۲۳ دسامبر (دوم دی)، گفته بود که دو طرف به آتش‌بس جدید و مشارکت در روند صلح به رهبری سازمان ملل متعهد شده‌اند. سپس دولت یمن گفت که «از بیانیه فرستاده ویژه در خصوص تلاش‌های انجام‌شده برای دستیابی به نقشه راهی تحت نظارت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ» استقبال می‌کند.

پیش‌تر، اعلام شده بود که بر اساس بیانیه جدید سازمان ملل متحد، با توافق جدید میان طرف‌های درگیر در جنگ، حقوق کارمندان پرداخت، و همه مسیرهای ورودی شهرهای محاصره‌شده باز می‌شود، و یمن می‌تواند در آرامش و امنیت به صادرات نفت ادامه دهد.

دولت یمن در بیانیه خود همچنین از تلاش‌های عربستان سعودی و عمان در راستای پیشبرد روند صلح تشکر کرد. احمد نگی، تحلیلگر ارشد اندیشکده گروه بین‌المللی بحران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که سازمان ملل نقش اصلی را در این روند ایفا خواهد کرد. او همچنین اشاره کرد که بیانیه مزبور، نشان‌دهنده پیشرفت‌های حاصل‌شده در مذاکرات در ماه‌های گذشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد نگی گفت: «این نشان می‌دهد که سازمان ملل اینک مذاکرات را رهبری می‌کند و سعودی‌ها به سازمان ملل اجازه می‌دهند که معاملات سیاسی آینده را انجام دهد.»

خبرگزاری فرانسه اشاره کرد که عربستان سعودی به‌رغم ضعیف بودن امیدواری‌اش به صلح پایدار، می‌کوشد خود را از مناقشه خارج کند. یمن همچنان دارای شکاف‌های عمیقی در مسائل مذهبی، منطقه‌ای و سیاسی است، و بسیاری از تحلیلگران امید چندانی ندارند که برنامه‌های ریاض برای کاهش نقش نظامی‌اش، صلح برای یمن به ارمغان آورد.

عربستان سعودی در ماه‌های گذشته نقشی جدی در روند صلح یمن ایفا کرده و میزبان طرف‌های درگیری برای مذاکرات صلح بوده است. بر همین مبنا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن، سپتامبر گذشته از رهبری عربستان سعودی برای ابتکار مذاکرات صلح یمن با حضور حوثی‌ها، تمجید کرد. در بیانیه جیک سالیوان آمده بود: «ما رهبری عربستان سعودی را بابت این ابتکار تمجید می‌کنیم و از عمان نیز به دلیل نقش مهمی که در این زمینه داشته است، تشکر می‌کنیم. ایالات متحده مفتخر است که از این تلاش‌های صلح در هماهنگی با طرف‌های یمنی و سازمان ملل، حمایت دیپلماتیک می‌کند.»