فرستاده سازمان ملل در یمن از پایان جنگ ۹ ساله در یمن می‌گوید

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، می‌گوید که طرفین درگیری برای صلح دائمی در این کشور متعهد شده‌اند

حوثی‌های یمن-MOHAMMED HUWAIS / AFP

نماینده سازمان ملل در امور یمن شنبه تایید کرد که طرف‌های درگیری در این کشور برای یک آتش‌بس جدید متعهد شده‌اند و می‌خواهند برای پایان دادن به جنگ گام‌های مهمی بردارند. 

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، اعلام‌ کرد که این توافق می‌تواند اصلی‌ترین گام برای پایان دادن به جنگ مرگبار ۹ ساله در این کشور باشد. جنگی که جان صدها هزار نفر را گرفت و به یکی از فاجعه‌بارترین بحران‌های بشری سال‌های اخیر تبدیل شد. این توافق به دنبال رایزنی‌های اخیر هانس گروندبرگ در عربستان و عمان و گفت‌وگو‌ها با نماینده حوثی‌های یمن میسر شده‌ است. 

بر اساس بیانیه دفتر سازمان ملل در یمن، طرفین درگیری‌ها قرار است تحت نظارت سازمان ملل نقشه راه اولیه برای صلح را پی‌گیری کنند. سازمان ملل از این توافق استقبال فراوانی کرده‌ است. 

یمن از زمانی که شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران کنترل صنعا، پایتخت این کشور را در سال ۲۰۱۴ به دست گرفتند، درگیر یک جنگ داخلی شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو طرف اولین بار در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ میلادی بر سر آتش‌بس موقت توافق کردند. این آتش‌بس در ماه اکتبر گذشته به‌پایان رسید، اما درگیری‌ها در این مدت بسیار اندک بودند. 

بر اساس بیانیه جدید سازمان ملل متحد، با توافق جدید میان طرف‌های درگیر در جنگ، حقوق کارمندان پرداخت شده و مسیرهای ورودی شهرهای محاصره‌شده همگی باز می‌شود. هم‌زمان یمن می‌تواند به صادرات نفت در آرامش و امنیت ادامه دهد. 

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن شنبه به خبرنگاران گفت: «یمنی‌ها نظاره‌گر و منتظر این فرصت جدیدند تا نتایج ملموس و پیشرفت به سوی صلح پایدار را فراهم کنند. دو طرف گام مهمی برداشته‌اند. تعهدهای آن‌ها قبل از هر چیز تعهدی در قبال مردم یمن است.»

بیشتر از جهان